Gå til innhold

Hvor mye (vann) drikker du?


SuperMilla

Anbefalte innlegg

Jeg drikker masse vann, vanligvis 8-10 liter vann og te ila dagen (ja, det må være noe galt med meg).

Dette er alt for mye, men jeg klarer ikke å "slutte" :( (vann er jo så godt, og så er jeg jo tørst hele tiden)

I dag har jeg kun drukket 4 liter, og holder på å tørke ut.

Har lest at så lite som 1.5-2 liter vann i døgnet holder, andre steder står det 2-3 liter + ekstra ved fysisk aktivitet, samt at man skal veie opp med et ekstra glass vann om man f.eks drikker et glass juice eller kaffe, etc.

Derfor lurer jeg på hva dere andre drikker ila dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må jeg være din rake motsetning iallefall... jeg kan gå rundt flere dager uten å drikke vann. Jeg glemmer det rett og slett. Det er nesten litt latterlig når jeg tenker over det. Jeg kan likevel drikke litt melk, men jeg får nok generelt sett i meg lite væske.

Men jeg har vel aldri hørt noe sted at det er skadelig å drikke for mye vann? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg være din rake motsetning iallefall... jeg kan gå rundt flere dager uten å drikke vann. Jeg glemmer det rett og slett.

Wææ, FLERE DAGER UTEN Å DRIKKE VANN?! :nailbiting::woot::stop: Jeg tror jeg døde litt bare av tanken på noen timer uten vann. Jeg kan finne på å stå opp midt på natten for å drikke en liter deilig kaldt vann, haha. Rake motsetninger ja!

Men jeg har vel aldri hørt noe sted at det er skadelig å drikke for mye vann? :)

Man kan faktisk dø av å drikke for mye vann, men da skal det mye mer til enn det jeg drikker (heldigvis). Men det har jo noe med salt og kjemisk balanse i kroppen å gjøre. Er ingen ekspert på de negative konsekvensene overdrevet vanninntak har, men håper en selvutnevnt ekspert dukker opp og kanskje kan svar oss på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker masse vann, vanligvis 8-10 liter vann og te ila dagen (ja, det må være noe galt med meg).

Dette er alt for mye, men jeg klarer ikke å "slutte" :( (vann er jo så godt, og så er jeg jo tørst hele tiden)

I dag har jeg kun drukket 4 liter, og holder på å tørke ut.

Har lest at så lite som 1.5-2 liter vann i døgnet holder, andre steder står det 2-3 liter + ekstra ved fysisk aktivitet, samt at man skal veie opp med et ekstra glass vann om man f.eks drikker et glass juice eller kaffe, etc.

Derfor lurer jeg på hva dere andre drikker ila dagen?

Det der er helt absurd mye og grenser helt garantert mot skadelig. Har du utredet deg for f eks diabetes? Uansett om det er en fysisk eller psykisk årsak til at du drikker så mye bør du få kontroll på det, inntaket ditt er så ekstremt langt over normalen at et eller annet er gæli her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er helt absurd mye og grenser helt garantert mot skadelig. Har du utredet deg for f eks diabetes? Uansett om det er en fysisk eller psykisk årsak til at du drikker så mye bør du få kontroll på det, inntaket ditt er så ekstremt langt over normalen at et eller annet er gæli her ;)

Haha, takk. Jeg mener også at det må være noe galt her, men selv om flere leger har nevnt at jeg drikker for mye, har ingen tatt seg bryet med å sjekke det nevneverdig. Hvordan sjekker man om man har diabetes egentlig? Blodprøver? Alle blodprøver er normale med unntak av konstante tegn til betennelse. Var og undersøkte et vondt håndledd på diakonhjemmet og en lege nevnte i en bi-settning at det kanskje kunne settes i sammenheng med vanninntaket mitt, typ betennelse i bukspyttkjertelen eller noe. Skal ta det opp neste gang jeg er der.

Skal sies at jeg alltid har vært glad i vann; jeg liker ikke melk, ikke særlig glad i juice, hatet saft som barn og synes fortsatt det holder med et glass brus i halvåret, og drikker kanskje en kopp kaffe annenhver uke. Ingenting psykisk ihvertfall :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er å være glad i vann, en annen ting er å være tørst etter at man i løpet av dagen har drukket de mengdene du drikker hver dag. Det er ikke normalt. Diabetes testes ved blodprøver, fastende i første omgang.

Takk for svar :)

Da har jeg blitt testet for det tidligere pga andre symptomer, men det skader ikke å gjøre det en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, takk. Jeg mener også at det må være noe galt her, men selv om flere leger har nevnt at jeg drikker for mye, har ingen tatt seg bryet med å sjekke det nevneverdig. Hvordan sjekker man om man har diabetes egentlig? Blodprøver? Alle blodprøver er normale med unntak av konstante tegn til betennelse.

Sjekkes hovedsakelig ved blodprøver, men de må se bestemt etter dette og man har rutiner for faste osv i forkant av prøvene for å se om du ligger innenfor standardiserte verdier. Jeg synes nå ihvertfall det er noe som burde vært sjekket tidlig med en så påfallende tørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg være din rake motsetning iallefall... jeg kan gå rundt flere dager uten å drikke vann. Jeg glemmer det rett og slett. Det er nesten litt latterlig når jeg tenker over det. Jeg kan likevel drikke litt melk, men jeg får nok generelt sett i meg lite væske.

Samme her, glemmer det helt av, kan gjerne gå dagesvis uten å drikke vann så fremst jeg ikke er på trening, da går det nok en liter eller no sånt.

Men til gjengjeld slipper jeg å gå på do særlig ofte da o_O Må bli flinkere !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker vel rundt 2 - 4 liter om dagen sånn omtrent. 8 - 10 liter hørtes veldig mye ut. Anbefaler tipset om å sjekke for diabetes. Er nok sikkert ikke det, men greit å få det ut av verden. Jeg har en kamerat som fikk påvist diabetes etter å ha oppsøkt lege grunnet tørste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SuperMilla Er det sånn at du må tisse mye i løpet av dagen med det inntaket der? Det kan jo være mange andre årsaker enn diabetes til en så enorm tørste. Søkte litt rundt på nett (ikke at jeg anbefaler noen å diagnosere seg selv ut i fra nett, understreker nok en gang viktigheten at du og en lege kommer til bunns i dette), diabetes insipidus er noe som kan stemme, særlig om tidligere fastende bl.prøver ikke har vist diabetes mellitus. Førstnevnte er knyttet til et antidiuretisk hormon som gjør at man skiller ut unormalt mye urin i løpet av dagen, som igjen skaper en enorm tørste. Har en link hvor det står litt om det. Sier ikke at det er dette du har, det er vel ingen av oss her på nett som er kvalifisert eller har nok grunnlag til å kunne fastslå noe som helst. Ville bare forsikre meg om at du tar dette alvorlig, og ikke slår deg til ro med at det bare er sånn. Å drikke så mye i løpet av en dag kan bla skape en ekstrem ubalanse i salter og elektrolytter, som igjen ikke er noe å ta lett på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper jeg ligger på ca 3 liter på en normal dag.. ca en liter på jobb, en liter etter jobb/rundt middag, og en liter etter middag -> bedtime.

Tupper i meg kreatin, men har ikke merket mye til ekstra vannbehov pga det.

Våkkna tørst og jævlig i natt, første dag med magnesiumtilskudd (sjekke om det hjelper på søvnen), og klokka 0230 våkkna jeg og drakk en halvliter på styrten, så våkkna jeg litt senere og måtte på do + enda mer vann.

Her sitter jeg og tenker at noe i Trippel Magnesium gjør meg tørst.. Kan det være noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får i meg alt for lite vann, noen dager kan jeg rett og slett nesten glemme det. Slik er det egentlig med væske generelt. Tror ikke jeg drikker noe mer enn 0,5-0,8dl. Har noen dager hvor jeg er veldig bevisst og får drukket typ 1,5l, men det er veldig sjeldent. Tror det kan være derfor jeg er så utrolig slapp og sliten mye av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er "regelene" for kaffe og te nå om dagen? Har jo hørt at det er så siiiiinnsykt vanndrivende,men har også nylig lest at denne vanndrivende effekten er sterkt overdrevet. Så - teller kaffe/te som væskeinntak ?! =)

Drikker alltid to stor glass vann om morgenen, og generelt ett glass vann ved lunsj, middag og kvelds. På skolen har jeg alltid med meg vannflaska - rett og slett blitt en vane. Drikker generelt mer når jeg er inne i en god og regelmessig treningsperiode enn nå når jeg kun sitter på rumpa å leser til eksamen. Kommer liksom ikke på å drikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...