Gå til innhold

De Hel***** karbohydratene


Pyså

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å bli klok på disse karbohydratene.

Hvordan kan det være forskjell på dem? Om noen er kjappe, er de ikke raskere "ute av systemet" da? Burde ikke det være positivt så kroppen kan ta energi fra andre områder utenom?

Hvorfor kan man spise grønnsaker/frukt og cottage cheese, og si at disse karbohydratene har annen "verdi" enn de i brødskiva? Skal jeg ha 80g karbs ila en dag, hvordan kan det ha noe å si om dette kommer fra ris til middag, brød i lønsjen eller frukt og grønt?

Frustrert.com :o

Og bare for å avklare, jeg er ikke redd for karbohydrater, jeg ønsker bare å forstå.. For meg gir forståelse en bedre mulighet å holde meg på det beste alternativet enn et "slik er det bare" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raske karbohydrater betyr egentlig at blodsukkeret ditt stiger kjapt og synker kjapt igjen, mao du har et mindre "vindu" å utnytte energien på. Du blir fortere sulten igjen.

Ved å spise tregere karbohydrater (grove kornprodukter, grov pasta etc), så blir dette vinduet lenger og metthetsfølelsen varer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som cecilie sier; "rask" karbo innebærer hvor for blodsukkeret ditt blir påvirket - ikke hvor kjapt du forbrenner kaloriene som maten inneholder =) Siden raske karbohydrater generelt metter mindre anbefales det å velge "trege". tenk f.eks på hvor mye mettere du blir av rugbrød enn f.eks loff =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raske karbohydrater betyr egentlig at blodsukkeret ditt stiger kjapt og synker kjapt igjen, mao du har et mindre "vindu" å utnytte energien på. Du blir fortere sulten igjen.

Ved å spise tregere karbohydrater (grove kornprodukter, grov pasta etc), så blir dette vinduet lenger og metthetsfølelsen varer lenger.

Du sier altså at hvis jeg drikker 200kcal 50gram karbo fra sukker, så forsvinner energien automagisk etter en viss tid dersom jeg ikke bruker den, mens hvis jeg spiser 50gram karbo fra ris kan jeg spare den til imorgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier altså at hvis jeg drikker 200kcal 50gram karbo fra sukker, så forsvinner energien automagisk etter en viss tid dersom jeg ikke bruker den, mens hvis jeg spiser 50gram karbo fra ris kan jeg spare den til imorgen?

Nei, jeg sier ikke det, jeg bare prøvde å forklare det på en grei måte og jeg har visst ikke klart det. :) Det hadde vært greit om du kunne rette på meg i stedet for å peke finger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier altså at hvis jeg drikker 200kcal 50gram karbo fra sukker, så forsvinner energien automagisk etter en viss tid dersom jeg ikke bruker den, mens hvis jeg spiser 50gram karbo fra ris kan jeg spare den til imorgen?

Har type 1 diabetes (altså null insulinproduksjon), så kanskje jeg kan oppklare forvirringen litt.

Blodsukkeret er veldig strengt regulert. Et bittelite avvik nedover kan være dødelig, og et lite avvik oppover er rett og slett giftig for kroppen. Derfor må kroppen fjerne sukker (glukose) fra blodet så raskt at blodsukkernivået holdes innenfor den trygge normalen.

Inntar du såkalt "raske karbohydrater" går disse veldig fort fra tarm til blod, og kroppen må dermed flytte det raskt over i cellene for å unngå skadelig høyt blodsukkernivå. Om du nettopp har trent hardt og lenge er det plass til en del i musklene, leveren tar opp og lagrer litt, celler her og der i kroppen bruker litt kontinuerlig, og mye havner i fettcellene, de eneste cellene i kroppen med ubegrenset mulighet for opptak og lagring av energi.

Inntar du "trege karbohydrater" tar det kanskje 2-3 timer før måltidet fordøyes, og glukosen fra de nedbrutte karbohydratene siver sakte over i blodet fordelt utover dette tidsrommet. Dette gir deg bedre sjanse til å bruke en større del av energien før den lagres. Det samme gjelder karbohydrater i sammensatte måltider. Proteiner og fett i et måltid gjør at det tar lengre tid å fordøye hele måltidet, og at glukosen (karbohydratene) går saktere over i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg sier ikke det, jeg bare prøvde å forklare det på en grei måte og jeg har visst ikke klart det. :) Det hadde vært greit om du kunne rette på meg i stedet for å peke finger. :)

Det var ikke meningen å peke noe finger, ville bare vise at det gjerne så ut som om du prøvde å si at energien fra raske karbs var noe mer problematisk å lagre for e senere anledning enn energi fra trene karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, mye bra her. Men om du skal velge mellom trege karbohydrater, hvordan kan det da være forskjeld? i et fiber rikt brød er karbohydratene trege, det samme gjelder grønnsaker. Hvorfor er da grønnsaker bedre enn brødet? (da tenker jeg ikke på de andre mineralene og vitaminene man finner i det ene produktet vs det andre, om ikke dette er hele poenget..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glykemisk indeks er overvurdert - Fitnessbloggen

Glykemisk index er tull og tøys - Fitnessbloggen

Forskjellen på raske og langsomme karbohydrater gjelder mest om man spiser kun karbohydrater. Spiser man balanserte måltider med karbohydrater, fett og proteiner så vil også den glykemiske belastningen (som måler hele måltidets påvirkning og ikke bare fra en matvare) bli mye lavere. Har du et måltid med ris, kjøtt og grønnsaker så har det lite å bety om risen har høy gi så lenge du senker den med de andre matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glykemisk indeks er overvurdert - Fitnessbloggen

Glykemisk index er tull og tøys - Fitnessbloggen

Forskjellen på raske og langsomme karbohydrater gjelder mest om man spiser kun karbohydrater. Spiser man balanserte måltider med karbohydrater, fett og proteiner så vil også den glykemiske belastningen (som måler hele måltidets påvirkning og ikke bare fra en matvare) bli mye lavere. Har du et måltid med ris, kjøtt og grønnsaker så har det lite å bety om risen har høy gi så lenge du senker den med de andre matvarene.

Så det du sier er at om jeg velger brødskive med egg og reker vs salat med egg og reker skal det ikke ha noe forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at om jeg velger brødskive med egg og reker vs salat med egg og reker skal det ikke ha noe forskjell?

Nå er det jo mer karbohydrater i en brødskive enn i salat da. Men du trenger ikke være redd for at en brødskive med egg og reker vil få blodsukkeret ditt til å stige for mye så lenge du er frisk og aktiv (forbeholder at du ikke har diabetes I/II her eller insulinresistens).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glykemisk indeks er overvurdert - Fitnessbloggen

Glykemisk index er tull og tøys - Fitnessbloggen

Forskjellen på raske og langsomme karbohydrater gjelder mest om man spiser kun karbohydrater. Spiser man balanserte måltider med karbohydrater, fett og proteiner så vil også den glykemiske belastningen (som måler hele måltidets påvirkning og ikke bare fra en matvare) bli mye lavere. Har du et måltid med ris, kjøtt og grønnsaker så har det lite å bety om risen har høy gi så lenge du senker den med de andre matvarene.

Helt enig i at viktigheten av GI/GL på enkeltmatvarer er oppskrytt og at det må være totalmengden som betyr noe. Alikevel greit å påpeke at matvarene med lav GI/GL typisk er de som inneholder mest annet nyttig, eks. brokkoli eller kålrot vs. potet, eller bær vs. ris. (inb4 "Du kan ikke sammenligne bær med ris sånn". Jo, det kan jeg. Tenker kun næringsinnhold og GI, ikke bruksområde.)

Det er også sant at proteiner og fett senker opptakshastigheten på karbohydratene i måltidet. Et måltid med 200g kjøtt, 200g grønnsaker og 50g karbohydrat fra juice eller sukkerholdig brus vil alikevel øke blodsukkeret raskere enn samme måltid med 50g karbohydrat fra brun ris. Kanskje en uvesentlig forskjell i det store bildet, men alikevel verdt å ha i tankene for de av oss som sliter med diabetes eller insulinresistens. :p

Er man insulinresistent har man gjerne større vansker med å frigi energi fra fettcellene i kroppen. Spiser man da raske karbohydrater, som må lagres for å unngå farlig høye nivåer, vil man få problemer med å hente energien ut igjen. Resultatet er økt fettmasse og sultfølelse, fordi man trenger energi og ikke får tak i det fra ens egne reserver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mer karbohydrater i en brødskive enn i salat da. Men du trenger ikke være redd for at en brødskive med egg og reker vil få blodsukkeret ditt til å stige for mye så lenge du er frisk og aktiv (forbeholder at du ikke har diabetes I/II her eller insulinresistens).

Nei det er heller ikke det at jeg er redd for det som er poenget. Jeg forstår bare ikke hvordan like karbohydrater fra forskjellige ting kan ha annerledes effekt på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er heller ikke det at jeg er redd for det som er poenget. Jeg forstår bare ikke hvordan like karbohydrater fra forskjellige ting kan ha annerledes effekt på kroppen.

Aah, men karbohydratene er ikke like! Det er ikke sånn at det er noe som heter et "karbohydrat-molekyl", og det ene molekylet utgjør alle karbohydrater i alle matvarer. ;)

Det finnes mono-, di- og polysakkarider:

Monosakkarider er det di- og polysakkarider består av, og blant dem finner vi glukose, fruktose og galaktose. Inntas f.eks. glukose (druesukker) rent vil man få en enormt rask blodsukkerstigning da dette ikke må brytes ned eller behandles på noen måte.

Noen disakkarider er:

  • Sukrose, vanlig bordsukker, som består av et glukosemolekyl og et fruktosemolekyl.
  • Laktose, melkesukker, som består av et glukosemolekylog et galaktosemolekyl.
  • Maltose, maltsukker, som består av to glukosemolekyler.

Disse er litt mer komplekse og må brytes ned av enzymer i fordøyelsen før de kan fraktes fra tarm til blod.

Polysakkarider, det som vanligvis kalles langsomme/trege karbohydrater, kan bestå av alt fra noen få monosakkarider opp til over en million. De vanligste typene er stivelse (potet, korn, osv.) og glykogen (formen glukose lagres som i lever og muskler), og pektin og cellulose (kostfiber) som mennesker ikke kan fordøye. Disse molekylene er store og veldig komplekse i forhold til f.eks. sukker, og krever dermed en lang rekke spaltinger og slikt før man står igjen med ting som kan tas opp i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er heller ikke det at jeg er redd for det som er poenget. Jeg forstår bare ikke hvordan like karbohydrater fra forskjellige ting kan ha annerledes effekt på kroppen.

Men karbohydratene er ikke like. Du har polysakkarider, disakkarider, og monosakkarider. For å si det på en helt enkel måte handler det om hvor mange "ledd" de er bygd opp av. Jo flere ledd, jo lengre tid tar det å fordøye dem, altså bryte dem ned. Hvis det gir mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mer karbohydrater i en brødskive enn i salat da. Men du trenger ikke være redd for at en brødskive med egg og reker vil få blodsukkeret ditt til å stige for mye så lenge du er frisk og aktiv (forbeholder at du ikke har diabetes I/II her eller insulinresistens).

Yeah. Selv når jeg spiser snop holder blodsukkeret mitt seg relativt stabilt, så det er nok ikke noe å bekymre seg for om du er frist og rask.

(inb4 "hvordan vet du det?!?!". Jeg har målt med blodsukkermåler ;) )

Alle karbs blir til glukose i kroppen. Alt handler om mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...