Gå til innhold

Soyamelk= katastrofe


sirica

Anbefalte innlegg

Jeg skulle være supersmart og begynne å drikke soyamelk istedenfor vanlig melk/laktosefri melk da jeg ikke tåler disse, men tror dere jaggu ikke jeg er intolerant for soya og?!?!?!?! Værre enn melk!

Oppblås, magevondt og mer til... Fyttirakkern.

Noen som har opplevd det samme med soyamelk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at enkelte melkeproteinallergikere kan reagere på soya også, ettersom disse proteinene kan forveksles av kroppen, men jeg tror ikke dette gjelder ved intoleranser? Er det laktosen i melk du ikke tåler har det hvertfall ingenting med soya å gjøre. Som Kristin nevner ovenfor ville jeg nok heller sett på andre matvarer i kostholdet som kan gi slike plager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som skjedde var at jeg fikk akutte problemer dagen etter første inntak av soyamelk, så kutter det ut noen dager for å se om det går over. Laktosefri melk tåler jeg bare bittelitt av, i te f.eks men ikke et glass.

Kan jo hende det er noe annet men er veldig obs på hva jeg spiser da jeg tåler veldig lite. Tåler ikke havre eller ris heller, så da kan jeg bare drite i å prøve de melkene:/ hahA. Tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått dokumentert disse intoleransene/allergiene noe sted eller er det selvdiagnostisert? Hvilke symptomer får du?

Det kan være mye psyke som spiller inn her, spesielt om det er selvdiagnostikk. Du forventer å bli dårlig, og så blir du også dårlig.

Har vært laktoseintollerant hele livet men fikk det bekreftet for en stund siden.

Jeg er enig med deg at det kunne ha vært sykisk men symptomene er altfor sterke. Løs mage, ekstremt oppblåst og luft i magen.

Jeg forventet faktisk at soya skulle være superbra så har kjøpt inn mye til bruk sammen med proteinshake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket proteinpulver bruker du? Om du er veldig sensitiv kan det være at laktoseinnholdet er høyt nok til å gi symptomer. Soyamelk er laktosefri, så i utgangspunktet burde det være problemfritt.

Du sier du ikke tåler havre/ris, hva er det du reagerer på i disse og hvordan er dette diagnostisert? Det er ikke vanlig å reagere på disse...

Hva har du fått bekreftet av allergier/intoleranser og hva har du diagnostisert selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene finner ingen allergier, men har vært på bioresonans og den legen sa at jeg skulle ikke ha bl.a ris, havre, gluten, hvetemel, div kjøtt, kumelk, laktose m.m. Nå er jo dette litt alternativt kanskje men de har gode resultater på behandling av intoleranser.

Av proteinpulver bruker jeg sunwarrior Raw vegan ris-protein. Men dette pulveret har jeg brukt en stund så jeg vet at det ikke er dette som gir utslag, har ikke hatt slike symptomer før av dette. Selv om det er ris...

Havre, selv glutenfri får jeg vondt i magen av og blir kvalm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med alternative behandlinger av mathypersensitivitet er at du med nesten 100% sannsynlighet kutter ut mye mer fra kostholdet enn du trenger. Gluten kan være et potensielt problem, noe som kan forklare plager i forbindelse med korn, men i såfall burde ikke ris være noe problem.

Kjøtt er det svært uvanlig å ha noen reaksjoner mot i det hele tatt, så det skjønner jeg ikke hvorfor du har fått beskjed om å holde deg unna (kan nok henge sammen med det jeg nevner over om alternativ behandling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...