Gå til innhold

Den store sunne julebaksttråden


123fitness

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Syns personlig det blir tåpelig å skulle lage sunne alternativer der man må ha hundre forskjellige (dyre) erstatninger for alt mulig for at det skal smake nogenlunde greit. Hvorfor ikke kose seg med noe som faktisk smaker godt og som kan lages av helt vanlige ingredienser. Ja, jeg skjønner at det er mer usunt, men det handler jo mye om mengden man spiser også? :) Man må ikke bli helt fanatiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det sånn at ikke alle i denne fantastiske verdenen tåler alle disse usunne ingrediensene julebaksten er laget av.så då er dette en genial tråd å dele oppskrifter på. Slutt å være så jævla negative å la dem som vil bruke ekstra penger på nyttige produkter kroppen tåler og som vil dele sine erfaringer og gode oppskrifter her. Takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så er det sånn at ikke alle i denne fantastiske verdenen tåler alle disse usunne ingrediensene julebaksten er laget av.så då er dette en genial tråd å dele oppskrifter på. Slutt å være så jævla negative å la dem som vil bruke ekstra penger på nyttige produkter kroppen tåler og som vil dele sine erfaringer og gode oppskrifter her. Takk! ;)

Ikke tåler? Nei da er man over på en tråd som omhandler intolerans da i så fall - og det er jo noe annet. Jeg er ikke så "jævla negativ" - jeg må vel få lov til å mene det jeg vil og komme med innspill? Det er vel derfor man har et forum, er det ikke det? Takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å karamellisere sukrin. Ristede mandler eller andre nøtter uten sukker er ganske godt.

Jeg fikk vondt i hodet av å bruke sukrin/stevia :-S Kanskje jeg ikke tåler det, rett og slett. Sukrin er jo rett ut misvisende forresten. På pakningen står det at det ser ut som sukker og smaker som suker. Mulig det ser ut som sukker, men det smaker absolutt ikke som sukker. Det smaker egentlig helt jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke vitsen med å lage usunn bakst når man med enkle grep kan gjøre den mye sunner og ikke engang smake forskjell. For min del smaker jeg ikke forskjell på sukker/sukrin/stevia så hvorfor i all verden bruke sukker da?

Egentlig veldig enig med deg. Eneste grunnen er nok at det er vanligere, og koster myyye mindre for vanlig sukker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke vitsen med å lage usunn bakst når man med enkle grep kan gjøre den mye sunner og ikke engang smake forskjell. For min del smaker jeg ikke forskjell på sukker/sukrin/stevia så hvorfor i all verden bruke sukker da?

...mens andre igjen ikke liker Sukrin og kjenner stor forskjell. Synes ikke bakverk blir det samme uten smør/sukker/mel.. Men herlighet da, det er jul èn gang i året og det går an å begrense seg. Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som betyr noe, men det du spiser mellom nyttår og jul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å karamellisere sukrin. Ristede mandler eller andre nøtter uten sukker er ganske godt.

Kjøp tagatose/tagatesse i stede. Naturlig søtstoff som karamelliseres helt fint. Lagde noen nydelige fløtekarameller med det forleden. Ulempen er at det koster drøye 70kr per halvkilo så blir dyrt om en skal lage uhorvelig mye, men ærlig talt.. om alternativet er å ikke spise snop eller spise veldig lite, så har det da ingenting å si om ingrediensene er litt dyre? Man spiser vel uansett ikke kilovis med godis når man er aktivt fb-medlem, gjør man? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asle, jeg tror du har misforstått litt.. Man kan ikke si hvorvidt isolerte matvarer er sunne..? Nei, så hvitt mel er med andre ord en like nyttig og uskadelig matvare som blomkål? Satt på spissen, ja, men jeg vil så avgjort påstå at selv om mange ikke får noen akutte helseproblemer av raffinerte kornprodukter, vil ingen komme dårligere ut helsemessig ved å bytte det med noe annet.

Forstår dog godt hva du mener, og i jula bryr jeg meg fint lite om hva jeg spiser. Skal man dog anta at lesere av dette er noenlunde helsebevisste får man vel tro at valget ikke står mellom et par biter vanlige kaker eller et par-tre hele mindre usunne kaker, eller..?

Gitt at kaker spises i moderasjon er tagatose og mandelmel mindre "onder" enn sukker og hvetemel, og en hJmmelaget bounty med kokos, kokosfett og mørk sjokolade er mindre ille enn butikkjøpt Bounty. Eller?

Edit: goddamned iPad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver på iPad, derfor ikke nødvendigvis så utfyllende svar. :p

Hva mel angår, jo, det er usunt for alle. E intoleranse mot kornprodukter klassifiseres såvidt meg er bekjent som akutte magesymptomer etter inntak, noe som for folk flest ikke er problemet. Er disse antibeitestoffene jeg tenker på, og deres bidrag til systemisk innflammasjon. Det er ikke til å komme unna at stoffer. Korn inneholder stoffer som gjør at man tar opp proteiner som ikke har noe i kroppen å gjøre, hvorpå immunforsvaret angriper disse. Andre har beskrevet det hele bedre enn jeg kan, men du vet antagelig hva jeg snakker om. Se bla. bloggen til Pål Jåbekk.

Ja til moderasjon og variasjon, men også eksperimentering som gjør at jeg kan spise de få julekakene jeg ellers ville spist uten mer tull med insulinsprøyter og fingerstikking enn høyst nødvendig. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at litt ekte godis går fint for de fleste. For min del er den en kjempegod ide å heller kjøre lavkarboalternativer, fordi de ikke tenner søtsuget ( "dyret") på samme måte! så mye større sjangs for å ta seg inn igjen og unngå overspising med lavkarbogodis.

Her er en oppskrift som ikke inneholder noen uhumske ingredienser også :

hjemmelagd fruktnøtt: 100g mørk sjokolade og 2 ss cocosa smeltes i vannbad. Bland inn 1 dl gojibær og 1 dl hakkede hasselnøtter. Litt valnøtter i er også godt, og tipper hakkede fiker og dadler er godt også som julevariasjon (om enn ikke helt lavkarbo). Stivner i kjøleskap. Yum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...