Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På facebook finnes det en slags "helseside" jeg følger.

I det siste har jeg bitt meg merke til at påstandene og uttalelsene fra denne siden både er kritikkverdige og attpåtil blir stilt spørsmål ved, og det av flere enn meg selv. Dette har vært en stadig økende trend og kritikk og motstand blir sjelden verken godt mottatt eller besvart av sideinnehaveren, og i kveld legges altså denne meldingen ut på siden:

"Vi har i kveld stengt av muligheten til å kommentere på innlegg. Vi vil trolig åpne denne muligheten igjen i fremtiden.

XXX er en side hvor vi ønsker å dele vårt syn på kosthold gjennom korte kommentarer til nyheter og linker vi synes er viktige samt ett og annet lengre notat om det vi brenner for. I kveld la vi ut en spennende nyhetssak fra CBN hvor de trekker akkurat de sam

me konklusjonene som vi har gjort så mange ganger før på denne siden. Det falt ikke i god jord hos alle. Samtidig har vi og fått god støtte fra flere, også leger.

Jeg vil komme med en anmodning om at de som egentlig ikke liker det vi gjør, slutter å like siden.

Dette er en side for de som tror på og har opplevd det fantastiske ved å ha ett evolusjonært kosthold med lite karbohydrater og mye fett. Er du samtidig opptatt av viktige temaer som økologi, bærekraft, redusert forbruk, dyrevern og folkehelse kan dette være en side med gode saker for deg. Dette er viktig å få frem at dette er en side av folket for folket! mvh XXX."

Hva er galt her? Det gale er at man vil stenge for kommentarer (det har forøvrig enda ikke skjedd og det er fritt vilt å kommentere på denne statusen) og at informasjon som faktisk behøver korrigering og/eller tilleggsinformasjon blir stående uten at det kan bestrides. Det er også galt at en informasjonskilde ikke vil tillate diskusjoner og kommentarer omkring det teamet siden er bygget på.

Når jeg har gitt tilbakemelding hvor jeg ikke har vært helt enig i innehavers utgangspunkt har det aldri blitt besvart på en pålitelig god måte og det handler ikke om å "ikke like" det innehaver gjør, det handler om en pasjon for faget, for helse og for livsstil man ønsker å delta i og dele med andre. Når man velger å stikke seg fram slik må man også tåle at man ikke alltid kan motta ros uten å motta noe ris.

Hvorfor vil man velge å ha en slik "framtredende", brå og ensidig framstilling av en rolle om man ikke vil diskutere emnet?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15719-vil-ikke-ha-kritiske-kommentarer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev "Sikker på at du ikke slettet kommentarer fordi personer kom med gode argumenter?" Ble blokkert fra å skrive innen en time.

Tydeligvis liker de ikke at folk stiller spørsmål..

Må si jeg raget når jeg bladde gjennom bildene.

Annonse

En side som oppfordrer leserne til å være ukritiske idioter eller heller la være å like siden så tror jeg faktisk det siste er det beste. Har ikke fulgt denne selv, og de har sikkert hatt mye bra også, men kritiske innspill bør alle tåle at kommer og heller møte det med konstruktiv debatt i stedet for sensur.

Finnes mange andre kilder til forskningsnytt og informasjon om kosthold og helse.

Jeg var en av de som stillte spørsmålstegn ved det som ble skrevet, og diskuterte det på faglig grunnlag. Alle kommentarene mine ble slettet. Skrev en litt lengre kommentar på kommentarforbudet nå nettopp, der jeg kritiserte han for å lyve om hva som egentlig skjedde, når det attpåtil er lagt ut bilder av hva som ble skrevet.

Det gikk to minutter, så var kommentaren slettet og jeg ble blokket :)

Vel, fortalte han hva som kom til å skje, så....

[ATTACH]79263[/ATTACH]

post-6-14440912176694_thumb.png

Det er jo helt tydelig at vedkommende siler ut kommentarer. Jeg har før vært kritisk og gitt tilbakemelding på innehaverens noe ensidige og svært trangsynte meninger om hva som er det perfekte kostholdet for alle, kommentarene har sjelden blitt slettet. Men nå har jeg altså blitt slettet opptil flere ganger i dag, og jeg skjønner ikke HVORFOR man ikke vil innby til en faglig diskusjon! Jeg vil tippe at både mine og de fleste andre her inne sin interesse for å faktisk følge siden er å evt. kunne tilegne seg noe nytt eller ta emner man er interessert i opp til diskusjon. Jeg kjenner jeg blir svært provosert når kun positive og støttende kommentarer blir stående. Jeg har enda ikke blitt blokkert fra siden, men spørs hvor lenge jeg faktisk orker å ordet i kommentarfeltet...

Dette er en trist, trist dag for ytringsfriheten.

Forresten:

I går skrev jeg en status der jeg fortalte om en situasjon inne på siden "Mat er min medisin". Det som skjedde, var at alle kritiske kommentarer ble slettet, og debattantene blokket, slik at innehaver av siden effektivt kunne kvele alle former for debatt.

Nå nettopp ble jeg automatisk logget ut av facebook, og når jeg logget inn igjen fikk jeg beskjed om at den statusen brøt med Facebook sine retningslinjer, og dermed ble slettet.

Den eneste tingen som kan føre til en slik reaksjon er at mange nok har vært inne og rapportert innlegget, og jeg har mine mistanker om hvem dette er. Har ikke ord for hvor lavt dette er, helt utrolig...

Annonse

Forresten:

I går skrev jeg en status der jeg fortalte om en situasjon inne på siden "Mat er min medisin". Det som skjedde, var at alle kritiske kommentarer ble slettet, og debattantene blokket, slik at innehaver av siden effektivt kunne kvele alle former for debatt.

Nå nettopp ble jeg automatisk logget ut av facebook, og når jeg logget inn igjen fikk jeg beskjed om at den statusen brøt med Facebook sine retningslinjer, og dermed ble slettet.

Den eneste tingen som kan føre til en slik reaksjon er at mange nok har vært inne og rapportert innlegget, og jeg har mine mistanker om hvem dette er. Har ikke ord for hvor lavt dette er, helt utrolig...

Jeg ser inne på sidens notater at de også er kritiske til vaksiner. Taktikker som dette du beskriver er dessverre meget vanlige blant alternativmafiaen

Jeg prøver å forholde meg saklig her, men denne fikk meg til å le litt, oh the irony...:lol:

"Jeg postet denne videoen på Kreftforeningen sine Facebook sider i går kveld, nå er min post slettet..... Har de blitt en forening FOR kreft?"

Dette burde være på forsiden av fitnessbloggen (som når langt flere lesere enn han gjør via sin gruppe på facebook) samt rapporteres til facebook for misbruk. Godt at dere prøver å ta ansvar og opplyse folket, dette er jo helt sjanseløst.

Dette burde være på forsiden av fitnessbloggen (som når langt flere lesere enn han gjør via sin gruppe på facebook) samt rapporteres til facebook for misbruk. Godt at dere prøver å ta ansvar og opplyse folket, dette er jo helt sjanseløst.

Hva burde vært på forsiden? En krangel om kommentarer har ingenting på forsiden å gjøre, men kanskje en saklig og opplysende artikkel om kreft og karbohydrater på nåværende tidspunkt hadde passet seg =)

Jeg synes det begynner å bli såpass mange useriøse sider / grupper / blogger som forsøker å opplyse folk, men samtidig systematisk sensurerer andre kommentarer og innspill, til at det er naturlig å lage en sak av. Til sammenligning vil fitnessbloggen alltid være åpen for diskusjon, så lenge den er saklig og da synes ikke jeg det er rart å ta et oppgjør med slike håpløse hjernevaskingsinstanser som i dette tilfellet. Man slår mange fluer i en smekk, gir eksplisitt uttrykk for eget ståsted, advarer folk mot mye tull og inviterer til debatt i et usensurert miljø.

Forsåvidt enig at opplysende artikkel om kreft og karbo er godt egnet all den tid julen er her :)

• 2 uker senere...
Forresten:

Ville bare kommentere denne:

Dette er slik alternativbransjen opererer. Det tok litt tid før jeg skjønte det, for jeg så på en del sider som var fulle av den ene påstanden mer sinnsvak enn den andre, og tilsynelatende at de fikk stå uimotsagt og jeg lurte litt på hvorfor. Så kommenterte jeg et par steder, og innleggene "forsvant". Deretter så jeg i en del blogger at det var flere av de mer fremtredende skeptikerne som fikk hele facebookprofilen sin rapportert, og ble utestengt for lenger eller kortere tid.

Kort fortalt sletter de alle innlegg som går imot deres verdenssyn og rapporterer resten. Før eller siden tar Facebook affære, og siden siden er så pass stor og uoversiktlig sjekkes selvfølgelig ikke alle disse rapporteringene.

Kommer med sinnsvake påstander, kommer med konspiratoriske påstander om at verden er ute etter å holde dem nede og at ingen ønsker at sannheten skal komme frem, deretter bruker de bølle-metoder for å få kritikerne sine til å være stille :) En koselig gjeng!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...