Gå til innhold

Aeropress - Min kvalitetskaffe...


Gjest

Anbefalte innlegg

Det er sant - jeg tar utgangspunkt i at du bruker ferskmalte bønner av god kvalitet :) Etter at jeg fikk Aeropressen i hus for noen år siden, har jeg rett og slett store problemer med å drikke vanlig kaffe ala Evergood.

Da er vi helt enige! Maler alltid bønner rett før jeg lager kaffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, dere

Her kommer et lite aeropress-tips fra meg:

For å unngå at for mye kaffe renner gjennom, så snu den som vist på bildet. Ta til slutt på lokket, og snu den over koppen. Da unngår dere at noe går til spille.

Grunnen til at det smaker renere, uten den samme bitterheten som ved andre metoder, er at man får rensket bort flere sedimenter, faktisk alt (så og si). Bare sjekk bunnen av koppen etter dere har drukket. I tillegg slipper man noe bismak fra selve bryggeren, som f.eks ved en Moccamaster. Mer av særpreget til kaffetypen kommer frem, synes jeg. En annen ting som er morsomt, men også utfordrende, er at det er så lite som skal til for at man får variasjoner i smaken fra gang til gang. Kun små variasjoner i kverningsgrad, ekstraheringstid, presstid, ett kontra flere filter; spiller alle inn på hvordan smaken blir.

Når det kommer til temperatur, så føler jeg at smaken kommer bedre frem ved litt lavere temperatur. Det sies at 96 grader er topp, så 1 minuttsventingen til Carl P høres smart ut, men selv foretrekker jeg lavere temperatur. Faktisk så lavt som 60-70 grader.

Når det kommer til kaffe, så er selv-kvernet kaffe en selvfølge. Selv foretrekker jeg Tim Wendelboe, og spesielt typen Tekangu. Denne har de faktisk på Fairytale Cupcakes i Trondheim. I tillegg til endel fra Kaffa-brenneriet. Kaffa selger de også på Cielo på Solsiden.

Sjekk her: Tim Wendelboe Norges desidert beste kaffe

8621251903_4b014610d1_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brygget invert siden jeg fikk aeropressen. Har postet denne mange ganger før, men en gang til skader vel ingen.

Aeropress « Den late ku

Et fint innlegg! :)

Jeg liker at hun veier kaffen. Dette spiller selvfølgelig også inn på endelig resultat. Selv har jeg mistet vekten jeg hadde og tar det kun på øyemål :)

Og hun har Tim Wendelboe, selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...