Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er det egentlig min mann som skulle opprettet denne tråden, men siden han ikke får rumpa i gir, gjør jeg det for han :p

Han har akkurat begynt å trene ORDENTLIG styrke med et ordentlig program hvor han logger og er organtisert. Han har noen kilo å ta av som han selv sier, men det som egentlig er 'problemet' her er vel at han er litt usikker på om han skal ligge i underskudd eller overskudd på kcal. Han er 185 cm og veier ca 81 kg. Det eneste fettet på han ligger rundt magen, som har målt 95 cm pr 25.1.13, noe som er OPP 1 cm siden en mnd siden. Han trener styrke nå 4 ganger i uken og prøver å få inn 1-2 cardioøkter også. Så, han vil bygge muskler, såklart, siden han er gutt, men så vil han jo gjerne miste de cm rundt magen han trenger. Så, lurer da på om han skal ligger i underskudd for å gå ned kiloene, eller om han heller skal fokusere på muskelbygginga ved å ligge i overskudd? Er som sagt bare rundt magen det ligger, så tenker at styrketreningen kanskje kan gjøre underverker. Men han er jo ikke feit på noe måte heller, jeg syns det er litt vanskelig å skulle fortelle han hva han skal gjøre, når jeg ikke vet det selv. Syns på en måte at jeg ikke skal fokusere på det som vektnedgang, men heller livsstilsendring og å få en proporsjonert kropp. Håper noen skjønner hva jeg skal fram til her, var igrunn ikke så lett å forklare egentlig :p

I matveien er han flink. Eller det vil si at han spiser det han får, siden det er jeg som lager mat, og jeg lager bare sunn mat. Kylling, kyllingkjøttdeig, korn, melk, knekkebrød, yoghurt, fisk, ris, poteter, mye grønnsaker og frukt siden han ikke er så flink til å få i seg det han trenger av næringsstoffer. Men etter min mening spiser han mye brød, og prøver å få han til å lage egg o.l. til frokost og lunsj. Pleier å ta en shake etter trening. Bruker 100 % Whey Gold Standard, om det har noe å si.

Hva tror dere? Føler jeg er litt lost, kanskje det er veldig opplagt, men det har nok noe med at jeg ser han hver dag og overser noe viktig som jeg kanskje burde se? Hmm.

Setter pris på all tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom han nettopp har begynt med styrketrening ville jeg anbefalt han å trene tungt og bra, og spise rundt vedlikehold, så vil han merke resultatene rimelig fort som nybegynner. Han kunne fått resultater på et underskudd også, men han trenger på ingen måte å gå ned i vekt, og når han er helt ny til trening er det nok greit å fokusere på en ting om gangen. Tung styrketrening + Nok og sunn mat, og det vil kunne gi relativt store resultater. Så kan han heller eksperimentere mer med under- og overskudd senere. Kostholdet hans hørtes helt greit ut, bare minn han på at nok protein er en finfin kilde til gode resultater ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-647739
Del på andre sider

virker som om du beskymrer deg for at han skal gå for mye opp i fett. Som Kristin sa bør du ikke pøsse på med for mye ting på en gang ettersom han er nybegynner. Fokuser heller på at han får i seg sunn mat og at han dekker behovene for energi og makroene, og på trening at han får skikkelig kontakt med riktig muskler.og at han jobber med problem områder så gjør at han ikke kan utføre øvelser i optimal bevegelses bane hvis han har noen ;) uansett så er det ikke all verden å skrelle vekk fett, og som du sier så lager du sunn mat til han. Lykke til , du er flink som hjelper han da!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-650984
Del på andre sider

Gjest Slettet
virker som om du beskymrer deg for at han skal gå for mye opp i fett. Som Kristin sa bør du ikke pøsse på med for mye ting på en gang ettersom han er nybegynner. Fokuser heller på at han får i seg sunn mat og at han dekker behovene for energi og makroene, og på trening at han får skikkelig kontakt med riktig muskler.og at han jobber med problem områder så gjør at han ikke kan utføre øvelser i optimal bevegelses bane hvis han har noen ;) uansett så er det ikke all verden å skrelle vekk fett, og som du sier så lager du sunn mat til han. Lykke til , du er flink som hjelper han da!

Personlig synes jeg det er "allverden" å skrelle vekk fett.. Så kan diskuteres:P

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-651002
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det er "allverden" å skrelle vekk fett.. Så kan diskuteres:p

er vel indviduelt=) nå er jeg ikke en lean expert heller:) men synes det er bedre at han hun hjelper heller forkuserer på treningen og generelt å spise fornuftig. så kan han heller prøve ut underskudd senere.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-651005
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja, må jo hjelpe han da, kan ikke la han sitte der og ikke få noe hjelp :p hehe Det jeg tenkte var jo det at det kanskje var demotiverende og ikke så smart å skulle bare fokusere på styrken og bare la det bli med fettet, for han snakker om det hele tiden. Sunn mat og trening har blitt en vane nå, så sånnsett er ikke det 'vanskelig' om jeg kan si det sånn. Sånn kg messig har han jo ikke noe grunn til å gå ned i vekt, men ALT legger seg på magen, så jeg tenker på hva jeg skal anbefale han, og hvordan det skal 'løses' på best mulig måte ;):p hehe. Hmm, hvordan skal jeg si det, sunn mat og trening er greit nå, for han gjør det jeg ber han om :p men hvordan kan jeg da på en best mulig måte råde han til å 'fortsette'? Huff, jeg vet ikke om jeg får fram det jeg mener engang her :p haha håpløst :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-651093
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Oppdatering på denne fronten:

har kommet godt inn i treningen, har god framgang på styrken og har generelt mer energi. Tar kondsjonstreningen litt på sparket, men blir 1-2 økter pr uke, evt cardio etter styrketrening. Kostholdet har blitt bedre med tanke på utskeielser og cravings, og grønnsaker og frukt har blitt en mer naturlig del av hverdagen, noe som er en stooor forandring :) Selv om det er jeg som 'passer' på hva han spiser :p

Fortsatt syns han selv at han ikke ser så mye forskjell, og jeg må si jeg er ganske enig, selv om jeg prøver å studere han og gi han komplimenter for det jeg ser har blitt bedre :D For det meste vet jeg at det plager han å ha magen, så prøver å si at han er fin og at han er flink, og generelt prøver å motivere og være positiv. Kan hende dere syns at det er JEG som bekymrer meg over det lille fettet hans, men hvis dere hadde hørt han hele dagen og hver gang foran speilet, så er det virkelig ikke det. Han er for det meste en som ikke sier så mye hvis det er noe galt, men jeg har da lært å lese han etter mange år sammen.

Jeg har sagt til han at det kanskje er lurt å telle kalorier, bare for å få en viss oversikt over hva han får i seg, men han sier det er mye stress, og så prøver jeg å si at det ikke nødvendigvis er så mye stress, og at han kommer til å lære seg innholdet i ting :p Men foreløpig er det jeg som har 'kontrollen' på matfronten, som sagt :p

Jeg vil så gjerne gjøre noe for han så han får selvtillitten litt mer på plass. Han er en flott mann på mange måter, men jeg ser at han sliter til tider selv om han ikke sier det.. Jeg hadde håpet at jeg kunne gi han en selvtillitsboost av noe slag, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skulle gjøre det..

Anyways, laangt innlegg, sorry bout that :p

Nå er det veie og måledag på søndag, så jeg håper for hans del at han også kan se at dette går sakte men sikkert riktig vei :)

Har regnet ut BMRen hans her Matvareguiden. BMR kalkulator, 185cm, 24 år, 84 kg, og får da 1 984,47 kcal som hans BMR. Han trener 4-5 ganger i uken og det blir da 3 075,93 kcal. Er det greit da å legge seg 500 kcal under eller er det helt på trynet?

Jeg aner ikke hvor mye han får i seg om dagen, så det er nok endel av problemet her... Men jeg tror det er ca like mye som meg, siden han skal ned og jeg skal opp :p Jeg tror jeg ligger på en 2200 om dagen, kanskje mer.

Og når jeg så det tallet der tror jeg han kanskje spiser for lite..

Nå følte jeg meg plutselig hetl brokkoli .. mistet nok litt av selvtillitten her nå, er jeg helt på jordet???

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-676231
Del på andre sider

Annonse

LeanMachine skal bygge seg en gresk gud... :p

Personlig så ville jeg ikke gått igang med å telle kalorier så tidlig. Hvis han har kommet igang med å spise "fornuftig" så er det en god start. Hvis det blir en for stor overgang så kan han fort, som så mange andre, møte veggen (Men på den andre siden så er det jo da man ser raskest resultater...). Jeg ville nok anbefalt at så lenge han har et "fornuftig" kosthold så kan han holde seg med det i starten. Når han ser resultater så er det større muligheter for at han blir mer motivert for å "tyne" kostholdet enda mer. Hvis han ikke får nok proteiner gjennom det daglige kostholdet så kan det være greit om han tar proteiner f.eks hver morgen i tillegg til etter hver trening.

Ang lunch, jeg syns det funker bra å lage større middager slik at jeg har rester til lunch dagen etter. Evt lage stor omelett en kveld som holder til lunch to dager. Evt no så enkelt som karbodeig, råris og grønnsaker. Det kan stå flere dager i kjøleskapet. Jeg steiker ofte opp store porsjoner av det. :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-679131
Del på andre sider

Tror mannen din kanskje er like utålmodig som deg, 30 jan-20 feb = tre uker = lite tid dersom man forventer revolusjonerende resultater :p Måler/tar han formbilder? Både du og han ser ham hver dag, så er ikke så lett å legge merke til endringene. Dersom han ikke orker en kcal-app kan han jo skrive god, gammeldags matdagbok et par uker så dere kan få litt bedre oversikt over evt småspising/utskeielser :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-679146
Del på andre sider

LeanMachine skal bygge seg en gresk gud... :p

Personlig så ville jeg ikke gått igang med å telle kalorier så tidlig. Hvis han har kommet igang med å spise "fornuftig" så er det en god start. Hvis det blir en for stor overgang så kan han fort, som så mange andre, møte veggen (Men på den andre siden så er det jo da man ser raskest resultater...). Jeg ville nok anbefalt at så lenge han har et "fornuftig" kosthold så kan han holde seg med det i starten. Når han ser resultater så er det større muligheter for at han blir mer motivert for å "tyne" kostholdet enda mer. Hvis han ikke får nok proteiner gjennom det daglige kostholdet så kan det være greit om han tar proteiner f.eks hver morgen i tillegg til etter hver trening.

Ang lunch, jeg syns det funker bra å lage større middager slik at jeg har rester til lunch dagen etter. Evt lage stor omelett en kveld som holder til lunch to dager. Evt no så enkelt som karbodeig, råris og grønnsaker. Det kan stå flere dager i kjøleskapet. Jeg steiker ofte opp store porsjoner av det. :)

Han har jo alltid spist fornuftig, men jeg har bare sunnifisert han litt :p Han har sluttet å spise bare fordi han syns det er godt og sluttet med utskeielser midt i uka, og spiser mer grønnsaker. Det er ikke vanskelig for han, det er bare at han alltid har vært mer brødskriver til frokost, lunsj og kvelds. Så det klarer han fint.

Ja, det er det jeg også tenker, at han selv må se resultater, men han sier ikke at han gjør det så mye enda. Proteinene er vel kanskje der han ikke gidder å regne, så han kan sikkert få i seg litt mer proteiner, selv om han spiser generelt mye egg og kjøtt når vi har det eller fisk til middag. Men ja, proteiner kan han sikkert få i seg litt mer av. Han trenger jo tross alt endel mer enn meg.

Lunsj har jeg prøvd å si til han at han kan gjøre på den måten du sier, så har blitt mye flinkere i det siste til å bytte ut brødskivene :p

Nei, jeg bygger ikke en gresk gud, det klarer han helt fint å ville gjøre selv :p hehe

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-679231
Del på andre sider

Tror mannen din kanskje er like utålmodig som deg, 30 jan-20 feb = tre uker = lite tid dersom man forventer revolusjonerende resultater :p Måler/tar han formbilder? Både du og han ser ham hver dag, så er ikke så lett å legge merke til endringene. Dersom han ikke orker en kcal-app kan han jo skrive god, gammeldags matdagbok et par uker så dere kan få litt bedre oversikt over evt småspising/utskeielser :)

Nei, han er ikke egentlig utålmodig, og det er det jeg syns er så rart... hehe. Nå har han jo trent lenger enn 3 uker da, og poenget var jo at sist gang han hadde måle og veie dag hadde han gått OPP på alle punkter, og det er jo ikke det vi prøver her. Derfor tenkte jeg at hvis det fortsatt ikke er noe forandring når vi skal ha måle og veie dag nå på søndag, da er det noe riv ruskende galt her :p

Han sier han ikke gidder. Jeg prøver å si til han at det hadde vært lurt, jeg har til og med skaffet han en BOK, og jeg skriver det ned selv, men han syns det er så greit å få alt lagt opp i henda når jeg bare kan gjøre sånt for han siden det er jeg som har lidenskapen for det her ... foreløpig :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-679234
Del på andre sider

Han har brukt 24 år på å bygge den kroppen han har, sett deg ned med ham og finn ut hvor han har lyst til å være om ett år fra nå? Perspektiv og tålmodighet :-)

Det er ikke nødvendig å telle kalorier for å komme i bedre form visuelt og fysiologisk. Alle er enige om at bra mat og hard trening funker. MEN, hvis han har et uttalt mål om å redusere vekten, og samtidig ikke gidder å tilnærme seg det med noen som helst grad av presisjon, da ville jeg spurt ham om hva motivasjonen hans egentlig består i. Er han med på dette for sin egen skyld, eller din?

Alt dette veit du jo :-) Det er nok ikke så lett å være objektiv når man jobber med noen som står en nær.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-679250
Del på andre sider

Takk for gode tips MartinK. Jeg har prøvd dette mange ganger, men har nok kanskje ikke gått hardt nok til verks. Kan være en ide å faktisk få det ned svart på hvitt og gjøre litt 'research' ;) hehe.

Nei, blir nok ikke veldig objektiv når jeg jobber med en som er så nær .. :p hehe

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-679533
Del på andre sider

Det høres ut som om din mann og jeg er veldig like, både rent tallmessig og målsetningsmessig. Dessverre for meg er både jeg og min kone like dårlig på kostholdet, så jeg tror din mann har alle forutsetninger for å gjøre det bra. :)

Jeg merker også at tallene på vektstanga betyr mer og mer, mens tallene på badevekta og rundt livet betyr mindre og mindre – jeg tenker slik at jeg får fokusere på styrke og muskler først, så kan jeg alltids bli kvitt magen etter hvert hvis den ikke forsvinner i prosessen. Jeg vet ikke, kanskje et perspektiv som fører til mindre bekymring og neglebiting? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16947-kostholdshjelp/#findComment-681133
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...