Gå til innhold

Det siste magefettet


Arnold

Anbefalte innlegg

Er 24 år, 182 cm høy og veier 72 kg. Mellom august og desember gikk jeg ned 10 kg, men siden den gang har vekten stått stille. Er fullstendig klar over at vekten kan være misvisende og ikke er noe som bør vektlegges i særlig stor grad, men er nysgjerrig på hva som kan være grunnen til at vektnedgangen har stoppet opp? På tross av at vekten har stått stille, så ser jeg enkelte forbedringer på kroppen i speilet, men er fortsatt en god del magefett jeg så gjerne skulle bli kvitt og som ikke virker å gi helt slipp. Har hele tiden ligget i et kaloriunderskudd på ca 2000 kcal om dagen, samt at jeg trener styrke 3 ganger i uken og utholdenhet i form av løping 2 ganger i uken. Hva skal til for at magefettet forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Er 24 år, 182 cm høy og veier 72 kg. Mellom august og desember gikk jeg ned 10 kg, men siden den gang har vekten stått stille. Er fullstendig klar over at vekten kan være misvisende og ikke er noe som bør vektlegges i særlig stor grad, men er nysgjerrig på hva som kan være grunnen til at vektnedgangen har stoppet opp? På tross av at vekten har stått stille, så ser jeg enkelte forbedringer på kroppen i speilet, men er fortsatt en god del magefett jeg så gjerne skulle bli kvitt og som ikke virker å gi helt slipp. Har hele tiden ligget i et kaloriunderskudd på ca 2000 kcal om dagen, samt at jeg trener styrke 3 ganger i uken og utholdenhet i form av løping 2 ganger i uken. Hva skal til for at magefettet forsvinner?

Håper for all del du ikke har et kcal underskudd på 2000kcal.. Men at du spiser 2000kcal?

Med 72kg på 182cm.. Så veier du for lite. Begynn med et lite overskudd;) Så får du mye bedre resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper for all del du ikke har et kcal underskudd på 2000kcal.. Men at du spiser 2000kcal?

Med 72kg på 182cm.. Så veier du for lite. Begynn med et lite overskudd;) Så får du mye bedre resultater :)

Hehe, mente at jeg spiser 2000kcal, ja.

Men er det altså hensiktsmessig med et kalorioverskudd når man fortsatt har overflødig fett en ønsker å kvitte seg med? Er det virkelig mer effektivt i forbindelse med forbrenning av fett/oppstramming av kroppen enn kaloriunderskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Hehe, mente at jeg spiser 2000kcal, ja.

Men er det altså hensiktsmessig med et kalorioverskudd når man fortsatt har overflødig fett en ønsker å kvitte seg med? Er det virkelig mer effektivt i forbindelse med forbrenning av fett/oppstramming av kroppen enn kaloriunderskudd?

For å si det sånn:

Nå skal jeg ta en drøy sammenligning.. En person på 2meter kan veie 60kg og fortsatt ha "fett" på mange :)

Men hadde denne personen på 2meter veid 100kg... Så kunne han hatt sixpack osv.. Det kommer ann på total fett % vs total muskelmasse (og da altså lean muscle mass)!

Så ja ned 72kg fordelt på 182cm. Så vil jeg tro du har mer å vinne på av å ligge i et lite overskudd :) og øke muskelmassen din ;) Evt med såkalt "Leangaining" :) 200-300kcal overskudd skal nok gjøre susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å si det sånn:

Nå skal jeg ta en drøy sammenligning.. En person på 2meter kan veie 60kg og fortsatt ha "fett" på mange :)

Men hadde denne personen på 2meter veid 100kg... Så kunne han hatt sixpack osv.. Det kommer ann på total fett % vs total muskelmasse (og da altså lean muscle mass)!

Så ja ned 72kg fordelt på 182cm. Så vil jeg tro du har mer å vinne på av å ligge i et lite overskudd :) og øke muskelmassen din ;) Evt med såkalt "Leangaining" :) 200-300kcal overskudd skal nok gjøre susen!

Okei, skal prøve å øke kaloriinntaket noe de i de kommende ukene for å se hvilken effekt det vil ha. Takk for hjelp. :)

Men av ren nysgjerrighet, hva skyldes egentlig at vektnedgangen bare stoppet uten at jeg gjorde noen endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Okei, skal prøve å øke kaloriinntaket noe de i de kommende ukene for å se hvilken effekt det vil ha. Takk for hjelp. :)

Men av ren nysgjerrighet, hva skyldes egentlig at vektnedgangen bare stoppet uten at jeg gjorde noen endringer?

1. Nedsatt aktivitet grunnet mangel på mat

2. Du tar ubevisste valg med å "slappe av mer" f.eks(for lite mat)

+ det kan nok være MYE mer.. Men jo lavere fett%, jo "lengre" tid kan det gjerne ta også. Grunnet forhold som vann osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
1. Nedsatt aktivitet grunnet mangel på mat

2. Du tar ubevisste valg med å "slappe av mer" f.eks(for lite mat)

+ det kan nok være MYE mer.. Men jo lavere fett%, jo "lengre" tid kan det gjerne ta også. Grunnet forhold som vann osv:)

Verken det første eller andre punktet stemmer nok. Om noe så har jeg blitt flinkere med både trening og kosthold med tiden, men jeg synes det tar lengre tid enn jeg hadde håpet på å oppnå målet med å bli kvitt magefettet.:unsure:

Har i alle fall økt kaloriinntaket noe de siste ukene slik at jeg ligger omtrent i vedlikehold. Ønsker ikke å ligge i overskudd før jeg har fått en helt flat mage. Målet er å redusere fettprosenten slik at jeg på sikt forhåpentligvis vil se antydninger til sixpack. Hva er en sannsynlig fettprosent på bakgrunn av disse bildene?

post-16445-14440933202474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din kropp og du bestemmer selvsagt på egen hånd hva som skal være dine mål. Likevel vil jeg, som andre i tråden, anbefale deg å ikke tenke på fettprosent og sixpack i år. Fem kilo ekstra muskler vil derimot gi deg et flott utgangspunkt for å næme deg en skikkelig badestrand-mage sommeren 2014.

På bildene tipper jeg fettprosent på ca. 15, men om du går ned mot 10 % nå, så vil du ikke bare bli slankere rundt midjen, men også armer, skuldre, brystkasse, lår og legger vil bli spinklere. Kan bli bra med klær på, men ikke noe særlig uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn umiddelbart og utifra vekten og bildene dine hadde jeg lagt meg på en 300 kcal og trent helvette med styrke :)

Putt i deg en 2 gr proteiner per kilo kroppsvekt også :)

Du har et veldig godt utgangspunkt og det du har av "valpefett" vil nok forsvinne av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for gode tips og råd. Hvis jeg skal havne i kalorioverskudd, er det å få i seg så mye som 600-700 kcal fra proteinpulver daglig en fornuftig løsning?

Ikke særlig bra.

Du bør ikke spise stort mer enn 180 ish gram proteiner pr. dag. (...og de bør helst komme fra sammensatte kilder/naturlige råvarer.) mye stress for nyrene å takle så mye proteiner. Bedre å spise litt mer trege karbs og gode fettkilder enn alt for mye proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

[ATTACH=full]97755[/ATTACH]

To måneder er gått siden jeg opprettet denne tråden, og jeg føler det går for tregt. Nå har jeg riktig nok ikke fått vært særlig nøye på telling av kalorier i form av måling/veing av mat i denne perioden på grunn av en hektisk eksamensperiode, men vil tro jeg har ligget i vedlikehold, om ikke i et lite kcalunderskudd. Spiser generelt sett veldig sunt. Treningen har jeg holdt ved like; styrke 3 ganger i uken og utholdenhet 2 ganger i uken. Jeg har definitivt blitt sterkere, men fremgangen når det gjelder kroppslige endringer uteblir. Jeg har i alle vanskeligheter med å se forskjeller på bildene, kanskje det er annerledes for dere andre? Magen vil liksom bare ikke bli helt flat.

Blir så forvirret. I en rekke artikler på denne siden og i forumet generelt står det jo at kaloriunderskudd skal føre til lavere fettprosent og at magefettet vil forsvinne. I denne tråden har jeg derimot blitt rådet til å legge meg i et kalorioverskudd. Er jeg kommet til et punkt der sistnevnte bør være eneste utvei om målet er å bli kvitt det siste magefettet? Frykten er å få mer fett i mageområdet ved et kcaloverskudd.

post-16445-1444094382178_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH=full]107949[/ATTACH]

To måneder er gått siden jeg opprettet denne tråden, og jeg føler det går for tregt. Nå har jeg riktig nok ikke fått vært særlig nøye på telling av kalorier i form av måling/veing av mat i denne perioden på grunn av en hektisk eksamensperiode, men vil tro jeg har ligget i vedlikehold, om ikke i et lite kcalunderskudd. Spiser generelt sett veldig sunt. Treningen har jeg holdt ved like; styrke 3 ganger i uken og utholdenhet 2 ganger i uken. Jeg har definitivt blitt sterkere, men fremgangen når det gjelder kroppslige endringer uteblir. Jeg har i alle vanskeligheter med å se forskjeller på bildene, kanskje det er annerledes for dere andre? Magen vil liksom bare ikke bli helt flat.

Blir så forvirret. I en rekke artikler på denne siden og i forumet generelt står det jo at kaloriunderskudd skal føre til lavere fettprosent og at magefettet vil forsvinne. I denne tråden har jeg derimot blitt rådet til å legge meg i et kalorioverskudd. Er jeg kommet til et punkt der sistnevnte bør være eneste utvei om målet er å bli kvitt det siste magefettet? Frykten er å få mer fett i mageområdet ved et kcaloverskudd.

Ser litt forskjell på bildene. Sålenge du trener og spiser sunt vil et moderat overskudd bare føre til økt muskelmasse. Trenger neppe bekymre deg for magefettet med det første. Jo mer muskler du får ellers jo lavere fett% og bedre ser du ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden eller noe, men min kjære Herkules sliter vel med samme ting... Bilder i loggboken, ikke noe spess forandring fra det siste bildet som jeg tror ble tatt i april. Samtidig blir han sterkere, men greia er det samme som TS sier, underskudd virker 'logisk' mens et lite overskudd er kanskje litt rart med tanke på at man vil ha BORT fettet?? o_O Føler meg helt noOb her, så hvis noen har noen tilbakemeldinger å komme med eller vil se i loggboka, tas det imot med takk :)

Back to TS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...