Gå til innhold

Aeropress - Min kvalitetskaffe...


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Carl P Hvordan går kaffetestinga?

Har prøvd meg gjennom et par forskjellige sorter fra Dromedar og Te- og Kaffehuset.

De jeg har likt best så langt har vært et par sorter fra El Salvador(La Hondurita og El Cenizo) og Papua Ny-Guinea(husker ikke navnet i farta), kaffesorter med mindre syre/bitterhet etter det jeg har skjønt. Hadde en liten aha-opplevelse med litt lavere bryggetemperatur her om dagen (ikke nøyaktig målt, men vannkokeren ble stående et par minutter etter at vannet hadde kokt opp) da kryddersmaken ble tydeligere.

Har også testet Monsooned Malabar(Indisk), litt kraftigere og fyldigere enn de forrige. Tror den gjør seg bedre med en liten melkeskvett. ^^

Verste så langt? En afrikansk kaffe(buf remera, tror jeg) jeg fikk brygget en kopp av på Dromedar, alt for syrlig/besk ettersmak for min del! Fikk den med meg i pappbeger, og jeg pælma koppen to kvartaler senere :p

Har kun prøvd 2 forskjellige kvalitetsbønner de siste ukene... Den første uken drakk jeg lett opp 250g med et eller annet jeg kjøpte på drommedar rett borte i veien, Den var god, men ikke verdt å kjøpe flere ganger før jeg har prøvd mange flere..

Den andre kjøpte jeg på Trondheim kaffebrenneri. En fantastisk Boliviansk kaffe som heter Ticona... En utrolig god kaffe! Den er nydelig i Aeropressen og meget god i moccamaster kaffetrakteren... En fantastisk aroma som fyller hele hybelen! Deilig rund smak med et hint av jordbær i ettersmaken.. Har prøvd med forskjellige malingsgrader.. Har erfart at smaksløkene mine liker kaffen ganske finkværnet men ikke maks.. på en skala hvor 10 er den mest finkværna foretrekker jeg 8 (på min miele kaffekvern) Dette gjelder både aeropressen og når jeg trakter kaffen.. Enig med deg når det gjelder temperatur på vann i aeropressen, men samtidig er det vikitg å forvarme koppen før en brygger kaffen i den...

Kommer til å være fast kunde hos Trondheim kaffebrenneri lenge fremover, utrolig service og nydelig kaffe... Prøvde også en te derfra... (som jeg kjøpte til dama) den hette "fred og ro" meget fin og avslappende på kvelden før leggetid..

Ikke vet jeg haha. Har ihvertfall bestilt nå.

Meget bra.. Men husk at den er nødeløs på kaffe.. Alt av smaker kommer frem, her er det et enkelt prinsipp som gjelder : Shit in = shit out... :yuck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg når det gjelder temperatur på vann i aeropressen, men samtidig er det vikitg å forvarme koppen før en brygger kaffen i den...

Huups...har nok syndet en del mot det siste der. Samtidig når kaffen drikketemperatur raskere, greit når man har litt dårlig tid i heimen om mårningen :p

Kommer til å være fast kunde hos Trondheim kaffebrenneri lenge fremover, utrolig service og nydelig kaffe... Prøvde også en te derfra... (som jeg kjøpte til dama) den hette "fred og ro" meget fin og avslappende på kvelden før leggetid..

Ser ut som jeg må ta turen dit en dag, men var litt begrensede åpningstider der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting jeg har lagt merke til med den nye bolivianske kaffen min er at jeg ikke tror det går å putte i for mye kaffe... Har økt doseringen mer og mer, og har enda ikke kommet til noe metningspunkt... Blir spennende å se hva som er maks mengde kaffe for en kaffekopp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag prøvde jeg meg på malabar kaffe fra te og kaffehuset i Trondheim... En litt mørkere kaffe enn de jeg tidligere har laget.... God i aeropress, men enda bedre i presskanne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde en ny kaffe i dag. Fazenda lagda fra Brazil.... Meget god kaffe. Foreløpig bare testet i Aeropressen... Men den kan trygt anbefales.. Må påpeke at jeg syntes at kaffebønner er sykt dyrt på te og kaffehuset i Trondheim..

GOD PÅSKE!!!

post-22669-14440932765969_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

post-22669-14440947061902_thumb.jpg Har handlet inn en del ny kaffe.. Er dårlig på å oppdatere her, men skal prøve å skjerpe meg :)

Dagens nytelse var : Bibi Plantation A... En indisk kjempegod kaffe med smak av sjokolade og krydder :) Nammenam!

post-22669-14440947059491_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kaffe er god i aeropress, man må bare eksperimentere med press- og trekktid. Det er ikke mange sekundene som skiller god og dårlig kaffe :)

Der må vi rett og slett være enige om å være uenige.. Min erfaring er at shit in = shit out på Aeropressen. Har prøvd med forskjellige rimeligere varianter fra rema og lignende, blant annet prøvde jeg med Evergood som er godt i moccamasteren. Det ble tilnærmet likt katastrofe hver gang :p (overdriver litt for å få frem poenget mitt) Aeropressen er veldig god på å få frem de gode egenskapene i kaffen, men også de dårlige. Derfor er jeg veldig bevisst på hva slags kaffe jeg putter i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant - jeg tar utgangspunkt i at du bruker ferskmalte bønner av god kvalitet :) Etter at jeg fikk Aeropressen i hus for noen år siden, har jeg rett og slett store problemer med å drikke vanlig kaffe ala Evergood.

Da er vi helt enige! Maler alltid bønner rett før jeg lager kaffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...