Gå til innhold

Aeropress - Min kvalitetskaffe...


Gjest

Anbefalte innlegg

Sånn i tilfelle noen lurer på hvordan få utrolig god kaffe for en rimelig pris må de følge med her... Du kjøper deg en Aeropress (som vist på bildet) Jeg bestilte min på Ebay til ca 250,-kr det er halv pris av hva jeg har funnet i Norge..

Fremgangsmåten er enkel.

- sett i filter

- 1 målebeger kaffe (følger med aeropressen)

- fyll på litt varmt vann (anbefalt 80grader, jeg bare heller rett fra vannkoker som har stått med låkket åpent ca 1 min..)

- rør i 10 sek og vent 20 sek (rørepinne medfølger)

- press i 20 sek.

= DEILIG KOPP KAFFE

Tips for ekstra god smak: Nykvernet kvalitetskaffe. Lagde med Evergood filtermalt i dag og det var bra, Men blir nok enda bedre om en kverner bønnene rett før du lager kaffen.

Skal kjøpe kvern og kvalitetskaffe i dag, Så da blir det en utfyllende rapport etter hvert.

Legger med en video av en som er litt mere kaffenerd enn meg...

post-22669-14440925424236_thumb.jpg

[ATTACH=full]90757[/ATTACH][ATTACH=full]90758[/ATTACH]

post-22669-14440925421579_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har den der sjøl, digg! :D

Prøver meg litt frem med forskjellig kaffe fra Te- og Kaffehuset og Dromedar, mye godt!

Men...røre 10 sek og la den trekke 20 sek - renner ikke mye av kaffen gjennom filteret uten å trekke da? Pleier å helle i vannet, sette i stempelet og la den trekke i 10-20 sek før jeg presser stempelet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den der sjøl, digg! :D

Prøver meg litt frem med forskjellig kaffe fra Te- og Kaffehuset og Dromedar, mye godt!

Men...røre 10 sek og la den trekke 20 sek - renner ikke mye av kaffen gjennom filteret uten å trekke da? Pleier å helle i vannet, sette i stempelet og la den trekke i 10-20 sek før jeg presser stempelet ned.

Littegranne vil nok renne gjennom, men det er ubetydelig, om du ser på videoen over så venter han til sammen i 1 min før han presser... Vet også at en kan få tak i et metallfilter som kan erstatte papirfiltrene, Skal eksperimentere litt med forskjellige fremgangsmåter, så poster jeg de beste resultatene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...Lilo, Pinglo, Marte Elverum, noen innspill?

Har ikke kaffetrakter selv, og synes traktekaffen på pauserommet her smaker høgg, men det er av andre årsaker. Personlig synes jeg kaffen blir mindre bitter/besk med Aeropress kontra presskanne, filteret fanger opp mer av kaffegruten, og det er mer praktisk for meg å bruke den når jeg skal lage en enkelt kopp til meg selv i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aeropreskaffen blir mindre bitter ja, jeg vet ikke akkurat hva som gjør det men er vel både finere filter og finere kverning (uten at jeg aner hva jeg snakker om Lilo ikke slå :D)

Den blir i hvertfall utrolig god med nykvernede kvalitetskaffebønner, Malingsgraden for aeropress skal visst være litt mindre fin enn espressomalt kaffe. Hvis vi sier at espressomalt er 100% så har jeg nå laget to kopper kaffe med 75% colombianske bønner fra drommedar... Helt forbanna nydelig kaffe!! Anbefalt tilbehør til kaffen er:

1 sterk kopp kaffe + en kvikklunch = supert Pre-workout!

post-22669-14440925477337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir i hvertfall utrolig god med nykvernede kvalitetskaffebønner, Malingsgraden for aeropress skal visst være litt mindre fin enn espressomalt kaffe. Hvis vi sier at espressomalt er 100% så har jeg nå laget to kopper kaffe med 75% colombianske bønner fra drommedar... Helt forbanna nydelig kaffe!! Anbefalt tilbehør til kaffen er:

1 sterk kopp kaffe + en kvikklunch = supert Pre-workout!

Jeg risikerer å banne så det ljomer i veggene i kaffekirka nå, men hvis det fortsatt finnes sånne plater med Stratospinner, er de også anbefalt tilbehør. Ta en sånn, dypp den i kaffen og rør noen sekunder til den begynner å smelte litt. Kaffen får litt sjokosmak, og halvsmeltet stratos blir nyyydelig...:hungry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av de negative tingene med å investere i skikkelig utstyr å lage seg kvalitetskaffe er at dårlig traktekaffe blir så inn i hampen sur :meh: Haha! Sitter nå å "koser" meg med en sur traktekaffe.. Den går ned, men er langt fra så god som den kunne vært :p Den var i hvertfall gratis... :jimlad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Carl P Hvordan går kaffetestinga?

Har prøvd meg gjennom et par forskjellige sorter fra Dromedar og Te- og Kaffehuset.

De jeg har likt best så langt har vært et par sorter fra El Salvador(La Hondurita og El Cenizo) og Papua Ny-Guinea(husker ikke navnet i farta), kaffesorter med mindre syre/bitterhet etter det jeg har skjønt. Hadde en liten aha-opplevelse med litt lavere bryggetemperatur her om dagen (ikke nøyaktig målt, men vannkokeren ble stående et par minutter etter at vannet hadde kokt opp) da kryddersmaken ble tydeligere.

Har også testet Monsooned Malabar(Indisk), litt kraftigere og fyldigere enn de forrige. Tror den gjør seg bedre med en liten melkeskvett. ^^

Verste så langt? En afrikansk kaffe(buf remera, tror jeg) jeg fikk brygget en kopp av på Dromedar, alt for syrlig/besk ettersmak for min del! Fikk den med meg i pappbeger, og jeg pælma koppen to kvartaler senere :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...