Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden du nevner "diett" og "underskudd" regner jeg med at du vil ned i vekt - eller rettere sagt "stramme opp" som alle egentlig mener når de sier de vil ned i vekt (forutenom vektklasser blablabla kveruler om du vil! :D)

Tren som vanlig på diett, hvorfor skal en komplisere og/eller gjøre noe annerledes når en i utgangspunktet har gjort en allerede stor endring i energiinntaket.

Jeg trener alltid tung så lenge det er mulig, diett eller ikke - det resulterer i at jeg beholdt og om ikke økte styrken på diett, samt beholdt trykket og muskelmassen

Annonse

Takk for svar :) det jeg vil oppnå er å beholde trykket og muskelmassen som Therese sa :) vil ikke bare bli "sterk" om det gir mening?

Grunnen til at jeg spurte hva som lønner seg er at jeg liker begge deler og har vekslet en del med høyrep og lavrep. Har funnet ut at i de store øvelsene (knebøy, benk og mark) trives jeg mest med lavrep, mens i andre øvelser for andre muskelgrupper syns jeg høyrep er best :) skal jeg bare forsette sånn da og veksle som det passer meg? Eller bør jeg lage en plan at jeg kjører lavrep så og så lenge og høyrep så og så lenge? :-)

Siterer et innlegg selters skrev tidligere angående dette. "Lavere restitusjonskapasitet på diett. Lett å miste muskler når du går ned i vekt. Derfor er det viktig å gjøre det som ga deg muskeløkninger til å begynne med, nemlig å løfte tunge vekter."

Siterer et innlegg selters skrev tidligere angående dette. "Lavere restitusjonskapasitet på diett. Lett å miste muskler når du går ned i vekt. Derfor er det viktig å gjøre det som ga deg muskeløkninger til å begynne med, nemlig å løfte tunge vekter."

Det skjønner jeg, men hva med hvor mange repitisjoner? Skjønner jo man løfter tyngre på ferre reps :)

Jeg går i underskudd for tiden, og har vekslet litt mellom høyrep og lavrep., Har faktisk trent mye av det samme som jeg gjorde da jeg bulket. Begynte med typisk 5x5, så kjørte jeg over til 8-10x3, og nå kjører jeg 5x5 på base, mens jeg kjører 6-8x4set på iso.

Synes egentlig alt sammen har funket bra, men ville kanskje anbefalt å bytte på mellom 5x5, og 6-8reps med 3-4 set. Jeg har gått ganske kraftig i underskudd, og mistet mye mer fett enn muskler, men har jo selvsagt dratt med meg noe muskelmasse også. Føler høyrep brenner bedre egentlig, men det er kanskje bare meg.

Hovedsaklig så er 1-5rep: styrke, og 6-12rep: hypertrofi.

Ja. Men burde jeg fokusere på styrke eller hypertrofi under dietten? :) målet er ikke å bli typisk "sterk" men heller få fram musklene og ikke mist beholde de mest mulig under dietten.

Annonse

Ja. Men burde jeg fokusere på styrke eller hypertrofi under dietten? :) målet er ikke å bli typisk "sterk" men heller få fram musklene og ikke mist beholde de mest mulig under dietten.

Målet i kaloriunderskudd bør være å beholde mest mulig av muskelmassen, ikke å bygge, ettersom det sjeldent er mulig med mindre man er nybegynner. Derfor mener jeg at man bør trene slik man trente for å oppnå den muskelmassen man allerede har.

Men jeg tror det kan være smart å trene både styrke og hypertrofi som Kristian91 sa :) Personlig så går jeg aldri under 5 rep though.

Men har du et treningsprogram du følger?

Målet i kaloriunderskudd bør være å beholde mest mulig av muskelmassen, ikke å bygge, ettersom det sjeldent er mulig med mindre man er nybegynner. Derfor mener jeg at man bør trene slik man trente for å oppnå den muskelmassen man allerede har.

Men jeg tror det kan være smart å trene både styrke og hypertrofi som Kristian91 sa :) Personlig så går jeg aldri under 5 rep though.

Men har du et treningsprogram du følger?

Får gjøre som jeg har gjort, bytte litt på lavrep og høyrep :)

Trener fullkrop 3 ganger i uken :) , goblet squat, knebøy, utfall, roing, skulderpress, nedtrekk, benk, facepulls og sidehev/fronthev er de jeg hovedsaklig bruker :) bytter litt innimellom

Får gjøre som jeg har gjort, bytte litt på lavrep og høyrep :)

Trener fullkrop 3 ganger i uken :) , goblet squat, knebøy, utfall, roing, skulderpress, nedtrekk, benk, facepulls og sidehev/fronthev er de jeg hovedsaklig bruker :) bytter litt innimellom

Sounds good!

Lyle Mcdonald om styrketrening på diett:

"I’ll simply say here that the high tension stimulus that builds muscle is the exact same high tension stimulus that will maintain muscle mass when you’re dieting.

So perhaps you can guess what happens to muscle mass when you reduce weight on the bar to use higher reps and shorter rest intervals. When you remove the high tension stimulus, you remove the signal to build (or in the case of dieting, maintain) muscle mass. What do you think happens next? Right, muscles get smaller."

og

"However, the volume and frequency can (and generally, should) be brought down when maintenance is the goal. Recovery always goes down on a diet (unless you’re taking drugs) and that means that training must be reduced to avoid killing the dieter.

So long as intensity (in this case, weight on the bar) is maintained, volume and frequency can be reduced by up to 2/3rds each without significant loss of strength or muscle mass. Basically, from the standpoint of strength and muscle maintenance, it’s far better to get 2 high quality sets than 6 half-assed ones."

Weight Training for Fat Loss Part I

Weight Training for Fat Loss Part II

Kort sagt; tren tungt, 3-5 sett og 4-6 reps, og ikke tren deg ihjel. Tre økter i uken er nok. Som Lyle sier i part 2, det kan også vere nok å trene en muskelgruppe 1-2 ganger i uken. Dette burde få deg gjennom dietten uten de store tapene i styrke dersom underskuddet ikke er for stort.

Kort sagt; tren tungt, 3-5 sett og 4-6 reps, og ikke tren deg ihjel. Tre økter i uken er nok. Som Lyle sier i part 2, det kan også vere nok å trene en muskelgruppe 1-2 ganger i uken. Dette burde få deg gjennom dietten uten de store tapene i styrke dersom underskuddet ikke er for stort.

har lurt på det samme, og syns krabbeklo oppsummerer det bra her. Kanskje fordi jeg personlig liker å trene med tyngre vekter og færre reps ;)....men lurer enda litt på hva sett med f.eks 12 reps. har å si for treningen, kontra 8 reps...

mitt måle er vel ganske standard, å komme ned i fett%..

eks: nå har jeg 2 fullkropps program, der det ene har benpress med høy vekt og 6- 8 reps. Det andre har lavere vekt og 12 reps...

jeg blir i tvil om det har noe for seg å kjøre en kombinasjon, eller om jeg bare bør ha det ene eller det andre...

takk for alle svar og synspunkt :)

"I’ll simply say here that the high tension stimulus that builds muscle is the exact same high tension stimulus that will maintain muscle mass when you’re dieting.

So perhaps you can guess what happens to muscle mass when you reduce weight on the bar to use higher reps and shorter rest intervals. When you remove the high tension stimulus, you remove the signal to build (or in the case of dieting, maintain) muscle mass. What do you think happens next? Right, muscles get smaller."

og

"However, the volume and frequency can (and generally, should) be brought down when maintenance is the goal. Recovery always goes down on a diet (unless you’re taking drugs) and that means that training must be reduced to avoid killing the dieter.

So long as intensity (in this case, weight on the bar) is maintained, volume and frequency can be reduced by up to 2/3rds each without significant loss of strength or muscle mass. Basically, from the standpoint of strength and muscle maintenance, it’s far better to get 2 high quality sets than 6 half-assed ones."

Weight Training for Fat Loss Part I

Weight Training for Fat Loss Part II

4-6 reps høres for lite ut in my opinion, ville heller sagt 5-8 reps, hvis man er "bodybuilder" og ikke "strongman" :p Så ville jeg også egentlig sagt at det kommer an på hva slags øvelser man tar - Lavere på de store løftene, som knebøy, chin-ups, skulderpress, benkpress osv - og gjerne høyere på isolasjonsøvelser. Men det er min mening :-)

Hvorfor bare 3 økter i uka? Skal gå fint å trene mer enn 3 økter i uka hvis kostholdet er på plass.

4-6 reps høres for lite ut in my opinion, ville heller sagt 5-8 reps, hvis man er "bodybuilder" og ikke "strongman" :p Så ville jeg også egentlig sagt at det kommer an på hva slags øvelser man tar - Lavere på de store løftene, som knebøy, chin-ups, skulderpress, benkpress osv - og gjerne høyere på isolasjonsøvelser. Men det er min mening :)

Hvorfor bare 3 økter i uka? Skal gå fint å trene mer enn 3 økter i uka hvis kostholdet er på plass.

Hva baserer du de meningene dine på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...