Gå til innhold

nybegynner, men vil ikke trene etter fullkroppsprogram


peace

Anbefalte innlegg

Jeg har trent styrke siden desember, uten å egentlig følge noe treningsprogram. Ser at jeg har hatt fremgang og både ser og føler meg sterkere, samt at jeg selvfølgelig har økt på vektene. Meeeen jeg må jo ha et treningsprogram. Ser at det anbefales et fullkroppsprogram, men jeg vil trene 5 dager i uken, hver ukedag, og da vet jeg ikke hvordan jeg skal få til et program som er egnet for nybegynnere. Har trent 3splitt og trives godt med det. Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er myye bedre for deg som nybegynner å trene et fullkroppsprogram, med flere grunner:

1. Teknikk - det er alfa og omega

2. Frekvens - det er mye bedre å trene 3 effektive dager i uken kontra 5, bare fordi du skal trene 5 dager.

3. Du får trent hver muskel minst 2 ganger i uken - som gir mye bedre progresjon enn om du bare kjører gjennom kroppen 1 gang i uka.

4. Mat - du må spise nok for å klare å prestere nok på trening, ha nok energi til andre gjøremål, klare å bygge muskler.

5. Fare for at du ikke klarer å opprettholde treningsmengden - at du rett og slett etter en periode enten blir for sliten eller

6. Overtrening - skal jo noe til, men hvis man som nybegynner skal trene så ofte er sannsynligheten for at kroppen ikke klarer å venne seg til SÅ mye trening SÅ fort, større. Noe som igjen kan føre til at du mister motivasjonen.

... OSV OSV

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det. Å trene disse 5 dagene er min hverdagslige rutine som jeg trives med. Når jeg ikke trener en dag vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til. Jeg leverer kidden i barnehagen og trener etterpå, og så er dagen min komplett. Jeg må liksom ha den boosten hver dag, utenom helgene når det er helgekos med familien. Trives godt med rutinene mine, derfor ønsker jeg å trene hver ukedag.

Men jeg ønsker ikke å trene de enkelte muskelgruppene kun 1 gang pr uke, og det er heller ikke det jeg gjør nå. Mandag er overkropp, nedre del tirdsag, overkropp igjen på onsdag, nedre del igjen på torsdag og litt på gefylen på fredag.

Men jeg må ha et treningsprogram, og det jeg da er på utkikk etter er noe som kan fungere ca slik som dette, altså at jeg får trent hver muskelgruppe oftere enn 1 gang i uken. Jeg ser absolutt progresjon med det jeg gjør, så noe må da være rett, men om jeg skal få meg et ordentlig treningsoppsett vet jeg ikke helt hvilket som passer til disse absolutte 5 dagene mine, og det er her jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg har absolutt ikke roen på alle disse treningsprogrammene og blir bare forvirra jo mer jeg leter rundt. Om noen kan linke til noe hadde det vært supert :-D

Om dårlig forklart, beklager. Veldig sliten og vil sooooove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er myye bedre for deg som nybegynner å trene et fullkroppsprogram, med flere grunner:

1. Teknikk - det er alfa og omega

2. Frekvens - det er mye bedre å trene 3 effektive dager i uken kontra 5, bare fordi du skal trene 5 dager.

3. Du får trent hver muskel minst 2 ganger i uken - som gir mye bedre progresjon enn om du bare kjører gjennom kroppen 1 gang i uka.

4. Mat - du må spise nok for å klare å prestere nok på trening, ha nok energi til andre gjøremål, klare å bygge muskler.

5. Fare for at du ikke klarer å opprettholde treningsmengden - at du rett og slett etter en periode enten blir for sliten eller

6. Overtrening - skal jo noe til, men hvis man som nybegynner skal trene så ofte er sannsynligheten for at kroppen ikke klarer å venne seg til SÅ mye trening SÅ fort, større. Noe som igjen kan føre til at du mister motivasjonen.

... OSV OSV

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

:)

1. Sant det, men man kan da lære seg teknikk i baseøvelsene selv med splitt-programmer.

2. Hvem sier at de 5 dagene trenger være ueffektive? Flere programmer som er bra med mer enn 3 treninger i uka.

3. Hvem sier at du må trene 1 muskelgruppe hver på de 5 dagene? Ingenting som tilsier at om man trener 5 dager i uka så må man f.eks ha et program som er ca:

Man: Ben

Tirs: Bryst

Ons: Rygg

Tors: Skuldre

Fre: Armer

Man kan fint kjøre gjennom alle viktige muskelgrupper to ganger i uka om man trener fem dager i uka.

4. Med mer trening så må man spise mer, det tror jeg de fleste vet og vil merke selv på kroppen og energi-nivået. Selv trener jeg bare 3 ganger i uka nå, men jeg har ikke mer energi nå enn hva jeg hadde når jeg trente 4 og 5. Hun sier jo selv at hun både er sterkere og har bygd muskler.

5. Variere intensitet etc så bør ikke det være noe problem. Blir man lei av å trene 5 dager i uken er det bare å trappe ned.

6. Som du selv sier, det skal litt til.

Jeg er helt enig i at det optimale for en nybegynner så er et fullkroppsprogram optimalt, men hva om trivselen til personen er større om h*n får trent 4 eller 5 dager i uka? Om 5 dager i uken er det en person i startfasen vil trene så bør ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med fullkroppsprogram som kjøres annen hver dag ?

De andre dagene kan du trene andre ting, som f.eks delta på gruppetimer (aerobic, spinning, yoga?!), gå tur, løpe, sykle litt?

Evt legg inn variasjoner slik at du trener programmet ditt 3 ganger i uka, og ellers utfører sirkeltrening, tabata, slyngetrening,..altså alterntive øvelser.

Veldig viktig å varierer - selv om du erinne i en veldig god og kjekk treningsperiode nå - så er det desverre slik at en ofte går lei. Dermed er variasjon kjempe viktig! =)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Sant det, men man kan da lære seg teknikk i baseøvelsene selv med splitt-programmer.

2. Hvem sier at de 5 dagene trenger være ueffektive? Flere programmer som er bra med mer enn 3 treninger i uka.

3. Hvem sier at du må trene 1 muskelgruppe hver på de 5 dagene? Ingenting som tilsier at om man trener 5 dager i uka så må man f.eks ha et program som er ca:

Man: Ben

Tirs: Bryst

Ons: Rygg

Tors: Skuldre

Fre: Armer

Man kan fint kjøre gjennom alle viktige muskelgrupper to ganger i uka om man trener fem dager i uka.

4. Med mer trening så må man spise mer, det tror jeg de fleste vet og vil merke selv på kroppen og energi-nivået. Selv trener jeg bare 3 ganger i uka nå, men jeg har ikke mer energi nå enn hva jeg hadde når jeg trente 4 og 5. Hun sier jo selv at hun både er sterkere og har bygd muskler.

5. Variere intensitet etc så bør ikke det være noe problem. Blir man lei av å trene 5 dager i uken er det bare å trappe ned.

6. Som du selv sier, det skal litt til.

Jeg er helt enig i at det optimale for en nybegynner så er et fullkroppsprogram optimalt, men hva om trivselen til personen er større om h*n får trent 4 eller 5 dager i uka? Om 5 dager i uken er det en person i startfasen vil trene så bør ikke det være noe problem.

1. Selvfølgelig går det an å lære det selv. Sier ikke det er umulig, bare at mange ikke klarer det alene og at det er lurt å ha noen til å se på seg bare.

2. Vet det er veldig mange som trener 5 ganger i uken, men kunne godt trent 3 og fått samme resultatet.

3. Poenget var at det er ganske heavy for en som ikke har trent SÅ lenge å skulle begynne på noe som PHAT for eks. Her er det snakk om langsiktige løsninger, ikke bare den kortsiktige.

4. Presiserer bare at NOK mat er viktig - og som jente merker jeg selv at det kan være vanskelig å spise nok i perioder, og det er ikke alltid like lett å proppe i seg det man skal ha selv om man merker det på kroppen. Dette med tanke på at det kan virke negativt inn på motivasjonen på treningen ved å føle at man ikke kommer noe vei.

5. Jo, selvfølgelig. Greia var at hvis man skal følge et program, så ville hvertfall jeg personlig vurdert om jeg hadde klart å opprettholde treningsmengden ut ifra livsstilen osv osv. Syns det er lite vits å starte på et program, så går det 2 uker og så 'sklir' du ut av programmet fordi det blir for stor mengde trening for deg. Og så begynner man på et nytt. You get my point.

6. Ja, men det er ikke umulig. Personal expericence.

Poenget her var å forklare TS at for at hun skal klare å holde oppe motivasjonen, er det lurt å ikke overdrive i starten. Det tror jeg alle som noen gang har startet og trene og har holdt ut kan skrive under på. Det er jo en grunn til at mange 'hopper av' etterhvert og har pauser i treningen fordi det blir forheftig. Mange pga at de har startet for hardt, for eks, eller at de har satt seg for urealistiske mål mtp livssituasjon, energi, tid. osv osv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Selvfølgelig går det an å lære det selv. Sier ikke det er umulig, bare at mange ikke klarer det alene og at det er lurt å ha noen til å se på seg bare.

2. Vet det er veldig mange som trener 5 ganger i uken, men kunne godt trent 3 og fått samme resultatet.

3. Poenget var at det er ganske heavy for en som ikke har trent SÅ lenge å skulle begynne på noe som PHAT for eks. Her er det snakk om langsiktige løsninger, ikke bare den kortsiktige.

4. Presiserer bare at NOK mat er viktig - og som jente merker jeg selv at det kan være vanskelig å spise nok i perioder, og det er ikke alltid like lett å proppe i seg det man skal ha selv om man merker det på kroppen. Dette med tanke på at det kan virke negativt inn på motivasjonen på treningen ved å føle at man ikke kommer noe vei.

5. Jo, selvfølgelig. Greia var at hvis man skal følge et program, så ville hvertfall jeg personlig vurdert om jeg hadde klart å opprettholde treningsmengden ut ifra livsstilen osv osv. Syns det er lite vits å starte på et program, så går det 2 uker og så 'sklir' du ut av programmet fordi det blir for stor mengde trening for deg. Og så begynner man på et nytt. You get my point.

6. Ja, men det er ikke umulig. Personal expericence.

Poenget her var å forklare TS at for at hun skal klare å holde oppe motivasjonen, er det lurt å ikke overdrive i starten. Det tror jeg alle som noen gang har startet og trene og har holdt ut kan skrive under på. Det er jo en grunn til at mange 'hopper av' etterhvert og har pauser i treningen fordi det blir forheftig. Mange pga at de har startet for hardt, for eks, eller at de har satt seg for urealistiske mål mtp livssituasjon, energi, tid. osv osv.

:)

1. Åja, om det var nevnt noen plass at hun kun kunne få hjelp med baseøvelsene om hun trente fullkropp 3 ganger i uka så er jeg enig i at det er lurest i starten da teknikk er veldig viktig. Men jeg ser ikke noe problem i å få hjelp med teknikk selv om man trener 5 ganger i uka.

2. Det er sant, men personlige preferanser teller også inn. Som Thookdee sier - han vil trene så mange ganger selv om det ikke er optimalt. Selv trener jeg 3 ganger i uka SL5x5, og jeg gleder meg litt til å øke til 4-5 ganger til neste program.

3. PHAT er jo for viderkomne da, finnes andre program for folk som er mer i nybegynnerfasen. Man kan også lage en egen splitt. Dette er jo ikke optimalt for progresjon, men det kan være optimalt for den personen av andre årsaker.

4. Enig.

5. Selvfølgelig, er helt enig. Poenget mitt var bare at det er ikke krise om finner ut at det var litt mye for så å trappe ned en trening i uka for eksempel etter hvert.

Generelt sett er jeg helt enig med deg bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Åja, om det var nevnt noen plass at hun kun kunne få hjelp med baseøvelsene om hun trente fullkropp 3 ganger i uka så er jeg enig i at det er lurest i starten da teknikk er veldig viktig. Men jeg ser ikke noe problem i å få hjelp med teknikk selv om man trener 5 ganger i uka.

2. Det er sant, men personlige preferanser teller også inn. Som Thookdee sier - han vil trene så mange ganger selv om det ikke er optimalt. Selv trener jeg 3 ganger i uka SL5x5, og jeg gleder meg litt til å øke til 4-5 ganger til neste program.

3. PHAT er jo for viderkomne da, finnes andre program for folk som er mer i nybegynnerfasen. Man kan også lage en egen splitt. Dette er jo ikke optimalt for progresjon, men det kan være optimalt for den personen av andre årsaker.

4. Enig.

5. Selvfølgelig, er helt enig. Poenget mitt var bare at det er ikke krise om finner ut at det var litt mye for så å trappe ned en trening i uka for eksempel etter hvert.

Generelt sett er jeg helt enig med deg bare så det er sagt.

Følte bare trangen til å utdype det jeg mente :p Alt er jo individuelt, så hva som fungerer fint for meg, fungerer kanskje ikke så bra for TS ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene folkens!

Hva motivasjon angår så er ikke det noe å tenke på. Jeg har trent nærmest hver dag før over lange perioder, og motivasjon har aldri vært et problem. Eneste grunnen til at jeg har sluttet før er pga llivssituasjon.

Når jeg er ferdig med en økt er jeg fortsatt sulten på mer, og derfor har jeg også overdrevet treningen, både før og nå. Å trene hver ukedag er det som føles rett for meg, så om noen kunne linket til et program eller komt med forslag til et oppsett hvor rumpe, lår og rygg er prioritert hadde jeg blitt kjeeeempe glad ;) kjernemuskulatur er også viktig, men det trener jeg med gruppetime 1 gang i uken, som sikkert funker greit nok. Ellers er det yoga 1 gang i uken og 1 styrketime, i sal. Phat er jeg litt usikker på hvis den skal følges slavisk. Jeg har ikke mulighet til å ha hviledagene på de eksakte dagene pga at jeg må ha hviledagene mine på lør og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor høyfrekvens skal være noe for nybegynnere..? En ting er styrkeløfternes frekvensprosjekt, som har vist svært gode resultater, men du kan også se til både smolov og bulgarsk vektløfting etter utøvere på elitenivå som trener så mye som 2x daglig, 6x i uken og får best resultater slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...