Gå til innhold

Vektnedgang og økning i muskelmasse vs. bare vektnedgang?


Sara

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig forskjellen på trening og kosthold når målet bare er vektnedgang vs. når man i tillegg vil øke muskelmasse?

Har grublet en del over dette, men ikke kommet til et fornuftig svar enda. Har jo fått høre at det er viktig å spise nok på styrketreningsdager, om man vil ha muskelvekst.. men styrke er jo samtidig anbefalt når man bare vil ha vektnedgang også! så hvor går da grensen når det gjelder kaloriintaket her? Håper noen skjønner forvirringen min, og har et klokt svar på lur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er mulig og ikke avhenger både av gener og treningsbakgrunn. Det finnes mye forskning som viser at man kan forbrenne fett og bygge muskler samtidig. I en studie gikk deltagerne ned 3,4kg fett og opp 3,4kg muskler i løpet av en treningsperiode. Tror det i dette tilfellet var snakk om utrente individer.

Skal man ha noen forhåpninger om å få det til så bør styrkeprogrammet være veldig bra. For de fleste bør det likevel handle om å minimere tapet av muskelmasse. Selv da kan man forvente at resultatet blir bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er mulig og ikke avhenger både av gener og treningsbakgrunn. Det finnes mye forskning som viser at man kan forbrenne fett og bygge muskler samtidig. I en studie gikk deltagerne ned 3,4kg fett og opp 3,4kg muskler i løpet av en treningsperiode. Tror det i dette tilfellet var snakk om utrente individer.

Skal man ha noen forhåpninger om å få det til så bør styrkeprogrammet være veldig bra. For de fleste bør det likevel handle om å minimere tapet av muskelmasse. Selv da kan man forvente at resultatet blir bra :)

Takk for svar! Satset tidligere på å øke muskelmasse i tillegg, men tror jeg bare skal satse på bare vektnedgang nå. Men hva skal jeg gjøre annerledes? Hvis jeg skal ligge i et kaloriunderskudd bør jeg da ikke trene for tungt, da kroppen trenger mye energi til restitusjon av muskler for vekst? jeg bør jo heller ikke spise for lite, da det vil føre til muskelsvinn, istedenfor at jeg mister fett? :) .. litt mange spørsmål her, men skjønner bare ikke den store forskjellen da det også anbefales tung styrketrening både ved vektnedgang, og muskelveks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er mulig og ikke avhenger både av gener og treningsbakgrunn. Det finnes mye forskning som viser at man kan forbrenne fett og bygge muskler samtidig. I en studie gikk deltagerne ned 3,4kg fett og opp 3,4kg muskler i løpet av en treningsperiode. Tror det i dette tilfellet var snakk om utrente individer.

Skal man ha noen forhåpninger om å få det til så bør styrkeprogrammet være veldig bra. For de fleste bør det likevel handle om å minimere tapet av muskelmasse. Selv da kan man forvente at resultatet blir bra :)

Kult! Ligger disse forskningsresultatene ute på nettet ? :) har selv klart å bevare muskelmasse + gå opp i styrke på diett, men ikke noe merkbart i størrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Satset tidligere på å øke muskelmasse i tillegg, men tror jeg bare skal satse på bare vektnedgang nå. Men hva skal jeg gjøre annerledes? Hvis jeg skal ligge i et kaloriunderskudd bør jeg da ikke trene for tungt, da kroppen trenger mye energi til restitusjon av muskler for vekst? jeg bør jo heller ikke spise for lite, da det vil føre til muskelsvinn, istedenfor at jeg mister fett? :) .. litt mange spørsmål her, men skjønner bare ikke den store forskjellen da det også anbefales tung styrketrening både ved vektnedgang, og muskelveks!

Best effekt får man ved å bli sterkere (som er en god indikasjon på at noe positivt skjer)

Et moderat underskudd av energi med 3-4 styrkeøkter i uka som gir muligheter for styrkeøkninger er det beste. Å fjase rundt med 20 repetisjoner og lette vekter er ikke veien å gå (slik dessverre mange tror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at dette er svar på spørsmålet, men jeg gikk ned ca 25 kg ila et års tid. Fra ca 115 til ca 90. Trente styrke 4 ganger i uka, men ble ikke mye større (muskler) på det året når jeg ser på før/etter bilder. Selvsagt mer markert da jeg mistet mye fett, og selvsagt noe sterkere, MEN det siste året har jeg hatt stabil vekt, og fortsatt trent styrke og økt mye mer i muskler nå! Blitt mye sterkere og større! Så jeg klarte ikke begge deler samtidig...skal sies kostholdet mitt aldri har vært noe å skryte av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

skyter inn et spørsmål:

er det nødvendig med noe mer enn 3 styrkeøkter for å gå ned i fettprosent dersom man er i underskudd? Er det nødvendig med cardio i tillegg? Dersom en ikke er veldig svær, men bare vil miste litt fettprosent uten å nødvendigvis gå ned så mye i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øyvind: Nei, ikke så lenge du trener effektivt og bra. 5x5 er et eksempel på et program du kan følge på underskudd, bare ikke regn med å øke noe særlig i styrke. Du kan legge til 2 gåturer i uka på ca 30 minutter. Dette er veldig generelle råd.

Det største underskuddet skaper du med kosthold, ikke trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 5x5 med autoregulering for øyeblikket :) Ok - så løping, jogging osv. er mest dersom man er interessert i økt kondisjon? Det er jo selvsagtr helsefremmende og øker vel forbrenningen, men man får jo også god helse av 3 styrketreninger i uken + gåturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dessuten er 5x5 fra før av et tungt program, og å legge til jogging og løping i tillegg kan påvirke restitusjonen negativt. Tenk også på at kroppen tåler mindre når den er i underskudd, så gå heller for å redusere enn å øke treningsvolum om du skal være i underskudd (dersom du trener hardt fra før av, noe du gjør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind: Nei, ikke så lenge du trener effektivt og bra. 5x5 er et eksempel på et program du kan følge på underskudd, bare ikke regn med å øke noe særlig i styrke. Du kan legge til 2 gåturer i uka på ca 30 minutter. Dette er veldig generelle råd.

Det største underskuddet skaper du med kosthold, ikke trening.

5x5 på underskudd??... Det er jo et powerlifting program der du skal jobbe deg opp til nye perser og trene knall hardt hver gang! Jeg hadde dødd med underskudd der...

Hva er egentlig forskjellen på trening og kosthold når målet bare er vektnedgang vs. når man i tillegg vil øke muskelmasse?

Har grublet en del over dette, men ikke kommet til et fornuftig svar enda. Har jo fått høre at det er viktig å spise nok på styrketreningsdager, om man vil ha muskelvekst.. men styrke er jo samtidig anbefalt når man bare vil ha vektnedgang også! så hvor går da grensen når det gjelder kaloriintaket her? Håper noen skjønner forvirringen min, og har et klokt svar på lur :)

Mange sier det er umulig!

But hey it's worth a try!

Å øke drastisk i muskelmasse på underskudd kan vi nok se bort i fra (hvis du ikke er helt utrent)

Men tilnærmet 0 muskelsvinn, litt økning i styrke og muskelmasse er absolutt mulig!

Det som er viktig er å fortsette å trene styrke som vanlig(kanskje ikke jobbe etter persen hvergang).

Enkelt sagt vil kroppen forstå at den trenger musklene under dietten.

Kostholdet bør bestå av et høyt innhold proteiner eksempelvis en fordeling på 60/20/20.

Det er mange som sier at " men jeg har jo gått ned i vekt og jeg har økt masse i muskelmasse"

But they havn't. de troooor de har økt i muskel masse, for når fettet har gått bort ser du fysisk MYE større ut. Det er ikke mye som skal til.

Men meg i kampform og meg off season er to helt forskjellige verdener!

Så er person på 90 kg med normal fett% vil se mye mindre ut enn en person på 85 kg med 5 kg mindre fett.

It's easy as that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5x5 er både et program for muskelmasse og styrke, og med autoregulering trener en etter dagsformen. 5x5 vil beholde styrken på diett og øke den på overskudd. Spesielt dersom man holder et moderat underskudd uten å gå for lavt at man mister alt som heter trykk (leve på brokkoli og tunfisk 6 ganger til dagen f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5x5 er et program med tung trening, som er viktig for å vedlikeholde styrke. På overskudd prøver en å legge på vekter fra uke til uke, på vedlikehold holder vektene seg. Børge Fagerli har tidligere skrevet i forumet sitt at det passer veldig bra på et moderat underskudd. Er en utrent kan en antakelig øke noe også, selv om jeg ville anbefalt ett fokus - å prøve begge deler uten veiledning fra noen som har skikkelig peiling kan føre til at en ikke oppnår noen av delene, og det er ganske bortkastet tid.

Been there, done that. Flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5x5 er et program med tung trening, som er viktig for å vedlikeholde styrke. På overskudd prøver en å legge på vekter fra uke til uke, på vedlikehold holder vektene seg. Børge Fagerli har tidligere skrevet i forumet sitt at det passer veldig bra på et moderat underskudd. Er en utrent kan en antakelig øke noe også, selv om jeg ville anbefalt ett fokus - å prøve begge deler uten veiledning fra noen som har skikkelig peiling kan føre til at en ikke oppnår noen av delene, og det er ganske bortkastet tid.

Been there, done that. Flere ganger.

Then we agree!

Vedlikehold er essensiellt med underskudd! Jeg forbinder ihvertfall 5x5 "autoregulering"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...