Gå til innhold

Hvem kan hjelpe mannen min??


Martha81

Anbefalte innlegg

Trenger råd som jeg kan gi videre til mannen min som er veldig slank og ønsker seg muskler. Han har alltid vært en "skinny boy" (kjent ham siden vi var 16 år, nå er vi 32). Han trener sjeldent og hvis han gjør det er det fotball. Han spiser sunt, men han spiser altfor lite. Han veier 62-63 kg og er 178 høy.

Jeg vet at han gjerne vil få mer muskler/bli sterkere slik at han takler hverdag og aktiviteter bedre. Men hvordan bør han gå frem? Hva er det beste treningsprogrammet for han? Jeg lurer også på om han bør ta proteinpulver i tillegg til de vanlige måltidene.

Her er en vanlig hverdagsmeny:

Frokost: 2 brødskiver med ost/skinke

Lunsj: varmretten som serveres i kantine. Fisk, kjøtt + salat og potet eller pasta

Middag: Fisk, kjøtt med enten potet, pasta eller ris + masse grønnsaker

Kveldsmat: 2 brødskier med forskjellig pålegg.

Kan legge til at han er veldig motivert både for trening og kostholdsendring, men synes det er vanskelig å finne ut hva som er best for han - særlig i disse tider med mange motstridende råd i media.

Håper noen har tips slik at jeg kan hjelpe han videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke proteinpulver i seg selv er nødvendig, men mer mat må definitivt til! To brødskiver til frokost og kveldsmat er utrolig lite for en voksen mann med en såpass lav vekt og et ønske om å bygge muskler. Da er det ikke dumt å legge til litt ekstra av den energien i form av proteiner, men også fett og karbohydrater. Dersom han etter å ha økt matinntaket sliter med å få i seg nok protein (rundt 2g pr. kg kroppsvekt) kan han supplere med proteinpulver.

Ellers er linken til Martin gull verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmelk og fyrstikkprogrammet i 6 måneder, så se an ;)

Er han småspist så er det din oppgave å lure litt fløte i sausen, smør i panna, seterømme til tacoen osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke proteinpulver i seg selv er nødvendig, men mer mat må definitivt til! To brødskiver til frokost og kveldsmat er utrolig lite for en voksen mann med en såpass lav vekt og et ønske om å bygge muskler. Da er det ikke dumt å legge til litt ekstra av den energien i form av proteiner, men også fett og karbohydrater. Dersom han etter å ha økt matinntaket sliter med å få i seg nok protein (rundt 2g pr. kg kroppsvekt) kan han supplere med proteinpulver.

Takk for svar! Mannen er småspist og tror han må få utvidet magesekken hvis han skal få i seg mer mat. Han har alltid spist lite og derav kroppen tror jeg :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nam - kunne ønske jeg hadde hatt like godt av det! Smør, rømme og fløte skal bli :)

Alt med måte selvfølgelig, men små grep kan gjøre mye. Om han er en av de typiske som sliter med å spise og spiser lite, så er det ingen grunn til å gi han skummet melk og mager kesam i stedet for helmelk og rømme. Slike små justeringer kan fort bli endel ekstra næring ila en dag. Men alt med måte selvfølgelig, må avpasses med treningsmengde m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 liter helmelk om dagen i tillegg til vanlig mat vil gjøre underverker. Også må du naturligvis få han i gang med styrketrening. Skal ikke mer til enn å ofre en time, tre ganger i uka. Fyrstikkprogrammet er knall men for en som aldri har trent før tror jeg det kan være litt i overkant komplisert å begi seg ut på. Det er veldig mange øvelser å sette seg inn i og unødvendig innviklet progresjonsstruktur for en nybegynner. Et program som f.eks starting strength med lineær progresjon vil være vesentlig enklere for en fersking å beherske, og det vil gi gode resultater. (Her finner du to alternative varianter av samme program hvis han har lyst på litt mer curls og disco.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 liter helmelk om dagen i tillegg til vanlig mat vil gjøre underverker. Også må du naturligvis få han i gang med styrketrening. Skal ikke mer til enn å ofre en time, tre ganger i uka.

Oppløftende å se at dette skal gå bra! Tror melk og nøtter kan fungere veldig fra for han. Takk for flere styrkeprogram også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helmelk er magisk, det kan jeg skrive under på. I kombinasjon med styrketrening har jeg gode erfaringer med det i allefall. Helmelk med sjokoladepulver er ekstremt lettdrikkelig, og det holder deg ikke mett så lenge. Så det fungerer godt mellom måltider, etter trening etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...