Gå til innhold

Trikset bak å gå ned i vekt.


Elemano

Anbefalte innlegg

Jeg vet at trikset er å spise mindre enn du forbrenner.

eks : forbrenner man 2000 kcal pr døgn så spiser man 1500 kcal for å gå ned i vekt.

men også fått høre av forskjellige PT'er at beste måten å bli feit på er å slanke seg.

det pga av at hvis man vender kroppen til et lavere kcal intak så vil man da bli feitere og legge på seg mye mer når man begynner å spise normalt igjen. så da lurer jeg på, helst av noen som har peiling. hvordan kan man slanke seg uten å måtte vende kroppen til et lavere kcal intakk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at trikset er å spise mindre enn du forbrenner.

eks : forbrenner man 2000 kcal pr døgn så spiser man 1500 kcal for å gå ned i vekt.

men også fått høre av forskjellige PT'er at beste måten å bli feit på er å slanke seg.

det pga av at hvis man vender kroppen til et lavere kcal intak så vil man da bli feitere og legge på seg mye mer når man begynner å spise normalt igjen. så da lurer jeg på, helst av noen som har peiling. hvordan kan man slanke seg uten å måtte vende kroppen til et lavere kcal intakk ?

For at du skal gå ned i vekt er du nødt til å spise mindre en kroppen forbrenner. Det er ett ganske enkelt regnestykke.

Det som dog skjer er at kroppen din er "vant til" å ha feks. 15 kg fett på kroppen, så når dette tallet minker skjønner den ingenting, og gjør det den kan for å få dette tilbake. Det betyr ikke at du vil legge på deg av å slanke deg, men at dersom du går tilbake til det som var vedlikeoldsnivået ditt før "for fort", vil kroppen grabbe til seg det den kan av overflødige kalorier og omdanne dette til fett.

For at du skal klare å gå ned i vekt, og bli der, må du derfor rett og slett fortelle kroppen din at: "Hei, du skal ikke ha mer fett enn dette på kroppen!!!" ved å sake med sikkert føre mer mat tilbake i kostholdet :)

http://fitnessbloggen.no/slik-responderer-kroppen-pa-et-langvarig-vekttap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men også fått høre av forskjellige PT'er at beste måten å bli feit på er å slanke seg.

det pga av at hvis man vender kroppen til et lavere kcal intak så vil man da bli feitere og legge på seg mye mer når man begynner å spise normalt igjen. så da lurer jeg på, helst av noen som har peiling. hvordan kan man slanke seg uten å måtte vende kroppen til et lavere kcal intakk ?

For det første skal man ikke gå tilbake å spise "normalt" igjen. En livsstilsendring er svaret her! Og det som må til for å gå ned i vekt og holde seg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært i møter med en ernærings fysiolog for litt siden. Har selv gått ned 27 kg på 9 mnd. men nå har vekta stoppet opp og formen er rett og slett ræva.. Trøtt - kvalm - svimmel osv.. Ernæringsfysiologen min sa at jeg måtte ligge på ca 2100 kcal for å gå ned i vekt, jeg trener selv 5 dager i uka. 2 av de med pt. Og jeg syntes 2100 kcal var rett og slett veldig mye, og trudde overhode ikke jeg kom til å gå ned i vekt av det, og fortsatte å ligge på 1600 kcal.. Men formen min blir bare verre.. Så noe må jo være feil..

Vegard Lysne også sa jeg burde ligge på 2000 - 2200 kcal, så har innsett det nå :)

Men er faktisk noen ganger utrolig hvor mye mat som skal til for å gå ned i vekt. Trur det handler om å finne den gyldne middel vei. da jeg var på mitt tyngste så spiste jeg kun 2 ganger om dagen, og ikke veldig store porsjoner heller.

Så det og spise for lite mat også kan gjøre at man går opp i vekt, da kroppen begynner å ta av reservelagrene og selv lager mer fett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Så det og spise for lite mat også kan gjøre at man går opp i vekt, da kroppen begynner å ta av reservelagrene og selv lager mer fett.."

Dette stemmer vel i utgangspunktet ikke. Kalorier inn, kalorier ut. Jeg har aldri lagt på meg av å spise færre kalorier enn jeg forbrenner.

Det som derimot stemmer er at mange liker å tro at man legger på seg av å ikke spise (for at kroppen sparer på bla bla bla) :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må innfinne seg med at man veier mindre enn før, og da må man også spise mindre enn før for å holde vekta...det er vel ikke verre :)

Stemmer det hver gang? Jeg tenker på f.eks at la oss si "Kari" spiser x antall kcal for å gå ned i vekt. Hun trener heller ikke så masse, kanskje 2 ganger pr uke. Når hun da har nådd den vekta hun vil være på så øker plutselig treningsmengden til 6-7 dager i uka. Da kan hun ikke fortsette å leve på x antall kcal som kanskje er på 1500 pr dag når kroppen forbenner mer enn den gjorde tidligere pga økt mengde med trening.

Men nå er jeg litt off topic..for dette handlet jo egentlig kun om selve vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg tror mange gjør feil, som jeg og har gjort, er og spise mindre for og gå ned i vekt, men da og for få måltider. Og da stopper forbrenningen opp og da begynner og spare istedenfor. Så jeg tror at man bør spise mindre men spise ofte så kroppen alltids holdes igang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg tror mange gjør feil, som jeg og har gjort, er og spise mindre for og gå ned i vekt, men da og for få måltider. Og da stopper forbrenningen opp og da begynner og spare istedenfor. Så jeg tror at man bør spise mindre men spise ofte så kroppen alltids holdes igang...

Det spiller ingen rolle om du spiser 2000 kalorier fordelt over 12 måltider eller 1 måltid....det eneste som teller er kalori inn/kalori ut... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg tror mange gjør feil, som jeg og har gjort, er og spise mindre for og gå ned i vekt, men da og for få måltider. Og da stopper forbrenningen opp og da begynner og spare istedenfor. Så jeg tror at man bør spise mindre men spise ofte så kroppen alltids holdes igang...

Stopper forbrenningen så dør du. Forbrenning er energiforbruk i kroppens celler, det være seg gjennom muskler som må arbeide, hjernens energiforbruk, vitale organer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mente ikke bokstavligtalt at den stopper helt opp da. Men jeg holdt på i laaaang tid før og spise to måltider for dagen men mye de måltidene og da raste jeg opp i vekt, når jeg spiste likt anntal kcal men fordelt utover mange måltider hele dagen så beg jeg og gå ned.... er jo og det de anbefaler absolutt alle steder jeg har lest og snakket med leger ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg mente ikke bokstavligtalt at den stopper helt opp da. Men jeg holdt på i laaaang tid før og spise to måltider for dagen men mye de måltidene og da raste jeg opp i vekt, når jeg spiste likt anntal kcal men fordelt utover mange måltider hele dagen så beg jeg og gå ned.... er jo og det de anbefaler absolutt alle steder jeg har lest og snakket med leger ihvertfall.

Det er energi inn/energi ut som teller....man kan gå opp i vekt av å spise 14 måltider om dagen, og man kan fint gå ned i vekt ved å spise 1-3 måltider om dagen..:)

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tror jeg nok kommer helt ann på hvor mye man trener i tillegg til kostholdet, som jeg har inntrykk av er det veldig mye og hard trening på en del her inne og da skal det vell godt gjøres og bli feit....

Men er man alt godt overvektig og skal ned tror og mener jeg måltidene bør fordeles over mange utover dagen, og det sier jeg avv min erfaring. og jeg har både ikke spist når jeg hadde anorexia, overspist, slanket meg, lagt på meg osv... eneste gangene jeg har klart og miste kg er når jeg har fordelt de utover dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt greit, jeg snakker av min egen erfaring og JEG går opp i vekt av og spise ett måltid for dagen, er det jeg har gjort i ett år, ett eller to måltid. men samme kcal inntak for nå.... men jeg er vell spesiell jeg da ;)

Seigliva myte det der, men det er fortsatt en myte. :) Les denne: http://fitnessbloggen.no/maltidsfrekvens-anbefalinger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...