Gå til innhold

Hvor mye søvn?


Splae

Anbefalte innlegg

Hei

Vi må sove mye for å restituere. Hvor mye mer søvn trenger jeg i forhold til før jeg begynte å trene? Regner ikke med det finnes fasit på et fast antall prosent mer søvn enn "normal" søvn, men ca? Jeg sov tidligere 6,5 timer. På en god dag nå, klarer jeg nesten 7 timer ;) Regner ikke med dette er nok. Men om jeg har en anbefalt mengde søvn å sette som mål, tror jeg at jeg skal få til dette bedre. Gjelder btw powernaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så vanskelig å svare på.. Noen ganger fungerer man fint med 5 timer, andre ganger klarer man ikke åpne øynene etter 10 timer. Nei, det er nok bra med en viss rutine, å legge seg og stå opp til samme tid hver dag. De fleste klarer seg bra med 6-8 timer søvn, men man må jo prøve seg fram. Hvis jeg skulle sovet 6 timer hver natt i en mnd, hadde jeg ikke fungert 100% på dagen. Så har funnet ut at jeg trenger en 7-8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier er dette individuelt. Men jeg har lært at man ble være i dyp søvn,REM 4 timer i strekk for å oppnå den uthvilte følelsen...faktisk er det få som får dette. Du bør forberede kroppen på søvn før du legger deg,feks demper belysning en time før ,ofte merker mange god effekt av feks kamille te,;) Så sørg for å ha det Stappmørkt på soverommet,ellers er det ikke sikkert du får hjernen til å produsere nok av dette søvnhormonet:) Jeg vil si 7 timer søvn er optimalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt ZMA i et par uker. Har ikke merket noen bivirkninger. Men har heller ikke merket noen bra virkninger. ZMA er vel ikke så fantastisk at jeg burde merke noe ved bruk uansett.

Kommer helt an på,det enkelt og greit mineraler;) magnesium feks er godt for stress og søvn:) men for all del er det beste placeboen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger: 7 timer med lavt aktivitetsnivå og ingen trening, (dette skjer nesten aldri). Jeg trenger ca 9 timer hvis jeg har moderat aktivitetsnivå og bedriver hard styrketrening, (dette er normalen for min del). 10 timer+ hvis jeg har høyt aktivitetsnivå samt mye og hard trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de sier er dette individuelt. Men jeg har lært at man ble være i dyp søvn,REM 4 timer i strekk for å oppnå den uthvilte følelsen...faktisk er det få som får dette. Du bør forberede kroppen på søvn før du legger deg,feks demper belysning en time før ,ofte merker mange god effekt av feks kamille te,;) Så sørg for å ha det Stappmørkt på soverommet,ellers er det ikke sikkert du får hjernen til å produsere nok av dette søvnhormonet:) Jeg vil si 7 timer søvn er optimalt:)

REM er ikke dyp søvn, og man har ikke 4t REM søvn hver natt, og den REM søvnen man har er ikke i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et ekte murmeldyr, og har null problemer med å sove tolv-fjorten timer etter lengre tid med slit, f.eks etter en hard fredag-lørdag på jobb pleier søndagen å gå bort i søvn og junkfood

.

Vanligvis trenger jeg derimot nærmere 9-10 timer søvn for å være uberfresh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye individuelt. Og jeg sukker med misunnelse på svarene her inne. Hva som er nok vet man omtrentlig selv, men likevel vil mange overdrive siden de sov 10 + timer i feriene.

Tar Circadin + zma og sover 6 timer (+/- når barnet mitt vil), men 6 timer er nok for meg.Trøtt når jeg våkner ja, men fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...