Gå til innhold

Halvmaraton


Kira

Anbefalte innlegg

Bare å sette i gang det :)

Hvor langt mener du med langturer (newbien meg bare lurer ;) )?

For meg er det 1 mil og oppover :) Men har aldri løpt distansen halvmaraton før, så burde vel kanskje ha løpt gjennom sånn hvert fall 18-20 km en til to ganger føre... Så spørs om det blir tid for min del :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg ville anbefalt å få inn litt styrketrening i dette treningsopplegget ditt! Når man skal løpe langt er det nemlig ikke kondisjonen som får de største smertene siden man skal være i god nok form til å kunne holde jevnt tempo, den største utfordringen er vanligvis i musklene i bena som må tåle melkesyre over lengre tid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Løp du Kira?? :D Hvordan gikk det? Jeg fullførte på ren viljestyrke etter at kroppen (knær, ankler, bekken og rygg) sa helt stopp etter ca 15 km :p Brukte hele 2 timer og 30 min, men fullførte dog! :D

Jeg løp, fullførte og kom sist i mål :D

Etter at GTI oppdaterte resultatlistene har jeg plutselig blitt borte, og det var jo litt kjipt. Ikke at tiden min er noe å skryte over, men jeg var da ikke en av de 30 som brøt løpet.

Jeg skal selfølgelig være med neste år, med en slutt tid høyere på resultatlisten :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt å få inn litt styrketrening i dette treningsopplegget ditt! Når man skal løpe langt er det nemlig ikke kondisjonen som får de største smertene siden man skal være i god nok form til å kunne holde jevnt tempo, den største utfordringen er vanligvis i musklene i bena som må tåle melkesyre over lengre tid.

Lykke til!

Kan ikke si meg helt enig her, men før jeg sier meg helt uenig lurer jeg på hva styrketrening du mener?

Hvis eg trener knebøy,markløft eller whatever så hjelper det ikke meg til å tåle melkesyre over lengre tid.

Men hvis eg tar feil, så gjerne rett meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke si meg helt enig her, men før jeg sier meg helt uenig lurer jeg på hva styrketrening du mener?

Hvis eg trener knebøy,markløft eller whatever så hjelper det ikke meg til å tåle melkesyre over lengre tid.

Men hvis eg tar feil, så gjerne rett meg.

Når jeg snakker om styrketrening mener jeg ikke vektløfting med fokus på å løfte tungt, men statisk utholdenhetstrening eller utholdenhetstrening med mange repitisjoner. Musklene trenger jo også "utholdenhetstrening" :)

Trening som å sitte 90 grader inntil en vegg så lenge man kan tror jeg ville vært veldig gunstig som en del av treningen mot et halvmaraton.

Ellers har jo Grete Waitz skrevet et treningsopplegg rett før hun gikk bort

http://www.dn.no/dnaktiv/article2203634.ece

Skal man ta råd fra noen om langdistanseløping, er hun absolut rett person ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at det er viktig med styrketrening ift løping, for å slippe evt belastningskader. Men jeg vet ikke helt ang. statisk utholdenhetstrening. Løping er ikke akkuratt statisk...

Jeg er ingen ekspert, så jeg beklager om jeg påstår ting jeg ikke har peiling på.

Det viktigste er vel å venne beina til løpebevegelsen (rett teknikk) og belastingen det er å løpe. Jeg selv har hatt mye smerter i høyre hofte pga en stram hofteleddsbøyer, men aldri hatt problemer med venstre bein (utenom en akilless som skapte seg...:whistling:) Fokuserer nå på å styrke core, slik at jeg ikke "løper med hofteleddsbøyerne" og har lange men rolige turer for å venne beina til løpingen. Styrketrening på bein er også viktig, spesielt rumpe og hamstring. Også tøying da. Tøy tøy tøy!

Jeg er jo stiv som en stokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker om styrketrening mener jeg ikke vektløfting med fokus på å løfte tungt, men statisk utholdenhetstrening eller utholdenhetstrening med mange repitisjoner. Musklene trenger jo også "utholdenhetstrening" :)

Trening som å sitte 90 grader inntil en vegg så lenge man kan tror jeg ville vært veldig gunstig som en del av treningen mot et halvmaraton.

Ellers har jo Grete Waitz skrevet et treningsopplegg rett før hun gikk bort

http://www.dn.no/dnaktiv/article2203634.ece

Skal man ta råd fra noen om langdistanseløping, er hun absolut rett person ;)

Okei, men eg er forsatt ikke enig før du legger frem noe som kan overbevise meg.

Og sitte 90grader inntil en vegg har ingenting med å løpe maraton å gjøre.

At Ezinne Okparaebo og sprintere gjør det, det forstår eg.

Men her snakker vi om idretter som varer i over to timer.

Hvis du tror at man ligger på melkesyreterskelen under maraton tar du feil.

Har du løpt maraton før?

Det som er viktig i slike konkurranser er å tilvenne beina den lange distansen, og på å holde ut lenge.

Det gjør man med å gradvis øke distansen og tiden. Langturer er alfa omega.

Noe som går igjen i alle treningsprogram fram mot maraton.

Har lest hele boken til Grete Waitz og den anbefaler jeg til andre som skal løpe maraton også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp, fullførte og kom sist i mål :D

Etter at GTI oppdaterte resultatlistene har jeg plutselig blitt borte, og det var jo litt kjipt. Ikke at tiden min er noe å skryte over, men jeg var da ikke en av de 30 som brøt løpet.

Jeg skal selfølgelig være med neste år, med en slutt tid høyere på resultatlisten :cool:

Hahaha! Du kan umulig ha kommet sist i mål, for det tror jeg at jeg var! Men har også blitt utelukket fra listene, navnet mitt vises i allefall ikke :p Men jeje, stiller mest sannsynlig til start neste år også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal innrømme at jeg ikke er noen ekspert på området, men da jeg drev med friidrett var slik trening alltid viktig blandt vi som løp langdistanse. Men nå var nok det vi løp betydelig kortere enn et halvmaraton siden den lengste distansen var på 5 km, så kanskje i sammenligning det gjelder som sprint trening? I så fall skal jeg gladelig innrømme feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal innrømme at jeg ikke er noen ekspert på området, men da jeg drev med friidrett var slik trening alltid viktig blandt vi som løp langdistanse. Men nå var nok det vi løp betydelig kortere enn et halvmaraton siden den lengste distansen var på 5 km, så kanskje i sammenligning det gjelder som sprint trening? I så fall skal jeg gladelig innrømme feil :)

Selv så er jeg ingen ekspert, og kommentere ikke for å påpeke feil heller. Syntes bare det er interessant og diskutere nettopp slike ting når man har forskjellige meninger/oppfatninger av ting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Du kan umulig ha kommet sist i mål, for det tror jeg at jeg var! Men har også blitt utelukket fra listene, navnet mitt vises i allefall ikke :p Men jeje, stiller mest sannsynlig til start neste år også ;)

Listene er rettet opp i nå, og du står oppført før meg ;) ( Jeg heter ikke egentlig ikke Kira...:whistling: )

Jeg gikk på en smell med hofta etter 9 km, og gikk/småjogget resten av løpet. Jeg skulle jo i mål!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Listene er rettet opp i nå, og du står oppført før meg ;) ( Jeg heter ikke egentlig ikke Kira...:whistling: )

Jeg gikk på en smell med hofta etter 9 km, og gikk/småjogget resten av løpet. Jeg skulle jo i mål!!!!

Hahaha, ja se der, oppdaterte lister gitt! :D

Hæ? Heter du ikke Kira IRL? Sjokkerende ;)

Stolt av deg! Ikke bare bare å fullføre med smerter, det kan jeg skrive under på! Så godt jobba :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Cissus Quadrangularis.

Er dette noe som kan gi utslag på dopingtester? Spør om dette fordi jeg løper mellom- og langdistanse og kan ikke ta sjansen på at noe slår ut på dopingtest når det blir foretatt. Hadde vært flott å prøvd ut dette da, ettersom at det kunne hjulpet meg slik som det hjalp kompisen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...