Gå til innhold

Halvmaraton


Kira

Anbefalte innlegg

Håper noen kan komme med noen gode råd....

Jeg skal gjennomføre ett halvmaraton om 2 1/2 mnd. Jeg har drevet litt "ekstrem trening" de siste 2 mnd, med 3 joggeøkter (1 intervalløkt) og 1 sykkeløkt i uken. Jeg sier ekstremt, siden jeg har gått fra 2-3 økter i mnd til 4 økter i uka...Typisk nybegynnerfeil, I know.

Det gikk også altfor lang tid før jeg fikk meg skikkelig sko (overpronasjon) og det har nå resultert i en begynnende betennelse i akillessenen.

Jeg trener alle øktene ute, for det meste på grus, så underlaget har nok ikke vært helt optimalt.

Jeg vil veldig gjerne fullføre løpet, men er alt håp ute nå som akillessen har tatt skade av feilene mine??

What to do? What to do?:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ett halvmaraton er langt, så lurer på hvor langt du har løpt før? Og hvor lange treningsøktene dine er?

Du bør hvertfall ha fokus på langøkter i rolig tempo på minimum 10km.

Grus er for øvrig veldig bra underlag!

Hvor vondt har du? Svir det litt eller sliter du med å fullføre?

Isåfall må du ta det med ro, og kansje prøve igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ett halvmaraton er langt, så lurer på hvor langt du har løpt før? Og hvor lange treningsøktene dine er?

Du bør hvertfall ha fokus på langøkter i rolig tempo på minimum 10km.

Grus er for øvrig veldig bra underlag!

Hvor vondt har du? Svir det litt eller sliter du med å fullføre?

Isåfall må du ta det med ro, og kansje prøve igjen senere.

Jeg har aldri løpt så lang som 2,1 mil før, for å si det sånn...

Øktene ser slik ut ca:

Dag 1: 10 min oppvarming, 10 min tempo, 10 min rolig nedtrapping

Dag 2: 4X4 intervaller

Dag 3: Langtur på sykkel

Dag 4: Jogging i rolig tempo 60 min ++

Jeg har en del problemer med både hofte og kne etter at jeg startet dette programmet, men det har gått over, i motsetning til akillessen som har blitt verre... Smertene "forsvinner" mens jeg løper, men kommer tilbake (noe verre) etter trening. Nå har jeg vondt hele tiden:( Jeg har kun som mål å fullføre halvmaraton, om jeg så bruker 3 timer... Men bør kanskje revurdere planene

mine..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen ville nok anbefale deg og droppe det, men eg tror du kan klare det! Det er jo selvfølgelig opp til deg, og det er viktig og lytte til kroppen!

Sykkel er ok trening, men ville fokusert mer på løping. Det gjelder og gjøre kroppen(Bena) vant til belastning over tid.

Det er også mye lettere for psyken din, når du har løpt lengre økter fra før.

Løper du intervaller på mølle? Noen møller er "harde" og dermed ikke så gunstig med tanke på ankler og knær.

Løp helst på grus, eller gjerne skogsti! Genial trening!

Og bare å spørre hvis du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen ville nok anbefale deg og droppe det, men eg tror du kan klare det! Det er jo selvfølgelig opp til deg, og det er viktig og lytte til kroppen!

Sykkel er ok trening, men ville fokusert mer på løping. Det gjelder og gjøre kroppen(Bena) vant til belastning over tid.

Det er også mye lettere for psyken din, når du har løpt lengre økter fra før.

Løper du intervaller på mølle? Noen møller er "harde" og dermed ikke så gunstig med tanke på ankler og knær.

Løp helst på grus, eller gjerne skogsti! Genial trening!

Og bare å spørre hvis du lurer på noe :)

Jeg trener alle øktene ute på grus/asfalt. Selv når det regner som verst:cool:

Takker og bukker for svar!!! Det hjelper ikke på psyken når jeg får vondt hele tiden, men sier til meg selv at "jeg elsker smerte" haha

Driver du med triathlon? Ref. profilbilde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Debuterte i konkurranse i år, og det var skikkelig morro!

Men uansett, lytt til kroppen din! Dumt og få varige skader pga du skal delta i ett halvmarathon.

(Har selv presset meg gjennom skader i konkurranser, men når konkurransen er over er fokuset på å bli frisk igjen! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det mot senebetennelser, og det har økt bevegeligheten og fjernet smerter på rundt 30 minutter. Det er vannløselig, så en må ta det med ca 3-4 timers mellomrom. Det var ihvertfall da jeg begynte å miste effekten.

Anbefalte det til en jeg kjenner som løp mye og langt, 2-4 timer i slengen uten å si hva det var. Han hadde begynte å løpe igjen, men måtte gi seg raskere enn han ville pga smerter og stive bein. Gav ham Cissus, sa ikke hva det var, han ringte og spurte på spøk om han hadde fått steroider. Etter det har jeg bestilt ca 10 bokser til ham.

Takker for info:) Skal sjekke det ut! God helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp Trondheim halvmaraton for et par uker siden. Hadde aldri løpt lenger enn 10-12 km, men det gikk overraskende bra!

Finn deg noen å henge på, drit i om andre løper forbi deg. De første 14 km gikk lett faktisk, var vel litt gira i tillegg så føltes ikke som noe slit. De resterende derimot..! Ble liggende alene mellom to grupperinger, i motvind og uten klokke. Da var det bare å bite tennene sammen! De siste tre km holdt det på å svimle for meg, prikka i hele overkroppen og jeg måtte fokusere på hvert steg.

Utrolig deilig følelse da jeg endelig kryssa mållinja, på 2.04.43. Likevel surt med de fire minuttene over, målsettinga var under to.

Så neste år..!

Mine råd er altså:

- Løp med klokke

- Finn deg noen å henge på

- Løp ditt eget løp, det er DU som skal gjennomføre

- Gode sko (fikk masse vannblemmer etterpå)

- Godt humør. Smil, det er masse folk i løypa som heier på deg. Ble glad av at de heia, morsommere å løpe da!

Lykke til, dette klarer du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp Trondheim halvmaraton for et par uker siden. Hadde aldri løpt lenger enn 10-12 km, men det gikk overraskende bra!

Finn deg noen å henge på, drit i om andre løper forbi deg. De første 14 km gikk lett faktisk, var vel litt gira i tillegg så føltes ikke som noe slit. De resterende derimot..! Ble liggende alene mellom to grupperinger, i motvind og uten klokke. Da var det bare å bite tennene sammen! De siste tre km holdt det på å svimle for meg, prikka i hele overkroppen og jeg måtte fokusere på hvert steg.

Utrolig deilig følelse da jeg endelig kryssa mållinja, på 2.04.43. Likevel surt med de fire minuttene over, målsettinga var under to.

Så neste år..!

Mine råd er altså:

- Løp med klokke

- Finn deg noen å henge på

- Løp ditt eget løp, det er DU som skal gjennomføre

- Gode sko (fikk masse vannblemmer etterpå)

- Godt humør. Smil, det er masse folk i løypa som heier på deg. Ble glad av at de heia, morsommere å løpe da!

Lykke til, dette klarer du! :)

Tusen takk for fantastisk motivasjon :):)

Du har vært kjempe flink, jeg synes du fikk en veldig bra tid mtp at du ikke har løpt så langt før. Jeg har ikke satt meg noe tid, for jeg vet at det kommer til å bli ett jævlig slit og da vil jeg ikke være besatt av å nå min egen tidsfrist.

Jeg skal fullføre, og heller få en myyye bedre tid neste år:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er jo gode sko, og eventuelt ekstra såler. Fikk selv beinhinnebetennelse etter mye løping da jeg skulle trene meg opp til sesilåmi (ski, 53 km) Mye bedre nå. Løp også mye i skog! Fokuser på løpestilen, mange ødelegger bein med overdreven løpestil;)

Hvor lenge er det til du skal løpe det? Jeg er sikker på at du klarer det, men er bedre å utsette det ei stund, for heller å forebygge en kronisk betennelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er jo gode sko, og eventuelt ekstra såler. Fikk selv beinhinnebetennelse etter mye løping da jeg skulle trene meg opp til sesilåmi (ski, 53 km) Mye bedre nå. Løp også mye i skog! Fokuser på løpestilen, mange ødelegger bein med overdreven løpestil;)

Hvor lenge er det til du skal løpe det? Jeg er sikker på at du klarer det, men er bedre å utsette det ei stund, for heller å forebygge en kronisk betennelse!

Løpet er i november. Smertene har begynt å avta (phuh) etter litt alternativ trening, som sykling og svømming. Jeg får jo trent kondisjon men det er ikke like belastende for kroppen som jogging.

Jeg løper sjeldent på asfalt (aldri tredemølle) så underlaget er bra. Løpestilen kan nok sikkert jobbes litt med;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løpet er i november. Smertene har begynt å avta (phuh) etter litt alternativ trening, som sykling og svømming. Jeg får jo trent kondisjon men det er ikke like belastende for kroppen som jogging.

Jeg løper sjeldent på asfalt (aldri tredemølle) så underlaget er bra. Løpestilen kan nok sikkert jobbes litt med;)

Bare lytt til kroppen! Så går det nok helt supert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kira!

Jeg ser du er i fra Stavanger, det er vel ikke tilfeldigvis 3 sjøers løp du skal delta i? Er vel kun det løpet som er i November (hvis ikke, er jeg veldig interessert i å vite hvilket! ;) )

Jeg skal nemlig debutere selv som løper, gleder meg helt enormt! Har aldri løpt noe særlig før etter sønnen min ble født i desember i fjor, men kastet meg med på en utfordring fra en annen mamma om å gjennomføre, så da var det bare å begynne å trene seg opp :)

Håper du kommer deg til løpet og greier å gjennomføre uten smerter!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kira!

Jeg ser du er i fra Stavanger, det er vel ikke tilfeldigvis 3 sjøers løp du skal delta i? Er vel kun det løpet som er i November (hvis ikke, er jeg veldig interessert i å vite hvilket! ;) )

Jeg skal nemlig debutere selv som løper, gleder meg helt enormt! Har aldri løpt noe særlig før etter sønnen min ble født i desember i fjor, men kastet meg med på en utfordring fra en annen mamma om å gjennomføre, så da var det bare å begynne å trene seg opp :)

Håper du kommer deg til løpet og greier å gjennomføre uten smerter!

Lykke til :)

Hei Anna!

Det stemmer at det er 3-sjøers jeg skal delta i - du også? Er du fra Stavanger? :)

Jeg kan ikke si at jeg gleder meg enormt, men jeg gleder meg til å komme i mål;) Akillessen har det mye bedre, så jeg håper ikke at den 1 1/2 uken med "pause" har satt meg altfor langt tilbake...

Masse lykke til du også! Spreking!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei :)

Jeg har selv hatt betennelse i akilles, og den eneste måten å bli skikkelig kvitt det på er vel egentlig hvile - MEN noe som har hjulpet meg veldig mye er kompresjonsstrømper fra CEP som har innebygd akillesstøtte. Strømpene vil dessuten hjelpe på såre legger, kramper og motvirke beinhinnebetennelse.

Jeg ville uansett oppsøkt en fysioterapeut som kan hjelpe deg. Sånn i siste liten (når du ikke har tid til å starte opp med øvelser for å få bukt med problemet) er det mange som har effekt av laserbehandling hos fysio. Jeg har selv testet dette på betennelse i slimposen i hælen, bare så jeg fikk holdt det i sjakk føre et løp jeg deltok i.

Ellers er et godt kjerringråd å sove med ullsokker - det funker overraskende bra. Grunnen er at når du holder foten varm holder du blodsirkulasjonen i gang slik at kroppen selv klarer å frakte mer av betennelsesvevet ut. Jeg sverger til ullsokker + voltarol gel når jeg kjenner betennelsene krype på.

Noe annet du kan prøve er å dusje vekselvis med glovarmt og iskaldt vann 30 sekunder med hver om og om igjen i noen minutter. Dette er også for å øke blodsirkulasjonen.

Det finnes også egne såler for å avlaste akilles. De beste er de som er litt sånn mintgrønne. Vet de er å få kjøpt hos de fleste Löplabbet-butikker, men er helt sikkert flere som fører de :)

Håper oppkjøringa di går bra, og at du gjennomfører løpet uten for store smerter - lykke til :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg har selv hatt betennelse i akilles, og den eneste måten å bli skikkelig kvitt det på er vel egentlig hvile - MEN noe som har hjulpet meg veldig mye er kompresjonsstrømper fra CEP som har innebygd akillesstøtte. Strømpene vil dessuten hjelpe på såre legger, kramper og motvirke beinhinnebetennelse.

Jeg ville uansett oppsøkt en fysioterapeut som kan hjelpe deg. Sånn i siste liten (når du ikke har tid til å starte opp med øvelser for å få bukt med problemet) er det mange som har effekt av laserbehandling hos fysio. Jeg har selv testet dette på betennelse i slimposen i hælen, bare så jeg fikk holdt det i sjakk føre et løp jeg deltok i.

Ellers er et godt kjerringråd å sove med ullsokker - det funker overraskende bra. Grunnen er at når du holder foten varm holder du blodsirkulasjonen i gang slik at kroppen selv klarer å frakte mer av betennelsesvevet ut. Jeg sverger til ullsokker + voltarol gel når jeg kjenner betennelsene krype på.

Noe annet du kan prøve er å dusje vekselvis med glovarmt og iskaldt vann 30 sekunder med hver om og om igjen i noen minutter. Dette er også for å øke blodsirkulasjonen.

Det finnes også egne såler for å avlaste akilles. De beste er de som er litt sånn mintgrønne. Vet de er å få kjøpt hos de fleste Löplabbet-butikker, men er helt sikkert flere som fører de :)

Håper oppkjøringa di går bra, og at du gjennomfører løpet uten for store smerter - lykke til :) :)

Heisann :)

Her var det mange gode tips. Takker!!!!

Jeg har fått god hjelp av naprapat, og at jeg tok tak i problemet såpass tidlig gjorde at jeg er så og si smertefri. Jeg gjør tåhev og tøying av legg/ankel i trapp hver dag + en slags tøye/massasjeøvelse som har gjort underverker. Jeg kommer nok til å kjøpe slike såler også, bare for å være på den sikre siden ;)

Jeg har også fått streng beskjed om å prioritere beintrening for å styrke løpsteget mitt - jeg tror jeg løper ganske tungt....

I tillegg tøyer jeg hofteleddsbøyeren som en gaaaal, siden jeg er litt stram på høgre side...

Du løper mye du kanskje? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...