Gå til innhold

Knebøy - knær over tær?


noen22

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Driver å surrer litt rundt på nett... leser om dette knebøyfenomenet at man ikke skal ha knærne lenger frem enn tærne.

Jeg personlig har ikke sjans til å utføre dette uten å skyve knær frem. Er det gal teknikk? Er det skadelig?

Til de som gidder: Knees Over Toes MYTH

Jeg ramla av når siden jeg kom inn på var bodybuilding.etellerannet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å surrer litt rundt på nett... leser om dette knebøyfenomenet at man ikke skal ha knærne lenger frem enn tærne.

Jeg personlig har ikke sjans til å utføre dette uten å skyve knær frem. Er det gal teknikk? Er det skadelig?

Til de som gidder: Knees Over Toes MYTH

Tror du bør lese litt her muligens: Knær over tær | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg eventuelt skulle få det til uten å bryte Newtons lover. Knærne over tærne, ellers faller jeg rævva.

Merker stor forskjell på når knærne er bak tære enn over. Da kan jeg gå så langt ned som mulig uten at det gjør vondt eller knaker. Trikset med å alltid ha knærne bak tærne er å gjøre "en situps" når du knebøyer uten å få krum på ryggen.

Jo mer vekt jo mindre trenger situpsen å være, du bruker vekta til å hindre at du faller bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg ofte ser er med en gang folk for noob-styrke gainza starter å øke vekten fort, det de ikke vet er at det tar lengre tid for ledd/sener å bli sterkere. Men i videoen under forklares hva som skjer hvis du faktisk IKKE lar knærne over tæra, du flytter trykket et annet sted => korsryggen. Men SEFF alt til en vis grense, se videoen.

Har noen sett hvordan olympiske løftere bøyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg eventuelt skulle få det til uten å bryte Newtons lover. Knærne over tærne, ellers faller jeg rævva.

Ikke hvis du lener deg nok fremover med overkroppen. Jeg sier ikke at det trenger å være den beste måte å ta knebøy på, men det er mulig å ta knebøy med nesten vertikale legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånn ca den vinkelen jeg havner på hver gang. har ikke kjent noen smerter i knær, trener med litt over 80kg..

OBS: Kan se ut som om du har litt krum rygg på bildet. Det er mindre optimalt. Selve knær osv ser ikke problematisk ut fra den vinkelen. Så lenge knærne følger tærne.

Har noen sett hvordan olympiske løftere bøyer?

Ikke den peneste bøyen, men:

Obligatorisk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah skulle selv poste Klokov, men redd alle form-nazi'ne skulle bli butt-hurt.

Men alle må ta det helt med ro, dette er folk som varmer opp med maksen vår. Og hvis Russland lar løfterne sine bøye slik, fuck it da bøyer jeg også slikt.

Abonnerte på Clarence0 en stund tilbake faktisk. Ellers liker jeg videoene til CaliforniaStrength.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS: Kan se ut som om du har litt krum rygg på bildet. Det er mindre optimalt. Selve knær osv ser ikke problematisk ut fra den vinkelen. Så lenge knærne følger tærne.

Det kan jeg være enig i. Det har jeg fått forklart at kommer av at "hamstrings" ikke er skikkelig uttøyde osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland/Soviet har mye praktisk og teoretisk erfaring når det kommer til vektløfting. I tillegg har de resultater å skryte av, så det er nok mye å lære fra den gården. Kina også.

CalStrength følger jeg også, men de gjør så mye rart. Løfter til heng - pause - ned - heng - vending fra heng x 2 - støt x 2 osv. Tror de overtenker litt. USA har jo kun én løfter på internasjonalt nivå, så jeg vet ikke om man kan lære så mye fra den gården. Jeg er vel litt mer minimalist: Rykk, støt og bøy/front. På det nivået i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...