Gå til innhold

Forskjell morgen og kveldsvekt ?


Heihopro

Anbefalte innlegg

Jeg veier rundt 74kilo om morgenen og 77-77.5 om kvelden. Syns dette er en ganske stor forskjell.

178høy 24 år, spiser rundt 1600-2000kcal trener Phat, spiser ikke tilsatt sukker og omtrent 180g protein 150karb og 90g fett sånn ca. drikker tran og spiser grønnsakene mine.

Er dette normalt? hva er forskjellene deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kveldsvekt kan også være 1-3 kg mer enn morgenvekt, husk at utenom maten så drikker du sikkert endel :) Jeg drikker noen liter i løpet av en dag, og er vel ikke alltid balansen på det som kommer ut igjen går i null :p

Men: merker at jeg veier mer hvis jeg spiser mye karbs en dag, antar det holder mer vann. Til vanlig er det ca en god kg i forskjell, men ved stort vanninntak eller mye karbs opptil 3 kg forskjell. (Men forsvinner som regel ikke før utpå dagen dagen etter)

Hvis du veier deg i kveld, vil vekten i morgen tidlig vise 4 kg mindre? Eller tenker du på ukesbasis? For hvordan kvitter du deg med så mye på en natt? 4 kg på en natt? Vi svetter, så går vi jo på toalettet på morningen, men vekta kan vel ikke forsvinne på andre måter i løpet av natten?

(var litt interessant spørsmål dette :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discovery Health "Why do I lose weight while I sleep?"

The main thing that is changing overnight is the amount of water in your system. It's amazing how much water weighs! A gallon of water weighs 8 pounds, and a pint of water (16 ounces) weighs 1 pound (in metric, 1 liter of water weighs 1 kilogram). This means that if you drink a 1-liter bottle of soda, you instantly gain 1 kilogram (2.2 pounds) from the water! That's a big weight change, and it can happen very quickly.

Overnight, there are two processes that cause you to lose water gradually. The first is respiration. Each time you exhale, you lose a little bit of water (exhale onto a cool piece of glass and you can see this moisture). The second is transpiration through the skin, also known as sweating. Over the course of a night, both of these processes eliminate quite a bit of water.

Then there is the tradition of using the restroom prior to the morning weigh-in. That process can eliminate up to 1 pound (0.5 kilograms) of water.

Why Do You Lose Weight After A Night's Sleep? | LIVESTRONG.COM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-3 pounds ja. Men hær snakker vi jo kilo. Skal gjøre et lite forsøk, veier meg vær kveld og morgen, logger aktivitetene mine, væske og matinntak en ukes tid fra i dag(eller så lenge jeg orker).

Kommer tilbake med litt mer konkrete tall, så har vi noe å diskutere (filosofere) over =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avheng sjølvsagt av kor mykje mat ein tar inn i løpet av dagen. Stor forskjell på ei jente på 60 kg og ein mann på 90 kg.

Do You Make These 10 Common Mistakes Before Weighing Yourself?

4. When it’s 8pm and you’ve eaten a cow for dinner. Under normal conditions, we’re all heavier at the end of the day. Not fatter, heavier. Natural variability means that somebody like me can easily weigh 3-4 kilos (6.6-8.8lbs) more at night time. Which is why it’s best for us to step on the scales at the same time of day each time. Preferably, first thing in the morning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo strengt tatt helt uinteressant hvordan vekten din varierer over et døgn? Trenger du målepunkter er det viktigste å sørge for at variablene er så like som mulig fra gang til gang. Morgenen er bra, du har jo tross alt hatt +-8 timer på å få kroppen i vater - vei deg gjerne etter at du har kvittet deg med nattens akkumulerte avfallsstoffer.

PS: Veiing mer enn en gang i uken vil være en større kilde til forvirring enn til innsikt for de aller fleste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke noe å diskutere/filosofere.. Er så jo så enkelt at du har mer innabords av "diverse".. Derfor veier du mer... Er sikkert noe ekstra fysiologiske greier inni der, men enkelt og greit: du har bare mer stæsj i kroppen enn om morningen!

Så enkelt å greit svetter Nicolai Hildre f.eks bort 4-5 kilo per natt da ?:p

har Vegard Lysne f.eks et fasitsvar hær ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å veie mer om kvelden enn om morningen.. Men svetter ikke bare bort væske.. væsken forsvinner også i kroppen...Samt fordøyelse osv... Vei deg før du driter vs etter du driter.. WOPS 1kg borte;) Enjoy!

greit, godtar at det er slik,men jeg er interessert i hvorfor det er slik.

Jeg veier 77.5kilo når jeg går å legger meg klokken 0200 og når jeg står opp klokken 1000 så pisser jeg og går og veier meg, jeg veier 74 kilo. Er jo veldig mye som blir "borte" i løpet av 8 timer. Det finnes sikkert en bra forklaring på dette, men den vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei dyna di på kvelden og på morgenen, så skal du se no rart, du svetter litt på natta, samt at du puster ut fuktig luft i hvert åndedrag, det ser du når du puster på et speil etc.

Ja, men 4 kg? Da svetter du bra mye :p Og selv om kroppen bruker energi så må vel denne ut enten gjennom svette/urin/avføring/døde hudceller osv før det vises på vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vann kan nok "forsvinne" i organene også tenker jeg;) Uten at det må ut i urin/svette/avføring:) Det kan jeg nesten si 100%, selvom jeg egentlig ikke vet så mye. Hehe!

Samme med maten du spiser, mye av energien går nok inn i kroppen og blir brukt også!

Der fikk jeg seriøst vondt i trynet. Om vannet hadde forsvunnet inn i organene, veier du da virkelig like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann kan nok "forsvinne" i organene også tenker jeg;)

Altså, HÆ? Det er ingenting som forsvinner noen steder. Det du inntar av væske og føde brennes som fuel, overskuddet utskilles enten fra kroppen eller lagres som fett eller fettfri masse. Ferdig arbeid. Nothing. Disappears. Ever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Veiing mer enn en gang i uken vil være en større kilde til forvirring enn til innsikt for de aller fleste ;)

Det kan vere greit å vege seg oftare og finne snittet, sidan morgonvekta kan variere ein del frå dag til dag, avhengig av kva ein har ete dei siste to døgna.

Mange har som mål å gå opp eller ned 0,5 kg i veka. Så små endringar vil ein ikkje kunne registrere over in kort periode, sidan vekta varierer ein del frå dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...