Gå til innhold

overtrent brystmuskler, hjelp?


jimmy

Anbefalte innlegg

Du har vel egentlig fått svarene over her. Men at fettlagring skyldes ihvertfall mcern og generelt litt for mye mat enn at du har kuttet ned på brysttrening.

Du bør fortsette å trene bryst, men ha gjerne dobbelt så mye trening for rygg og bakside skuldre for å jevne ut ubalansen. Markløft, chins, nedtrekk, roing og facepull er god medisin i rette doser :)

markløft er en øvelse jeg har veldig lyst til å mestre, men har ikke helt fått satt igang, er litt redd for å gjøre teknikken feil å ende opp med en dårlig rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94

Vet ikke hvor seriøs du er med treningen din, men jeg anbefaler deg å lese denne... Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen

knowledge = power

Og ikke ta imot tips fra kompisene dine, eller fra greg plitt

Legg spesielt merke til dette punktet:

4. DU GJØR FOR MYE TULL

Jeg bygde fysikken min primært med disse øvelsene: knebøy, markløft, benkpress, chins, tricep extensions og tåhev. De har vært grunnpillarene i programmet mitt i årevis. Jeg har lekt med andre øvelser, men bare i korte perioder.

Som du ser er dette kun én øvelser per muskelgruppe, minus mage og biceps, som jeg aldri egentlig har trent utenom helt i starten av min treningskarriere, og selv da kun veldig sporadisk.

Poenget er at folk flest kaster bort tiden sin på tull. Det tar fokus og innsats bort fra de tingene som faktisk gir resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor seriøs du er med treningen din, men jeg anbefaler deg å lese denne... Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen

knowledge = power

Og ikke ta imot tips fra kompisene dine, eller fra greg plitt

Legg spesielt merke til dette punktet:

4. DU GJØR FOR MYE TULL

Jeg bygde fysikken min primært med disse øvelsene: knebøy, markløft, benkpress, chins, tricep extensions og tåhev. De har vært grunnpillarene i programmet mitt i årevis. Jeg har lekt med andre øvelser, men bare i korte perioder.

Som du ser er dette kun én øvelser per muskelgruppe, minus mage og biceps, som jeg aldri egentlig har trent utenom helt i starten av min treningskarriere, og selv da kun veldig sporadisk.

Poenget er at folk flest kaster bort tiden sin på tull. Det tar fokus og innsats bort fra de tingene som faktisk gir resultater.

jeg føler jeg virkelig brøt gjennom med treningen rundt nyttår. jeg skummet lett gjennom artikkelen og kan vel ikke helt si at kan relatere til så mye. jeg loggførte mye av treningen min i starten, og jeg brukte mest disse øvelsene: push-ups i redcore, chins, dips, bicepcurl og benk. idag er det mye av et samme bortsett fra jeg har droppet push-ups, og tar en liten pause fra benk. har nå begynt å trene calistenichs, men har ikke helt kuttet ut vektene, og klarte min første muscle ups for noen dager siden. jeg er vel ikke i noe typisk "gutte trenings miljø" men trener mye alene og litt med klasse kamerater som er ganske nye inne på treningstudioet. får litt veildening av broren min med trening, han driver bare med calistenichs.

under overskriften fremgang og mål, så ligger jeg ca på styrkemål middels, bortsett fra markløft og knebøy, har så vidt begynt å trene knebøy, men ikke begynt med markløft ennå. jeg har snart trent i to år, er det noe hint av kukerundtsyndrom i treningsformen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke uten markløft og knebøy (og andre baseøvelser) lukter det kukerundtsyndrom lang vei.

Og.. jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette uten å fremstå som en ekkel kødd, men.. For stor kasse? Mate, reality check. Du er heldig og har relativt bred rygg, men kassa di er (etter profilbildet å dømme) ikke i spesielt stor, og i allefall ikke "for stor". :huh:

Hva fettet angår: Gjør som anbefalt over. Tung styrketrening med få reps, typ i området 3-5. Varier gjerne med skråbenk eller skrå hantelpress for å treffe øvre del av kassa* mer. Fett på brystet kan bare fjernes ved å gå ned i fettprosent, så kutt karbohydrater/kalorier så du ligger 300-500kcal under vedlikeholdsnivå.

*Pectoralis Major (Clavicular Head)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

Jeg synes det er noe hint av det ja mtp at det er så mye overkroppstrening i programmet som du har. For lite knebøy og markløft men skjønner jo at det kan være skummelt om man ikke har noen som kan lære seg det, men du kan finne mye bra på nettet, se feks her MARKLØFT PÅ 123.... (med video) | Fitnessbloggen Forum

Synes også du burde tren rygg mye mer. Helst en form for ro-øvelse i hver eneste treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke uten markløft og knebøy (og andre baseøvelser) lukter det kukerundtsyndrom lang vei.

Og.. jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si dette uten å fremstå som en ekkel kødd, men.. For stor kasse? Mate, reality check. Du er heldig og har relativt bred rygg, men kassa di er (etter profilbildet å dømme) ikke i spesielt stor, og i allefall ikke "for stor". :huh:

Hva fettet angår: Gjør som anbefalt over. Tung styrketrening med få reps, typ i området 3-5. Varier gjerne med skråbenk eller skrå hantelpress for å treffe øvre del av kassa* mer. Fett på brystet kan bare fjernes ved å gå ned i fettprosent, så kutt karbohydrater/kalorier så du ligger 300-500kcal under vedlikeholdsnivå.

*Pectoralis Major (Clavicular Head)

konsruktiv kritikk er bare viktig, men du sier hvis en ikke tar knebøy marklføt eller benk så lukter det kukerundt syndrom. men en kan jo holde på med forskjellige treningsformer, som calistenichs hvor verken knebøy markløft eller benk tas i bruk, ville du definert de som driver med calistenics med kukerundtsyndrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

konsruktiv kritikk er bare viktig, men du sier hvis en ikke tar knebøy marklføt eller benk så lukter det kukerundt syndrom. men en kan jo holde på med forskjellige treningsformer, som calistenichs hvor verken knebøy markløft eller benk tas i bruk, ville du definert de som driver med calistenics med kukerundtsyndrom

Neida, så absolutt ikke! :) Fikk bare inntrykk av at du kombinerte litt, og knebøy og markløft er svært gode øvelser for å bygge både kjernestyrke og en generelt sterk kropp. Kjernestyrke er vel ganske alfa-omega for å gjøre noe av det

gjør?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Bør vel få med en god roøvelse også, for brystryggen? Stående stangroing eller noe slikt?

Joda... Men de 4 der=ryggraden i det meste :D Derfor = <3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... Men de 4 der=ryggraden i det meste :D Derfor = <3 :)

Absolutt ikke uenig, men sleng på pullups/chins (assistert, eller nedtrekk, til teknikken og muskelkontakten sitter) og stående stangroing også, så har man dekka absolutt alle baser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva fettet angår: Gjør som anbefalt over. Tung styrketrening med få reps, typ i området 3-5. Varier gjerne med skråbenk eller skrå hantelpress for å treffe øvre del av kassa* mer. Fett på brystet kan bare fjernes ved å gå ned i fettprosent, så kutt karbohydrater/kalorier så du ligger 300-500kcal under vedlikeholdsnivå.

*Pectoralis Major (Clavicular Head)

Les dette sitatet fra artikkelen: Slik får du større brystmuskler - Fitnessbloggen

Pectoralis er en såkalt vifteformet muskel, med utspring i brystbeinet og feste på fremre del av overarmen, noe du ser ganske enkelt på følgende illustrasjon til høyre.

Funksjonen er å dra overarmen på kryss nedover og foran kroppen. Mange vil da argumentere at de øverste fibrene vil stimuleres bedre når man drar armen på skrå og oppover foran kroppen, og at man derfor må trene skråbenk for å bygge volum i dette området.

Til en viss grad så kan jeg være enig, men i praksis så vil hele brystmuskelen aktiveres når man løfter tunge nok vekter til å gi en treningseffekt uansett, og i forhold til stabilitet i skulderleddet og rotatorkomplekset vil jeg påstå at skråbenk er helt unødvendig!

EMG-målinger viser faktisk at du ikke får høyere aktivering i øvre del med skrå benkpress, du oppnår kun lavere aktivering av nedre del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les dette sitatet fra artikkelen: Slik får du større brystmuskler - Fitnessbloggen

Nå skal ikke jeg legge meg ut med EMG-målinger og fakta, men er ikke poenget med en isolasjonsøvelse nettopp å isolere? Om man ønsker mer kjøtt øverst på brystet kan det da ikke skade å kjøre et par-tre sett inclines nå og da? De fleste er jo milevis fra de store, firkantede brystrutene virkelig veltrente folk gjerne har, og det er alltid brystmusklenes øverste del det skorter på. Ser det på meg selv.. Nedre halvdel av pecs er en grei håndfull, men oppover mot midten er det skammelig lite volum. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg legge meg ut med EMG-målinger og fakta, men er ikke poenget med en isolasjonsøvelse nettopp å isolere? Om man ønsker mer kjøtt øverst på brystet kan det da ikke skade å kjøre et par-tre sett inclines nå og da? De fleste er jo milevis fra de store, firkantede brystrutene virkelig veltrente folk gjerne har, og det er alltid brystmusklenes øverste del det skorter på. Ser det på meg selv.. Nedre halvdel av pecs er en grei håndfull, men oppover mot midten er det skammelig lite volum. :p

Skal ikke legge meg ut på den diskusjonen - selvfølgelig ser jeg poenget ditt: Alikevel tho, når det sies at decline benk aktiverer "øvre del" av pectoralis like mye som skråbenk gjør, samtidig som du får aktivert "nedre del" mye mer - så kjører jeg heller decline enn incline. Har ikke helt de store symmetriproblemene selv (litt ja, men ikke sånn at jeg føler nødvendighet av å isolere øvre halvdel), kassa mi er rett og slett ikke store greiene sånn uansett, så for min del gjelder flat + decline :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg ut på den diskusjonen - selvfølgelig ser jeg poenget ditt: Alikevel tho, når det sies at decline benk aktiverer "øvre del" av pectoralis like mye som skråbenk gjør, samtidig som du får aktivert "nedre del" mye mer - så kjører jeg heller decline enn incline. Har ikke helt de store symmetriproblemene selv (litt ja, men ikke sånn at jeg føler nødvendighet av å isolere øvre halvdel), kassa mi er rett og slett ikke store greiene sånn uansett, så for min del gjelder flat + decline :p

Bare for å spørre.. hvorfor decline? Den gjør jo i allefall ingenting flat benk ikke gjør, bortsett fra å være mer knotete å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å spørre.. hvorfor decline? Den gjør jo i allefall ingenting flat benk ikke gjør, bortsett fra å være mer knotete å få til.

Decline benkpress er som sagt bevist at gir størst aktivitet på brystmuskelen. Decline benkpress gir også litt kortere løftevei, men dette kan være veldig positivt fordi man ser at alt for mange går for dypt på vanlig benkpress (rett og slett fordi man ikke klarer å spenne seg opp nok), noe som gir enormt slitasjepotensiale på skuldrene. Syntes egentlig flere burde legge decline benkpress som hovedøvelse på bryst - når man blir vant til det kjennes det utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...