Gå til innhold

ketolyse vs. psmf


granny

Anbefalte innlegg

Lurte litt på hva som var best som diett. Prinsippet er vel egentlig ganske lignene. lavt karbo inntak og høyt fett inntak. psmf; lavt karbo inntak høyt protein inntak. (la oss si at det er samme tak på kcal på begge diettene) Er det forsjellig fra hva som funker best for forsjellige personer? hva er foskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gitt antall kalorier er likt så vil PSMF være bedre siden du på så lavt kalori bør prioritere å få i deg proteiner. Men man kan være i ketolyse med mye mer kalorier enn det PSMF har.

Så lite kalorier som det er i PSMF anbefales kun for ekstremt overvektige som har mye fettreserver å tære på. Normalvektige vil miste muskelmasse og kan også risikere å tære på indre organer om man går lenge på en så hard diett da kroppen ikke klarer å dekke hele underskuddet fra egen fettmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Litt off topic her, men ser det ble skrevet lenger opp at du nesten ikke spiser noe fett på PSMF?? Stemmer det? Jeg vet jo at det man spiser lite kalorier, men man skal vel ikke BARE spise proteiner vel, eller har jeg misforstått kraftig da?

Det stemmer ja. De fleste lever etter maks 20g fett/karbs +essensielle fettsyrer, så omtrent 30g fett... og 2,5g proteiner ish!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på hva som var best som diett. Prinsippet er vel egentlig ganske lignene. lavt karbo inntak og høyt fett inntak. psmf; lavt karbo inntak høyt protein inntak. (la oss si at det er samme tak på kcal på begge diettene) Er det forsjellig fra hva som funker best for forsjellige personer? hva er foskjellen?

Vurderer du å gå på en av disse?

Hvis ja, høyde/vekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mhm, har sett det, så jeg skal heller få six packen på en ordentlig måte ;)

Jepp, kutt så lite du kan for å få framgang på fettklypa, da oppnår du mye bedre resultater. Selv med PSMF kommer likevel ikke resultatene etter en uke, men stagnasjonen kommer desto fortere. Man må bare å innse at det tar tid å få gode resultater. Shortcuts gir aldri like bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kutt så lite du kan for å få framgang på fettklypa, da oppnår du mye bedre resultater. Selv med PSMF kommer likevel ikke resultatene etter en uke, men stagnasjonen kommer desto fortere. Man må bare å innse at det tar tid å få gode resultater. Shortcuts gir aldri like bra resultat.

Nei, det er det jeg også endelig har diskutert ferdig med meg selv. Så jeg skal gjøre det ordentlig, sånn som jeg er på god vei til å gjøre .. endelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på hva som var best som diett. Prinsippet er vel egentlig ganske lignene. lavt karbo inntak og høyt fett inntak. psmf; lavt karbo inntak høyt protein inntak. (la oss si at det er samme tak på kcal på begge diettene) Er det forsjellig fra hva som funker best for forsjellige personer? hva er foskjellen?

Forskjellen er vel at under "Ketolyse" går du inn i en ketogen tilstand, der kroppen omdanner fett og proteiner til ketoner, som brukes som primær-brensel istede for glykogen. Her kan du i prinsippet spise deg konstant mett. Om det funker er en annen sak.

PSMF er vel mer eller mindre ubestridt, dog, det er mye tyngre å fullføre en diett der du går på sparebluss fra du starter dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Forskjellen er vel at under "Ketolyse" går du inn i en ketogen tilstand, der kroppen omdanner fett og proteiner til ketoner, som brukes som primær-brensel istede for glykogen. Her kan du i prinsippet spise deg konstant mett. Om det funker er en annen sak.

PSMF er vel mer eller mindre ubestridt, dog, det er mye tyngre å fullføre en diett der du går på sparebluss fra du starter dagen.

Under PSMF går du også inn i "ketose*" og gjør akkurat det samme....

Eneste forskjellen mellom disse 2 dietten er at:

ketolyse: mer fett, lavt karbs

psmf: masse proteiner, ekstremt lavt på fett/karbs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Nei, lurte vel egentlig bare på forskjellen og hva man gikk fortest ned på og hva som var best for kroppen.

Forskjellen har vi skrevet ned.

Fortest ned vil du gå med PSMF. Grunnet det er en ekstrem diett med lavt kcal inntak.

Ketolyse=mer fett=høyere kcal inntak. Men jeg ville også sagt det er MYE mer sunt! Å ha høyt protein/fett, mens lavt karbs.. enn bare høyt med protein:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det heter KETOSE, ikke ketolyse. Ketolyse er et navn på en diett. KETOSE er tilstanden.

Haha, irriterte meg og det der.

N

Under PSMF går du også inn i "ketose*" og gjør akkurat det samme....

Eneste forskjellen mellom disse 2 dietten er at:

ketolyse: mer fett, lavt karbs

psmf: masse proteiner, ekstremt lavt på fett/karbs

Du kanke si at ENESTE forskjellen er det.

Er jo en forskjell at du nesten aldri er mett på PSMF, mens du konstant er mett på Ketolyse.

Etter å ha sett over hva som er "tillatt" i de to diettene vil jeg si at du har mixa det opp, og at det er Ketolyse som tillater EKSTREMT lavt nivå av karbs, mens PSMF tillater lavt inntak, men har bare skumlest PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Haha, irriterte meg og det der.

N

Du kanke si at ENESTE forskjellen er det.

Er jo en forskjell at du nesten aldri er mett på PSMF, mens du konstant er mett på Ketolyse.

Etter å ha sett over hva som er "tillatt" i de to diettene vil jeg si at du har mixa det opp, og at det er Ketolyse som tillater EKSTREMT lavt nivå av karbs, mens PSMF tillater lavt inntak, men har bare skumlest PSMF.

PSMF er lavere enn ketolyse på karb inntak med stort sett retninglinjer på MAKS 20g ! Mens ketolyse har du faktisk mer karbohydrater. =det er omvent, ketolyse="Lavt" mens PSMF=ekstremt lavt.

Og hvis du er sulten på PSMF, så gjør du noe feil i form av at du ikke får i deg nok proteiner! F.eks! Dette er for å stoppe sultfølelsen! greit nok, de første dagene er du sulten. Men etter dette er det ikke noe merkbart.

Korte trekk: PSMF

2,5g protein per kg kroppsvekt

maks 20g fett+essensielle fettsyrer

maks 20g karbs

Ketolyse:

Holder protein på et normalt nivå, evt litt høyt

Karbohydrater:

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.

Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.

Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.

Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Fett= jaja.. ikke vits å nevne en gang: HØYT!

Her ser du altså at hvis du lever på et strengt(opptil normalt) lchf kosthold. Så er du tilnærmet PSMF "retningslinjer". Dvs at de er så godt som lik, mens LCHF(ketolyse) gir mer "rom" for karbohydrater i sine "retningslinjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ketolyse og PSMF er ketogene dietter. Forskjellen er at ved ketolyse gir en kostindusert ketose, altså at du tilfører en del fett utenfra slik at du bryter ned mindre kroppsvev. På denne måten kan du få fordelene av å være i ketose (effektiv fettforbrenning, høy metthet) samtidig som ikke underskuddet blir ekstremt.

På PSMF er ketosen sultindusert, altså som følge av et ekstremt lavt matinntak. Dette fører til økt katabolisme av kroppsvev. Ja, du kommer i ketose, men grunnet det ekstreme underskuddet så vil du bryte ned både fett og muskler, og over tid så vil det skje en del tilpasninger i kroppen på det lave inntaket.

PSMF er tiltenkt ekstremt overvektige, og utføres under medisinsk oppfølging. Tidligere fastet man disse pasientene, men de døde da av proteinmangel. Proteinsparende modifisert faste omgår dette problemet, men det gjør det ikke til en bedre ide for folk som er nærmere normalvekt.

Velg en vanlig ketogen diett du, og dropp PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...