Gå til innhold

Det å spise sunt, den gyldne middelvei og alt det der


Anbefalte innlegg

Hørtes ut som meg 6mnder i året :p bortsett fra at jeg ikke eter fisk. men eter det samma flere ganger om dagen, hver dag, i flere mnder, spise variert why? den kan diskuteres opp og ned i forhold til hva man eter.

MEN psykisk helse spiller inn en rolle her. Fins de som klarer å leve knallhardt disiplinert men ikke ikke er maniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser man variert nok, men likevel sunt, vet jeg ikke helt om det vil komme inn under ortoreksi.

Ortoreksi er vel når man velger bort så mange matvarer at man til slutt ender opp med å få i seg for lite eller for mye av noe og gjerne for lite energi.

Nei. Ortoreksi handler om det psykiske aspektet. Man kan ha en helt perfekt fysisk helse og likevel ha psykiske problemer som f.eks. ortoreksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt relatert og litt urelatert dette her, men stemmer det at man kan bli forgiftet av for mye vann? Jeg synes ikke 4 liter vann høres så ekstremt ut. Går sikkert fort det hos meg også.. Vegard Lysne?

Du kan, men det er neppe noe du trenger å tenke så mye på med mindre du virkelig går inn for å drikke veldig mye vann på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ortoreksi handler om det psykiske aspektet. Man kan ha en helt perfekt fysisk helse og likevel ha psykiske problemer som f.eks. ortoreksi.

Dette gjelder vel forsåvidt alle spiseforstyrrelser, selv om de fysiske aspektene ofte er mer fremtredende ved andre underarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Ortoreksi handler om det psykiske aspektet. Man kan ha en helt perfekt fysisk helse og likevel ha psykiske problemer som f.eks. ortoreksi.

Men i sånne tilfeller, er det egentlig et problem? Det blir litt som å ha tvangstanker ang. å gjøre lekser for eksempel, man må studere/gjøre lekser i minst 4 timer hver dag, uten unntak. Ja, det vil kanskje å ut over det sosiale livet ditt men på den annen side så får du jo mye tilbake for det rent intellektuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...