Jump to content
123abc1

Pullup - Bredde på grepet

Recommended Posts

Sitter å leser til eksamen og tenker naturligvis på alt annen en selve eksamen :p

Har som mål å klare 20-25 pullups før sommeren og lurte på for max antall reps. Ville det vært bedre å flytte grepet litt lengre ut for korte ROM( ca 5-6 cm mindre)? Eller vil bare "svakere" muskelgrupper ta over for muskelarbeidet.

Vinningen går selvfølgelig litt opp i spinningen siden jeg ikke er like godt trent med slik bredde, men i det lange løp:)

post-2294-1444091187225_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg tenker at du får kortere ROM, men at det også er tyngre. Så selv løfter jeg flest reps på skulderbredt grep, det vil si litt smalere enn du har på bildet - samme bredde som jeg militærpresser i omtrent :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også fælt på det samme.

Jeg ser at man bør kunne klare rundt 25 chins for å være konkurransedyktig i Atletic Fitness +180.

Desverre så har jeg stagnert på 15 reps, og der har det stått stille lenge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg lurer også fælt på det samme.

Jeg ser at man bør kunne klare rundt 25 chins for å være konkurransedyktig i Atletic Fitness +180.

Desverre så har jeg stagnert på 15 reps, og der har det stått stille lenge.

Trener du med ekstra vekt og har du prøvd å kjøre mer eksplosiv trening?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trener du med ekstra vekt og har du prøvd å kjøre mer eksplosiv trening?

Kjører for øybeblikket Myo-reps, så har tatt utgangspunkt i å klare 15xbw og når antall reps går ned så øker jeg vekta i belte. Så ja, det har jeg prøvd. Men ingen konkret strategi som går direkte på å bli god i chins. Lurer på hva de beste i AF gjør for å li gode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hvis du skal ta dem etter gymnastisk standard er det skulderbredde på grepet med pronert grep.

Det er også her øvelsen har mest overføringsverdi til feks kipping pull ups, muscle ups og klatring.

Litt off topic, men relatert til en av videoene: Har alltid lurt på hvorfor folk krysser beina når de løfter seg opp. Dersom man mister grepet og faller ned risikerer man at man lander med all vekt på en fot som lander skjevt. Og gjerne er den andre foten oppå den skjeve foten.

I tillegg vil man ikke kunne ha en "hollow body" med beina bøyd bakover. Om man skal bøye noe så må det være at man bøyer hoften slik at man gjør en L-pull up.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har alltid lurt på hvorfor folk krysser beina når de løfter seg opp.

Ved pullups roterer man vanligvis kroppen slik at latsene belastes mer. Hvis man krysser bena får man kortere vektstang og det blir mer mekanisk effektivt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I AF kan man ha en maks bredde på 1meter ifølge reglene. Selv liker jeg å ha beina med en liiiten knekk, kryssa.. Ikke kryssa i 90grader. I forhold til bredde så har jeg funnet ut hvilken bredde jeg er sterkest på og det er endel bredere enn skulderavstand. Kan se hvordan jeg kjørte på videoen fra NM her :) Første heat i starten, han i midten:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...