Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Jeg sikter da til karbonadedeig... Eller kyllingkjøttdeig. Er "deiger" dritt, eller er de OK?

Som student har jeg rett og slett ikke råd til kyllingfilet og laks og biff hver dag.

Pluss at jeg er forferdelig glad i taco-salat.

Nei, det er ikke "dritt" men kjøttdeig har vel 17-19g fett per 100g hvis jeg ikke tar feil vs karbonadedeig med 5% osv..

Derfor varierer også pris. Tips karbonadedeig coop extra fast lavpris 2x400g =65kg..

Kyllingfilet, kjøp 1,5kg-2,5kg frossent=mye billigere..

"Biff" =strimlet svinekjøtt-- matmesteren rimi--> ca 30kr for 400g ish..

alt dette med "deig" er vel bare at det er mer "blandings kjøtt". Men karbonadedeig vs kyllingfilet er vel ca samme pris!

PS: meny= 400g indrefilet/ytrefilet fast lav pris 39kr..

"Har ikke råd til.." Nei vel? Sist jeg sjekka kosta den billigste kjøttdeigen omkring 30 kr pakka. En halvkilo laksekoteletter kostet 19 kr. Billigpakkene med sei og torsk og slikt er vel heller ikke dyrere enn kjøttdeig (og i allefall billigere enn karbonadedeig).

"Har ikke råd til.." Nei vel? Sist jeg sjekka kosta den billigste kjøttdeigen omkring 30 kr pakka. En halvkilo laksekoteletter kostet 19 kr. Billigpakkene med sei og torsk og slikt er vel heller ikke dyrere enn kjøttdeig (og i allefall billigere enn karbonadedeig).

Herregud. Jeg må avgårde og sjekke prisene azz! :rolleyes:

Kyllinglår på Rema 100: 2 kg for 40,-

Svinekjøtt i strimler på Rema tror jeg ligger på en 25,-

Du får også frossen fisk til 29.90-39.90,- i frysedisken.

Kyllingkjøttdeig har nå blitt latterlig billig 16.90,- på Kiwi.

Torsk i frysedisken koster rundt 30,-.

Mat er ikke dyrt.

Herregud. Jeg må avgårde og sjekke prisene azz! :rolleyes:

Sounds good! Får vel også slenge på at jeg ikke mener deiger er noe dritt. Om du spiser steik eller koteletter kan du vel også spise kjøtt-/karbonadedeig, som er (eller i allefall skal være) forskjellige kjøttstykker som er kvernet.

Annonse

De billige laksekotelettene er helt ubrukelige. Forferdelig mye bein og drit i de. Frossen laksefilet m/skinn er derimot bra vare og billig. Absolutt noe du har råd til å spise VÆR DAG. 37kr eller noe for 500g(4x125).

Tull og rør fra ende til annen. :p Laksekoteletter inneholder akkurat så mye skinn og bein som kotelettstykker av fisk nødvendigvis må inneholde. Er skinn og litt bein et problem er det selvsagt opp til den enkelte å betale dobbelt så mye for filét. Smakssak, men kjøttet er det samme.

Hei!

Etter å ha studert i mange år, kjenner jeg absolutt til problemstillingen. Vanskelig å finne billig, sunn OG variert mat. Du kan bli kvitt veldig mye av fettet i kjøttdeigen;

Halvstek kjøttdeigen

Hell av alt flytende fra pannen og la kjøttdeigen renne av på kjøkkenpapir

Stek kjøttdeigen ferdig

La kjøttdeigen renne av på kjøkkenpapir

Dette ble testet for noen år tilbake (beklager, husker ikke kilden). Kjøttdeigen de endte opp med i testene, hadde i gjennomsnitt lavere fettprosent enn karbonadedeig. Du kan nok sløyfe å la kjøttdeigen renne av midt under stekingen, om du føler dette blir for mye styr.

Men, som de andre sier. Om man leter, kan man finne mange alternativer som er både sunne og billige :)

Hei!

Etter å ha studert i mange år, kjenner jeg absolutt til problemstillingen. Vanskelig å finne billig, sunn OG variert mat. Du kan bli kvitt veldig mye av fettet i kjøttdeigen;

Hvis økonomi er et problem så ser jeg ikke poenget med å redusere fettet i kjøttdeigen. Mindre energi for pengene, og du må altså spise mer for å dekke energibehovet.

Utover det, kosthold på studentbudsjett: Sunt kosthold på studentbudsjett | Frisk og Funksjonell

Hvis økonomi er et problem så ser jeg ikke poenget med å redusere fettet i kjøttdeigen. Mindre energi for pengene, og du må altså spise mer for å dekke energibehovet.

Utover det, kosthold på studentbudsjett: Sunt kosthold på studentbudsjett | Frisk og Funksjonell

Det er sant at man "tømmer av" en del kalorier. Prisen per kalori blir likevel langt lavere enn ved kjøp av karbonadedeig. Tipset var mént til dem som ønsker å beholde karbonade/kjøttdeig i kostholdet (forde liker smaken). Dermed kan man gjøre matretter som taco, pizza og hjemmelagd burger sunnere, samtidig som prisen holdes nede. Det er selvsagt mange andre alternative, og sunne matvarer.

Annonse

Det er sant at man "tømmer av" en del kalorier. Prisen per kalori blir likevel langt lavere enn ved kjøp av karbonadedeig. Tipset var mént til dem som ønsker å beholde karbonade/kjøttdeig i kostholdet (forde liker smaken). Dermed kan man gjøre matretter som taco, pizza og hjemmelagd burger sunnere, samtidig som prisen holdes nede. Det er selvsagt mange andre alternative, og sunne matvarer.

Er ikke så fryktelig stor forskjell, med mindre man kjøper skikkelig billigkjøttdeig da.

Vanlig kjøttdeig har rundt 18% fett. Om jeg husker riktig, vil man kunne redusere dette til nedimot 4%. I en 400 g kjøttdeigpakke vil dette si 56 g fett, eller rett i overkant av 500 kcal. Etter min mening er dette ganske mye. Spesielt om man ønsker å være i kaloriunderskudd (deff).

Vanlig kjøttdeig har rundt 18% fett. Om jeg husker riktig, vil man kunne redusere dette til nedimot 4%. I en 400 g kjøttdeigpakke vil dette si 56 g fett, eller rett i overkant av 500 kcal. Etter min mening er dette ganske mye. Spesielt om man ønsker å være i kaloriunderskudd (deff).

Noe skal jo energiinntaket bestå av og, bare proteiner blir jo dårlig stemning :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...