Gå til innhold

Knær over tær


Slimfit

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg måtte dele dette siden jeg selv fikk meg en ekstrem åpenbaring i går. Da jeg for litt over halvannet år siden hadde en veiledningstime på et treningssenter fikk jeg streng beskjed om at det var veldig viktig med knær over tær når man trente knebøy. Det han dog aldri gjorde, var å vise meg hva han mente. Hvem vet, han visste kanskje ikke selv hva han mente. I god tro økte jeg vektbelastning uke for uke til det en dag sa knas og kneet ble ømt og begynte å knake ved bevegelse. Jeg har slitt med kneet i over et år nå og vært til trykkbølgebehandling, kinesiolog, muskelterapeut og fysioterapeut og fortsatt sliter jeg. Men nå skal jeg begynne å trene riktig. Anbefaler alle som sliter med knær å lese denne bloggposten som illustrerer min åpenbaring veldig godt.

Julie - Trening og kosthold - http://www.slide.com/r/QOnobrmwjz_aP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

WoW!!! I dag hadde jeg min første beinøkt med nyvunnen kunnskap. Jeg har tidligere åkket meg gjennom både knebøy og markløft, men i dag ble vektene lette som fjær og knesmertene var ikke tilstedeværende. Dette viser bare hvor utrolig viktig det er å kunne riktig teknikk. Knær over tær:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i 3 år på idrettslinja hørt - "KNÆR OVER TÆÆÆR", og gjorde akkurat det. Fikk noen pt-timer, tok saltimer osv, trente masse knebøy og til tider smalt det, rett og slett. Har hatt knetrøbbel siden jeg var 15. Det er først nå i en alder av 21, at noen har fortalt meg at de knebøya jeg har gjort, har vært er stor grunn til at mine knær har vært betente de siste 3 årene, og tusenvis av kroner til spesialister som ikke har visst opp eller ned på en kneskål.

Jeg har nå brukt 12 uker på ren teknikktrening av knebøy fordi belastningen har blitt så feil, og bevegelsesmønsteret likeså. I tillegg til rehabilitering. Har fryktelig lyst til å ringe opp div. lærere og PT-er jeg har gått til som har stått og sett på meg ødelegge knærne mine.

Men, jeg er uenig med det du mener er riktig teknikk. Jeg ser på noen av bildene på bloggen at knærne er langt fram over tærne (på huk) Noe jeg har fått streng beskjed om å ikke gjøre fordi det legger mye vekt på kneleddet. Og det er det som er problemet fra idrettslinja. Jeg har fått beskjed om å holde 90 grader i kneledded så mye som mulig (det avhenger jo av hvor langt ned du går). Med tanke på muskler og ligamenter pluss kraft, retning osv. Så virker det logisk for meg å IKKE skyve knærne for langt over tærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i 3 år på idrettslinja hørt - "KNÆR OVER TÆÆÆR", og gjorde akkurat det. Fikk noen pt-timer, tok saltimer osv, trente masse knebøy og til tider smalt det, rett og slett. Har hatt knetrøbbel siden jeg var 15. Det er først nå i en alder av 21, at noen har fortalt meg at de knebøya jeg har gjort, har vært er stor grunn til at mine knær har vært betente de siste 3 årene, og tusenvis av kroner til spesialister som ikke har visst opp eller ned på en kneskål.

Jeg har nå brukt 12 uker på ren teknikktrening av knebøy fordi belastningen har blitt så feil, og bevegelsesmønsteret likeså. I tillegg til rehabilitering. Har fryktelig lyst til å ringe opp div. lærere og PT-er jeg har gått til som har stått og sett på meg ødelegge knærne mine.

Men, jeg er uenig med det du mener er riktig teknikk. Jeg ser på noen av bildene på bloggen at knærne er langt fram over tærne (på huk) Noe jeg har fått streng beskjed om å ikke gjøre fordi det legger mye vekt på kneleddet. Og det er det som er problemet fra idrettslinja. Jeg har fått beskjed om å holde 90 grader i kneledded så mye som mulig (det avhenger jo av hvor langt ned du går). Med tanke på muskler og ligamenter pluss kraft, retning osv. Så virker det logisk for meg å IKKE skyve knærne for langt over tærne?

Har forsåvidt merket meg at jeg har mindre smerter når jeg bruker rett knær over tær teknikk, men legger mer vekt på hælen slik at knærne ikke kommer så langt fram og rumpen kommer lenger ned, så jeg kan være enig med deg i det. Hovedpoenget jeg ville ha fram var at fotbladet skal ha samme vinkel som kneets naturlige utfall. Makes sense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg helt enig i. Nå om dagen bruker jeg strikk for å holde koll på at knærne ikke vandrer når jeg gjør knebøy. Har hatt inntrykk av at det er noe de fleste praktiserer/vet? Men et godt poeng du har er at muligens mange av de som gjør knebøy, aldri har blitt vist en skikkelig knebøy? Lærerne våre hadde null fokus på hofter/vinkler osv. De sa bare: -"gjør knebøy". Nå får jeg vist de 2 ganger i uka og mere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, men håper du får orden på knærne etterhvert. Er noe av det mest irriterende jeg har vært borti når det gjelder skader. Frustrerende når MR viser at man er "frisk". Satser på at rett teknikk og opptrening av støttemuskulatur gjør susen. Du har jo en god erfaring å ha med deg videre i kiropraktorvirket for de som kommer inn med vonde knær. Du får si til dem; vis meg hvordan du tar knebøy;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rtg, MR, ultralyd, alt er helt reint. Det som er kommet frem er svake glutes, feil i bevegelsesmønsteret, altså den kinematiske kjeden og derav kompensering over lang tid som har ført til stram muskulatur på innsiden av beina, igjen resultert i mer x-beinthet, overbelastning, fall i fotbuen feil i aktivering av quads på h.side, dårlig propriosepsjon og motor control, nerveskade på v. bein som igjen gir nedsatt førlighet når kneet går ut av posisjon:P Jeg har sett kjempestor forbedring på de 12 ukene som har gått nå. Nærmest smertefri, og betennelsesfri med rehab og taping. Men teknikk og oppfølging har alt å si. Som sagt, jeg får vist knebøy hver gang jeg er i rehab:P Rett og slett for å få bildet av det og automatisere øvelsen bedre. Og ja, jeg har en liten knapp på spesialisering i knær! At ingen har klart å påpeke noe feil med knærne mine før nå er ett mysterium:P

Lykke til med videre trening og håper du får minst like mye fremgang som jeg har fått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rtg, MR, ultralyd, alt er helt reint. Det som er kommet frem er svake glutes, feil i bevegelsesmønsteret, altså den kinematiske kjeden og derav kompensering over lang tid som har ført til stram muskulatur på innsiden av beina, igjen resultert i mer x-beinthet, overbelastning, fall i fotbuen feil i aktivering av quads på h.side, dårlig propriosepsjon og motor control, nerveskade på v. bein som igjen gir nedsatt førlighet når kneet går ut av posisjon:p Jeg har sett kjempestor forbedring på de 12 ukene som har gått nå. Nærmest smertefri, og betennelsesfri med rehab og taping. Men teknikk og oppfølging har alt å si. Som sagt, jeg får vist knebøy hver gang jeg er i rehab:p Rett og slett for å få bildet av det og automatisere øvelsen bedre. Og ja, jeg har en liten knapp på spesialisering i knær! At ingen har klart å påpeke noe feil med knærne mine før nå er ett mysterium:p

Lykke til med videre trening og håper du får minst like mye fremgang som jeg har fått:)

Høres ut som om du lider av diffus knedifferensialproplematicus;)

Takker for det. Forhåpentligvis kommer jeg dithen at knærne vil bære meg opp og ned Stoltzen og Ulriken til våren:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...