Gå til innhold

Er sjakk en idrett??


VegarL

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dårlig søkemotor? :shifty:

kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/el. utholdenhet drive i- / i-en trenger større bevilgninger det organiserte idrettsarbeidet

Om det er definisjonen, så nei. Sjakkspillere sier blir de fysisk utmattet av turneringer, men det er fortsatt ikke den fysiske formen deres som avgjør hvem som vinner. Det betyr riktignok ikke at det står noe mindre respekt av å gjøre det godt i sjakk, og de fortjener anerkjennelse på lik linje med idrettsutøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig søkemotor? :shifty:

Om det er definisjonen, så nei. Sjakkspillere sier blir de fysisk utmattet av turneringer, men det er fortsatt ikke den fysiske formen deres som avgjør hvem som vinner. Det betyr riktignok ikke at det står noe mindre respekt av å gjøre det godt i sjakk, og de fortjener anerkjennelse på lik linje med idrettsutøvere.

Ja no offence..eller litt offence..sliter med å finne det jeg søker etter:o..kommer opp helt andre og random ting..Skriver jeg inn er sjakk idrett." eller idrett+sjakk" "sport+sjakk" etc..VET det fins en gammel tråd om det shø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på sjakk som en sport, på lik linje med BB, bikini fitness og E sports for that matter :p

Ser på idrett som det å bruke kroppen,styrken, balansen, koordinasjon , ferdigheter og lag arbeid.

For å komme raskest mulig fra A til B , Flottest mulig fra A til B , X ting oftest/lengst/tyngst mulig til A osv.

Ikke bare ved å sitte ved et bord / posere framfor en mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Magnus Carlsen driver med er ekstremt imponerende, og trolig en større prestasjon enn hva samtlige norske idrettsutøvere presterer, men idrett er det ikke i min bok. Kan det gjerne tankesport, men idrett skal for meg ha det fysiske i høysetet. Jeg var tidligere en aktiv pokerspiller og folk har argumentert for poker som en idrett på samme måte ved at det er fysisk slitsom å spille lange turneringer over flere dager. Ja, det er for så vidt tungt det, men den fysiske formen til proffene er på ingen måte imponerende. Det er i all hovedsak psykisk utmattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...