Gå til innhold

En epidemi av treningsutløst hjerteflimmer


TEW

Anbefalte innlegg

Fra nrk.no

Fra lavstatussykdom til prestisjelidelse

"På vel 20 år har hjerteflimmer gått fra å være en bortgjemt lavstatustilstand hos eldre, med lite håp om bedring, til en sykdom vi kan behandle, og også til en viss grad forebygge. Medikamentene er mer effektive, og den høyteknologiske behandlingen som kan fjerne flimmeret hos yngre pasienter, har endret sykdommens status. Det at kjente pasienter står fram med sine historier, bidrar til å gi hjerteflimmer et snev av prestisjelidelse."

Overtrening kan gi hjerteflimmer - Ytring

Prestisjelidelse? Det var et nytt begrep for meg. Uansett, nei takk, jeg står over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan vel kanskje ha en sammenheng med alle astmamedisinene de i toppen supplerer treningen med også.

Forklar meg sammenhengen mellom astmamedisin og hjertelidelser, pls? Jeg bruker Ventoline innimellom og har en familie SCHTAPP full av div hjertelidelser, så jeg håper legen min hadde kutta medisinen om det faktisk var farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar meg sammenhengen mellom astmamedisin og hjertelidelser, pls? Jeg bruker Ventoline innimellom og har en familie SCHTAPP full av div hjertelidelser, så jeg håper legen min hadde kutta medisinen om det faktisk var farlig.

Kjapp googling

Asthma Inhalers Side Effects | LIVESTRONG.COM

Do certain asthma inhalers increase risk of irregular heartbeat? | Fox News

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Astmamedisin kan fucke litt med hjerterytmen ja, og på den måten redusere prestasjon. Men nå er ikke astmamedisin lenger på dopinglisten, siden det ikke gir prestasjonsøkning med mindre du faktisk har astma. Eller, for å være mer presis, det er en liten prestasjonsøkende effekt, men den utjevnes av effektene på hjertet som drar i motsatt retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astmamedisin kan fucke litt med hjerterytmen ja, og på den måten redusere prestasjon. Men nå er ikke astmamedisin lenger på dopinglisten, siden det ikke gir prestasjonsøkning med mindre du faktisk har astma. Eller, for å være mer presis, det er en liten prestasjonsøkende effekt, men den utjevnes av effektene på hjertet som drar i motsatt retning.

Hvorfor selges det da på svartebørs og med tilbakemeldinger fra (mis?)brukere at det definitivt hjelper på utholdenhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor selges det da på svartebørs og med tilbakemeldinger fra (mis?)brukere at det definitivt hjelper på utholdenhet?

Aner ikke, er ikke kretser jeg henger så veldig mye i ;)

Men de har hvertfall sluttet å undersøke om utøverne som bruker medisin faktisk har astma eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, er ikke kretser jeg henger så veldig mye i ;)

Men de har hvertfall sluttet å undersøke om utøverne som bruker medisin faktisk har astma eller ikke.

Kan det være fordi legene i toppidretten diagnostiserer astma over en lav sko og man kan derfor regne med at utøveren har "legit" astma by default?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være fordi legene i toppidretten diagnostiserer astma over en lav sko og man kan derfor regne med at utøveren har "legit" astma by default?

Nei, det er fordi det ikke regnes som prestasjonsfremmende lenger (ref hjertegreiene), og det derfor heller ikke regnes som doping lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar feil så er det vel fortsatt efedrin i astmamedisin? Om det ikke er nok til å være prestasjonsfremmende, så er det kanskje nok til å skjule at man knasker efedrin på treningene? Bare en tanke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er nok ganske enkelt dette. Ja, astmamedisiner er prestasjonsremmende, men etter at det ble kjent for offentligheten at norske utøvere bruker dette har de nå satt i gang en kampanje for å få folk til å tro at dette ikke øker prestasjonsevnen. Alt for å ivareta illusjonen om at norske gullmedaljevinnere ikke spiser noe annet enn havregryn og brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er nok ganske enkelt dette. Ja, astmamedisiner er prestasjonsremmende, men etter at det ble kjent for offentligheten at norske utøvere bruker dette har de nå satt i gang en kampanje for å få folk til å tro at dette ikke øker prestasjonsevnen. Alt for å ivareta illusjonen om at norske gullmedaljevinnere ikke spiser noe annet enn havregryn og brunost.

Dette har du medisinsk kunnskap om skjønner jeg... Rart lungelegen som hadde undervisningen om astma for oss er så uenig med deg da, når jeg attpåtil spurte om dette spesifikt. Ja, astmamedisin er prestasjonsfremmende, for en som har astma, i syke perioder.

Ja, legen kan ta feil, men det kan du og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig. men vil ikke alle som tar disse preparatene oppleve samme virkning? jeg mener, er det bare de med klinisk ereksjonssvikt som får ereksjon av sildafinil? bare de med muskelsvinn som får muskler av deca? bare de med adhd som får økt konsentrasjon av ritalin? jeg lurer på hvorfor akkurat astmameds er unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig. men vil ikke alle som tar disse preparatene oppleve samme virkning? jeg mener, er det bare de med klinisk ereksjonssvikt som får ereksjon av sildafinil? bare de med muskelsvinn som får muskler av deca? bare de med adhd som får økt konsentrasjon av ritalin? jeg lurer på hvorfor akkurat astmameds er unntak.

Jeg merker ingen vikring av mine astmamedisiner med mindre luftveiene har begynt å bli tette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...