Gå til innhold

Stående roing - tilbakemelding på teknikk?


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne har jeg slitt med lenge, men nå føler jeg at jeg får det til! Siden skuldrene skal trekkes bak og ikke opp, så fører jeg stangen langs med lårene. Det er jo egentlig ikke så stor ROM at du trenger å ta stanga nedenfor knærne.

Det som hjalp mest for meg var egentlig å vri håndleddene oppover. Da følte jeg plutselig at jeg traff ryggen!

Ta en kikk på bildet:

1322735988306_927.jpg

Du trekker skuldrene litt for mye opp. Også reiser du deg opp når du trekker opp vekten, er den for tung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan enten kjøre overhåndsgrep eller underhåndsgrep, begge måter er korrekte og her er det litt smak og behag etter hva man selv liker og får best kontakt med etc. Hold blikket frem og opp hele veien, og det har heller ikke noe for seg å slippe skuldrene så langt ned i bunnposisjon mellom hver rep slik du gjør, ellers så det ikke galt ut.

Hold også albuene så tett som mulig mot kroppen og trekk skuldrene bakover og ikke oppover. Fokuser også på å ikke reise deg så mye mellom hver rep. Man kan finne mye fin inspirasjon på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tips! Tror jeg skal øve meg med litt lettere vekter neste gang. Jeg brukte likt grep som på markløft, dvs en hånd med overhåndsgrep og en hånd med underhåndsgrep.

Mikset grep skal du hvert fall ikke ro med, bytt med en gang. Du burde heller ikke gjøre dette ved markløft, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du vil begynne å jobbe mer med baseøvelser. Like, like!

1. Ikke bruk mixed grep (men for all del bruk det på markløft, bare sørg for å bytte mellom hver gang ;) )

2. Ikke "kast" så mye på vekten

3. Skulderblad ned, ikke la de gli opp.

4. Jeg ville helt ærlig fokusert mer på øvelser som styrker nedre del av kappemuskelen (eller trapezius). Eventuelt kjør heller pendlay roing, en mye mer helhetlig ryggøvelse.

5. Nakken skal være en forlengelse av ryggen, se skrått mot et punkt foran deg. Ikke ha nakken opp slik som du har der.

6. Den lille bevegelsen du har på slutten, ikke gjør den. Det er litt av samme grunn som i sittende roing, ryggen din er ikke så altfor glad i den bevegelsen.

7. Overhånd og bredt grep for ekstra fokus på musklene som trekker skulderbladet sammen. Når albuene går ut i fra kroppen kobler du vingene dine ut.

8. Supinert grep og smalt grep (albuer inntil kroppen) for å ta ekstra på lats

Personlig er jeg litt mer fan av Pendlay Roing:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke??

Utvikling av ubalanser, men ikke spesielt relevant om du:

Bruker overhåndsgrep så lenge som mulig (Mixed grep skal du kun bruke på de tyngste settene)

Varierer armen som er pronert / supinert (håndflate fra deg / mot deg)

Kan og være en økt sjanse for at du sliter bicepsen i armen som er supinert.. men ikke relevant om du låser armen din ut riktig / ikke relevant for de fleste rett og slett fordi det ikke løftes nok vekt. Med den jokkingen i roingen kan det fort skje både en og to ting (Yates roing er et skrekkeksempel på bicepsavrivninger).

1. Grip stangen

2. Lås armen ved å rotere den eller "stram triceps"

3. Løft

4. Skift grep til neste sett

Da bør du være good to go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvikling av ubalanser, men ikke spesielt relevant om du:

Bruker overhåndsgrep så lenge som mulig (Mixed grep skal du kun bruke på de tyngste settene)

Varierer armen som er pronert / supinert (håndflate fra deg / mot deg)

Kan og være en økt sjanse for at du sliter bicepsen i armen som er supinert.. men ikke relevant om du låser armen din ut riktig / ikke relevant for de fleste rett og slett fordi det ikke løftes nok vekt. Dog.. med den jokkingen i roingen kan det fort skje både en og to ting (Yates roing er et skrekkeksempel på bicepsavrivninger).

1. Grip stangen

2. Lås armen ved å rotere den eller "stram triceps"

3. Løft

4. Skift grep til neste sett

Da bør du være good to go :)

Takk for oppklaring og ellers gode tips :) Det setter jeg stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Stående roing er en helt ny øvelse for meg, men jeg ønsker å ta den inn i programmet. Jeg vil derfor gjerne ha tilbakemelding på teknikken slik at jeg kan gjøre den best mulig. Bør jeg stå enda mer fremoverbøyd f.eks??

http://www.youtube.com/watch?v=xQAznRyHqBo

mindre body rocking, mindre kne fleskjon i stillingen din, skal kun være litt knekk i knærne. Prøv å begynne med å klemme skulderbladene ned og bak før du flekterer albuen(krøller). ellers er det masse andre flotte tilsvarende øvelser. pendley, tbar. ellers så har du rett rygg, det er bra for ditt eget beste=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skyter inn spm: skal man fokusere på retraksjon eller depresjon av skulderbladene i ro-bevegelser, eller begge deler?

Hva med omvendt flyes/f.sidehev bevegelser? Skal man kjøre skuldrene rett ut fra kroppen, eller ha armene lavere? Og skal man her ha retraksjon/depresjon?

Når man kjører bredt grep og mer ut til siden med albuene, skal man vel treffe brystet mer iforhold til nedre mage? Dette vil vel ikke være så godt for skuldrene? Sliter med veldige skuldersmerter når jeg trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyter inn spm: skal man fokusere på retraksjon eller depresjon av skulderbladene i ro-bevegelser, eller begge deler?

Hva med omvendt flyes/f.sidehev bevegelser? Skal man kjøre skuldrene rett ut fra kroppen, eller ha armene lavere? Og skal man her ha retraksjon/depresjon?

Når man kjører bredt grep og mer ut til siden med albuene, skal man vel treffe brystet mer iforhold til nedre mage? Dette vil vel ikke være så godt for skuldrene? Sliter med veldige skuldersmerter når jeg trener.

Grepsbredden avgjør hva som blir belastet mest, alle musklene i ryggen blir belastet. et smalt grep der albuene beveges nærmt torsoen vil aktivere Latissimus Dorsi i større grad. Et bredt grep der albuene er 45 grader vil Rhomboids, Teres, lavator scapula(alle musklene rundt skulderbladene) belastes mer. er albuene rett ut fra kroppen og du drar til øvre bryst blir det en bakre skulder ro bevegelse. smalt grep (trekk til nedre del av magen, bredt grep med albuene i en 45 graders vinkel drar man opp til øvre del av mage(rett under bryst nesten.) uansett blir ryggen trent i en viss grad. Det smale grepet er man sterkest i, men jo bredere man har jo tyngre blir det. alle rygg øvelser skal det var skapuler deprisjon for å ha muskel aktivering i rygg musklaturen. skuldrene er i en bedre posisjon når de er trekkt ned og bak. Dette spenner også opp overkroppen som gir en bedre dra plattform;) er få som greier stangroing ordentlig, har sett masse jukking, hiving, der jeg trener:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...