Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle.

For tre uker siden gjorde jeg en ganske drastisk endring i livet mitt ved å kutte ut alt av sukker i kostholdet mitt, i tillegg til at jeg begynte å trene. Jeg spiser mye også mye bedre enn det jeg gjorde tidligere ved å få i meg varer som kyllingfilet, alle mulige grønnsaker, fisk, cottage cheese, litt frukt, litt havregryn, Skyr etc. Jeg trener hver eneste dag: Styrke 3-4 ganger i uken, fotball 2 ganger i uken og rolige joggeturer 1-2 ganger i uken. Jeg registrerer den maten jeg spiser hver dag, og med utgangspunkt i kalorikalkulatoren til Fitnessbloggen vet jeg at jeg ligger i kaloriunderskudd. Jeg vet at jeg tidligere har undervurdert mitt eget matinntak til en viss grad, så jeg har lurt meg selv til å tro at jeg spiser mindre enn det jeg gjør, men akkurat dette har jeg vært veldig obs på denne treukersperioden.

Likevel veier jeg mer nå enn aldri før. Jeg er på ingen måte overvektig (har tydeligvis vært blessed med høy forbrenning eller noe,) men jeg har hatt et helt forferdelig kosthold i tidligere perioder av livet mitt (er 19 år,) og har aldri veid så mye som jeg gjør nå. Jeg vet at folk sier at jeg skal bruke målebånd istedenfor vekt, men synes bare det er så utrolig rart, og ikke minst demotiverende, at vekta har gått opp 2-3 kilo på et par uker? Det føles ikke bra, hvertfall når jeg ikke skjønner hvorfor det skjer. Vet at muskler veier mer enn fett, men så mye mer muskelmasse nekter jeg å tro at jeg har fått på bare tre uker...

Noen som har noen innspill å komme med her, eller noen som har noen idé om hva som skjer?

Fortsetter under...

Det kan være vannretensjon i kroppen (eller forstoppelse, eller andre ting som hoper seg opp i kroppen din). Så lenge du har et balansert og regelmessig kosthold, så skal vannretensjonen gi seg, og kroppen vil etter hvert kvitte seg med dette vannet du holder.

Er du kvinne, så kan det jo ha noe med menstruasjonssyklus å gjøre også (vannopphopning i kroppen d også).

Eventuelt er du ikke i kaloriunderskudd.

Med mindre du er faktisk større enn for 3 uker siden, så er det vannretensjon og stress, og litt hormonkluss

Og det er det flere årsaker til.

1. Du stresser noe helt sinnsykt med kroppen din, noe som gjør at kortisol øker. Kortisol er ett stresshormon som ikke er særlig artig når det øker i kroppen din da det reduserer stoffskiftet.
  2. Du trener, hver eneste dag = stress. La kroppen din få hvile.
  3. Du har 3-4 styrketreningsøkter + 4 kardioøkter. Slutt med all kardioen, det senker T3
  4. Du er på (antakelig) kaloriunderskudd, den mengde trening du gjør er for mye

Spis mer, tren mindre (spesielt kardio), sov mer og slapp av, samt at husk at menstruasjon kan være like om hjørnet om du er kvinne.

Personlig opplevde jeg det samme da jeg begynte å trene. Jeg var tynn som ei flis... men jeg begynte å spise mer regelmessig, kutte ut godteri i hverdagene og spise sunnere Jeg begynte med å trene styrke og kondisjon tre ganger i uka. Jeg la på meg flere kilo og fikk muskler. Og det er jo helt normalt. Man må ikke bare se på vekta. Og man skal ikke kimse av tre uker trening. Jeg hadde STOR fremgang den første tida, og merket tydelig forskjell på kroppen. Jeg tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt :-)

Hei alle.

For tre uker siden gjorde jeg en ganske drastisk endring i livet mitt ved å kutte ut alt av sukker i kostholdet mitt, i tillegg til at jeg begynte å trene. Jeg spiser mye også mye bedre enn det jeg gjorde tidligere ved å få i meg varer som kyllingfilet, alle mulige grønnsaker, fisk, cottage cheese, litt frukt, litt havregryn, Skyr etc. Jeg trener hver eneste dag: Styrke 3-4 ganger i uken, fotball 2 ganger i uken og rolige joggeturer 1-2 ganger i uken. Jeg registrerer den maten jeg spiser hver dag, og med utgangspunkt i kalorikalkulatoren til Fitnessbloggen vet jeg at jeg ligger i kaloriunderskudd. Jeg vet at jeg tidligere har undervurdert mitt eget matinntak til en viss grad, så jeg har lurt meg selv til å tro at jeg spiser mindre enn det jeg gjør, men akkurat dette har jeg vært veldig obs på denne treukersperioden.

Likevel veier jeg mer nå enn aldri før. Jeg er på ingen måte overvektig (har tydeligvis vært blessed med høy forbrenning eller noe,) men jeg har hatt et helt forferdelig kosthold i tidligere perioder av livet mitt (er 19 år,) og har aldri veid så mye som jeg gjør nå. Jeg vet at folk sier at jeg skal bruke målebånd istedenfor vekt, men synes bare det er så utrolig rart, og ikke minst demotiverende, at vekta har gått opp 2-3 kilo på et par uker? Det føles ikke bra, hvertfall når jeg ikke skjønner hvorfor det skjer. Vet at muskler veier mer enn fett, men så mye mer muskelmasse nekter jeg å tro at jeg har fått på bare tre uker...

Noen som har noen innspill å komme med her, eller noen som har noen idé om hva som skjer?

Det store spørsmålet er om målene på målebåndet (omkrets på magen etc) og fettklypa har gått opp?

Det der er vannretensjon og stress, og litt hormonkluss

Og det er det flere årsaker til.

1. Du stresser noe helt sinnsykt med kroppen din, noe som gjør at kortisol øker. Kortisol er ett stresshormon som ikke er særlig artig når det øker i kroppen din da det reduserer stoffskiftet.
  2. Du trener, hver eneste dag = stress. La kroppen din få hvile.
  3. Du har 3-4 styrketreningsøkter + 4 kardioøkter. Slutt med all kardioen, det senker T3
  4. Du er på (antakelig) kaloriunderskudd, den mengde trening du gjør er for mye

Spis mer, tren mindre (spesielt kardio), sov mer og slapp av, samt at husk at menstruasjon kan være like om hjørnet om du er kvinne.

Men jeg har alltid trent en del, hatt cirka 3 fotballøkter + 1 styrkeøkt i uka, så det å trene hver dag er ikke en kjempeovergang, på en måte. Jeg føler heller ikke at det å trene hver dag er stress for meg, jeg føler at det er avkobling, og det er noe jeg synes er deilig å drive med. Vil det fortsatt påvirke stresshormonet mitt?

Annonse

Det store spørsmålet er om målene på målebåndet og fettklypa har gått opp? Dvs omkretsen på mage osv.

Nei, målene på målebåndet har verken gått opp eller ned, og pleier uansett å avhenge av når på døgnet jeg måler... Akkurat det er også noe jeg lurer på. Hvis man skal veie seg/måle kroppen, nå på døgnet skal jeg gjøre det da? Fettklype har jeg ikke gått til anskaffelse av enda.

Men jeg har alltid trent en del, hatt cirka 3 fotballøkter + 1 styrkeøkt i uka, så det å trene hver dag er ikke en kjempeovergang, på en måte. Jeg føler heller ikke at det å trene hver dag er stress for meg, jeg føler at det er avkobling, og det er noe jeg synes er deilig å drive med. Vil det fortsatt påvirke stresshormonet mitt?

Det man føler og det som skjer i kroppen er to forskjellige ting. Jeg føler ofte at jeg burde styrketrene i minst 2 timer, gjerne kjøre 5-6 sett knebøy, etterfulgt av 5-6 sett markløft, og så peise på med alle mulige rumpeøvelser fordi det skal svi i ræva. Det er ikke dermed sagt at det er bra. Det er slett ikke bra. Det er faktisk litt destruktivt og skyte seg selv i leggen over tid.

Istede for å jogge, så kan du heller gå deg en tur i skog og mark. Det er mer avkobling enn hva du tror du får av trening. Da får du tanker om trening og svette unnavei, og du får hodet vridd på andre tanker samtidig som du får bevegd deg. Trening hver dag er stress. Spesielt for jenter, for vi samler lett vann av mye hardtrening.

Nei, målene på målebåndet har verken gått opp eller ned, og pleier uansett å avhenge av når på døgnet jeg måler... Akkurat det er også noe jeg lurer på. Hvis man skal veie seg/måle kroppen, nå på døgnet skal jeg gjøre det da? Fettklype har jeg ikke gått til anskaffelse av enda.

Da har jeg (sannsynligvis) svaret: Du har begynt å trene (mer) stryrke. Vekta er sannsynligvis et resultat av økt mengde vann og glykogen i musklene. I tillegg kan vekta variere fælt fra dag til dag, alt ettersom hvordan du trener og spiser selv om fettprosenten er uendret eller kanskje også går nedover. Dette har altså ingen betydning egentlig. Du blir ikke feitere av den grunn.

Forhold deg til målebånd og/eller fettklype for å vurdere utviklinga. Jeg vet om folk som har gått opp flere kilo, mens omkretsen rundt magen har blitt redusert drastisk. De har altså blitt tynnere selv om de gikk opp i vekt.

Mål deg på morgenen etter dobesøk, før mat/drikke og minst mulig klær på.

Det er helt naturlig å gå opp i vekt når man trener, og det er ikke fett.

Da har jeg (sannsynligvis) svaret: Du har begynt å trene (mer) stryrke. Vekta er sannsynligvis et resultat av økt mengde vann og glykogen i musklene. I tillegg kan vekta variere fælt fra dag til dag, alt ettersom hvordan du trener og spiser selv om fettprosenten er uendret eller kanskje også går nedover. Dette har altså ingen betydning egentlig. Du blir ikke feitere av den grunn.

Forhold deg til målebånd og/eller fettklype for å vurdere utviklinga. Jeg vet om folk som har gått opp flere kilo, mens omkretsen rundt magen har blitt redusert drastisk. De har altså blitt tynnere selv om de gikk opp i vekt.

Mål deg på morgenen etter dobesøk, før mat/drikke og minst mulig klær på.

Det er helt naturlig å gå opp i vekt når man trener, og det er ikke fett.

Tusen takk for opplysende svar :-)

Det man føler og det som skjer i kroppen er to forskjellige ting. Jeg føler ofte at jeg burde styrketrene i minst 2 timer, gjerne kjøre 5-6 sett knebøy, etterfulgt av 5-6 sett markløft, og så peise på med alle mulige rumpeøvelser fordi det skal svi i ræva. Det er ikke dermed sagt at det er bra. Det er slett ikke bra. Det er faktisk litt destruktivt og skyte seg selv i leggen over tid.

Istede for å jogge, så kan du heller gå deg en tur i skog og mark. Det er mer avkobling enn hva du tror du får av trening. Da får du tanker om trening og svette unnavei, og du får hodet vridd på andre tanker samtidig som du får bevegd deg. Trening hver dag er stress. Spesielt for jenter, for vi samler lett vann av mye hardtrening.

Nei, jeg skjønner at det du nevner der ikke er bra, men jeg skjønner bare ikke hvorfor 1-1 1/2 times trening om dagen er dårlig for meg. Hvordan kan jeg være stressa uten å kjenne det selv? For å være ærlig merker jeg mye mer til en form for stressfølelse hvis jeg ikke drar på trening... Jeg mener ikke å tvile på deg eller noe sånt, det virker som du har peiling på dette, men er det dokumentert at trening hver dag ikke er bra for deg, eller kan det være individuelle forskjeller på folk? Både humøret og overskuddet mitt går rett opp etter en treningsøkt, mens jeg gjerne blir sur, daff og grinete hvis jeg ikke får svettet ordentlig hver dag. Takk uansett for svar, jeg tar det til meg og har tenkt til å gjøre noe med det :-)

Nei, jeg skjønner at det du nevner der ikke er bra, men jeg skjønner bare ikke hvorfor 1-1 1/2 times trening om dagen er dårlig for meg. Hvordan kan jeg være stressa uten å kjenne det selv? For å være ærlig merker jeg mye mer til en form for stressfølelse hvis jeg ikke drar på trening... Jeg mener ikke å tvile på deg eller noe sånt, det virker som du har peiling på dette, men er det dokumentert at trening hver dag ikke er bra for deg, eller kan det være individuelle forskjeller på folk? Både humøret og overskuddet mitt går rett opp etter en treningsøkt, mens jeg gjerne blir sur, daff og grinete hvis jeg ikke får svettet ordentlig hver dag. Takk uansett for svar, jeg tar det til meg og har tenkt til å gjøre noe med det :)

Hvis du svette hver dag på trening kommer du til å gå på en smell. Det er forskjell på den gåturen jeg nevnte og det å peise seg helt ut. Ja, kroppen stresser uten at du nødvendigvis merker det så raskt selv. Vi tror alle at vi er unntaket fra regelen, men sannheten er at å trene slik du gjør gjør at du kommer til å bli eeeenda ett tall i statistikken over jenter som trener seg ihjel og spiser lite mat. Det er ikke helt din feil. Vi er sikkert helt genetisk skapt til å presse oss til maks bestandig, dessverre funker det ikke så bra i lengden. Det funker veldig bra en stund, noe som gjør at vi tror vi kan holde på i det uendelige. Men den berømte veggen kommer til å kakke deg rett ned. At du kommer til å avvike fra dietten din er helt bombesikkert, det gjør vi alle, det er ikke verdens undergang, for spist er spist og livet går videre. Det er litt verre at du kommer til å bli utslitt, få skader, etc som kommer til å sette deg ut av spill i perioder, og hva skal du da gjøre?

Jeg sier det for å spare deg for mye i fremtiden, da jeg selv har gjort dette. Har trent og trent dag ut og dag inn, ligget i underskudd og jada, jeg gikk ned i vekt. Funka fint i ett år, og så BAM, kroppen sa stopp. Immunforsvaret var på bånn, kroppen nektet å løfte en vekt tyngre enn ti kg, ville rett og slett besvime på mølla etc. Det tok meg ett år med sykdommer, skader og diverse å komme meg tilbake. Det tok meg ytterligere ett halvt år å innse at jeg ikke kunne fortsette i samme baner, så nå trener jeg kvalitet istede for kvantitet. Jeg trener en halv time styrke tre ganger i uka, og 2 intervalltreninger som varer i max 18 minutter. Jeg har gått ned 20 kg siden i sommer. Du skjønner, kroppen er en fin maskin som gir deg signaler underveis, man må bare være flink å høre disse signalene og man må være flink å fortelle kroppen de riktige tingene.

Tusen takk for opplysende svar :)

For å illustrere det jeg skrev i går:

306824_520331774646717_96491108_n.jpg

Og jeg poengterer det igjen: Badevekta di viser kun et nummer! Den tar ikke hensyn til hvor vekta kommer fra. Drikk to glass med vann før du går på vekta, og den øker med en halvkilo. :eek: Den klarer ikke å skille mellom vann og fett. Vekta forteller deg altså ingen ting om hvordan du ser ut. Så slutt å bruke den vekta, ettersom den bare klusser med hodet ditt! Som sagt vil jeg tro vektoppgangen skylles at du har fått mer "fyll" i musklene, for å si det enkelt. Mer mat og drikke i magen kan også utgjøre en kilo til og fra.. Så slutt å stresse med hvordan vekta endrer seg. Det er ikke sunt for psyken din. Bruk målebånd/fettklype og speilbildet og se på endringer over tid.

En sunn psyke er vel så viktig som en sunn kropp.

Annonse

For å illustrere det jeg skrev i går:

306824_520331774646717_96491108_n.jpg

Og jeg poengterer det igjen: Badevekta di viser kun et nummer! Den tar ikke hensyn til hvor vekta kommer fra. Drikk to glass med vann før du går på vekta, og den øker med en halvkilo. :eek: Den klarer ikke å skille mellom vann og fett. Vekta forteller deg altså ingen ting om hvordan du ser ut. Så slutt å bruke den vekta, ettersom den bare klusser med hodet ditt! Som sagt vil jeg tro vektoppgangen skylles at du har fått mer "fyll" i musklene, for å si det enkelt. Mer mat og drikke i magen kan også utgjøre en kilo til og fra.. Så slutt å stresse med hvordan vekta endrer seg. Det er ikke sunt for psyken din. Bruk målebånd/fettklype og speilbildet og se på endringer over tid.

En sunn psyke er vel så viktig som en sunn kropp.

Jeg skjønner at jeg må kvitte meg ved vekta... Likevel var det ikke kun det at vekta gikk opp som spilte inn da jeg skrev dette innlegget, det var også det at målebåndet ikke har rikket seg en millimeter, noe det fortsatt ikke har. Jeg fikk nok ikke det ordentlig fram i den første posten min. Tusen takk for at du utdyper svarene dine og er så hjelpsom! Setter veldig pris på det.

Synes det er mange gode svar her allerede, les en gang til hva folk skriver og spør deg selv om du virkelig forstår det som blir sagt :)

Mine tanker:

- 3 uker er ingenting. Ren naturlig varians kan påvirke så sykt mye over en slik kort periode at det ikke kan brukes til noe som helst. Eksempelvis veide jeg 99,5kg her for noen dager siden. Dagen etterpå veide jeg 97,5kg. Begge målingene ble gjort om morgen, etter dobesøk, naken osv. Jeg hadde spist over 4000kcal den dagen (vedlikehold ca 3300). Jeg har levd ganske regelmessig de siste 3 månedene og disse dagene var inget unntak. Hva skjedde? Sannsynligvis bare vann o.l., poenget er at selv over en 3-ukers periode kan en hendelse som dette massivt dytte på 'resultatene', isolert sett

- Du trener helt sykt mye. De eneste jeg vet om som trener like mye som deg er toppidrettsutøvere. De trener 90% av tiden sin på ekstremt overskudd (dvs veldig lett trening), jamfør forskning som har gått gjennom treningsdagbøkene til de beste utholdenhetsutøverne vi har hatt her i landet: forskning.no > Hvorfor ble de beste best? Jeg tviler på at kroppen din har godt av så mye trening over tid, selv om det føles bra ut. At du blir stresset av å ikke trene betyr at du sannsynligvis har for stort fokus og stress knyttet til kroppen din og resultater. Ta det med ro og la den kjøre et sunt løp - mange har gjort det før deg og det funker veldig bra :) Angående at du blir glad etter trening forresten så er dette noe alle opplever. Det har vel med at kroppen skiller ut endorfiner å gjøre (tror jeg, er ingen ekspert) som gir en følelse av 'ubegrunnet' glede. Veldig deilig, veldig motiverende. Ikke la det bli en grunn til å kjøre egen kropp i gjørma.

- Hvor mye veier du, hvor lang treningserfaring har du, hvor høy er du, hvor mye spiser du, hvordan er makrofordelingen din, hvor mange timer i uka trener du og på hvilken intensitet? Tror det er viktig å se hele bildet her for å kunne gi et best mulig svar :)

Synes det er mange gode svar her allerede, les en gang til hva folk skriver og spør deg selv om du virkelig forstår det som blir sagt :)

Mine tanker:

- 3 uker er ingenting. Ren naturlig varians kan påvirke så sykt mye over en slik kort periode at det ikke kan brukes til noe som helst. Eksempelvis veide jeg 99,5kg her for noen dager siden. Dagen etterpå veide jeg 97,5kg. Begge målingene ble gjort om morgen, etter dobesøk, naken osv. Jeg hadde spist over 4000kcal den dagen (vedlikehold ca 3300). Jeg har levd ganske regelmessig de siste 3 månedene og disse dagene var inget unntak. Hva skjedde? Sannsynligvis bare vann o.l., poenget er at selv over en 3-ukers periode kan en hendelse som dette massivt dytte på 'resultatene', isolert sett

- Du trener helt sykt mye. De eneste jeg vet om som trener like mye som deg er toppidrettsutøvere. De trener 90% av tiden sin på ekstremt overskudd (dvs veldig lett trening), jamfør forskning som har gått gjennom treningsdagbøkene til de beste utholdenhetsutøverne vi har hatt her i landet: forskning.no > Hvorfor ble de beste best? Jeg tviler på at kroppen din har godt av så mye trening over tid, selv om det føles bra ut. At du blir stresset av å ikke trene betyr at du sannsynligvis har for stort fokus og stress knyttet til kroppen din og resultater. Ta det med ro og la den kjøre et sunt løp - mange har gjort det før deg og det funker veldig bra :) Angående at du blir glad etter trening forresten så er dette noe alle opplever. Det har vel med at kroppen skiller ut endorfiner å gjøre (tror jeg, er ingen ekspert) som gir en følelse av 'ubegrunnet' glede. Veldig deilig, veldig motiverende. Ikke la det bli en grunn til å kjøre egen kropp i gjørma.

- Hvor mye veier du, hvor lang treningserfaring har du, hvor høy er du, hvor mye spiser du, hvordan er makrofordelingen din, hvor mange timer i uka trener du og på hvilken intensitet? Tror det er viktig å se hele bildet her for å kunne gi et best mulig svar :)

- Jeg skjønner at det er veldig kort tid det er snakk om her, det var jeg også klar over da jeg skrev det første innlegget mitt, men det var egentlig bare fordi jeg ble stressa av å se at vekta ikke bare gikk opp fra den ene uka til den neste, men at den økte videre fra første til andre og til tredje uke, hvis du skjønner. Jeg var også da klar over at det egentlig ikke er noe smart å bruke vekta som mål, og det var kanskje dumt av meg å stille meg på den i utgangspunktet, men gjort er gjort, og da synes jeg det var litt ekkelt å se at vekta bare gikk videre og videre oppover. Jeg har jo som du sier opplevd at jeg kan veie noe på morgenen, og hvis jeg veier meg på kvelden, eller kvelden etter, kan jeg veie to kilo mer, men da har ikke vekta gått videre derfra. Likevel, jeg skal slutte å fokusere på vekt fordi jeg skjønner at det er så utrolig mange ting som spiller inn her, og at det igjen kan gi vrangforestillinger.

- Når det gjelder treningsmengden, er jeg ikke helt enig i at jeg trener sykt mye. Jeg føler ikke at det å trene mellom tre kvarter og fem kvarter om dagen er ekstremt mye trening. Som sagt har jeg to fotballøkter i uka som ikke er veldig belastende, går mye på teknikk, bruk av ball og spill, og vi har så å si ingen styrke- eller kondisjonstrening. I tillegg til fotball trener jeg gjerne styrketrening (helkroppsprogram) tre ganger i uka, og da bruker jeg omtrent 1 time på øvelsene. Resten av dagene tar jeg gjerne en kort løpetur (6-7) kilometer i heeelt rolig tempo (blir nesten ikke anpusten, kunne gått fort i samme tempo) for å løse opp og fordi jeg rett og slett synes det er sykt deilig. MEN, poenget er vel egentlig ikke det (snakket meg litt bort her), det jeg oppfatter er at både du og hun som har svart meg over her (Velvet) mener at jeg heller bør kjøre færre, men hardere økter? Er det riktig? :)

- Per dags dato veier jeg mellom 64 og 65 kilo, og helt til begynte å trene ordentlig for drøyt tre uker siden, har jeg ligger på rundt 61/62 kilo. Jeg er 167 cm høy og 19 år. Jeg har trent regelmessig fotball mellom 2 og 4 ganger i uka siden jeg var 12, og de to første årene på videregående var jeg en del av toppidrett fotball hvor det også var ganske mye fokus på ulike former for styrketrening tilknyttet fotballen. På dette tidspunktet trente jeg gjerne styrke 2 ganger i uka, og ble sterkere, men ser nå i ettertid at denne treningen kunne vært lagt opp mye bedre hvis jeg hadde hatt litt mer kunnskap om øvelser/sette opp program/repetisjoner/sett/osv osv osv. Jeg skal ikke skryte på meg noe særlig nå heller, men har hvertfall noe mer kunnskap enn jeg hadde da. (Dersom noen forresten har lyst til å foreslå helkropps styrketreningsprogram til meg, er det veldig fritt fram, er usikker på hvor jeg skal starte. Jeg trener riktignok etter et program nå, men usikker på hvor mye effekt jeg egentlig får av det, selv om jeg føler at det er tungt når jeg trener :) )

- Når det gjelder mat, spiser jeg ofte tre ganger om dagen, men det kan variere litt. Hvis jeg blir skikkelig sulten mellom to måltider eller for eksempel etter trening, blir det gjerne mellommåltider i tillegg. Til frokost går det mest i grovt brød med forskjellig pålegg (gjerne gulost/kokt skinke/egg) eller havregrøt (kokt på lettmelk, med banan og blåbær.) Til lunsj spiser jeg cottage cheese med biter av frukt (banan, eple, pære, bær etc). Har av og til også middagsrester til lunsj. Til middag spiser jeg det som lages hjemme, vi spiser mye kyllingfilet, fisk, kjøttdeig (kylling eller svin) og grønnsaker. Av og til har vi også pasta, ris eller poteter som tilbehør, men det er ikke så ofte, går mest i grønnsaker egentlig. Jeg spiser også en del frukt, og Skyr i forskjellige smaker. Får i meg omtrent 2000 kalorier per dag, etter hva jeg har regnet ut.

Oi, dette ble langt, jaja... Litt bakgrunnsinformasjon ble det hvertfall :)

Gjør ingenting med lange svar, dess bedre å gå utfra :)

Du har et vedlikeholdsnivå på minst 2300kcal (sannsynligvis noe mer, typ 2500-2600) så 2000kcal skal i prinsippet være nok til å gå ned en halv til en kilo i uka (fornuftig tempo).

Hva øktene dine angår synes jeg ikke du trenger å trene hardere. Det høres tvert imot ut som om du trener veldig mye på lav intensitet, som er en bra ting når man trener så og si hver dag. Hvis samtlige joggeturer og flesteparten av fotballøktene virkelig er så rolig at du kan snakke så tror jeg ikke treningen din er for hard/for mye (gitt at styrketreningen er fornuftig programmert).

Kostholdet ditt høres veldig bra ut :) Overall leser jeg mellom linjene her at du virker til å være veldig fornuftig og treningen var ikke på langt nær like hard som jeg fryktet da jeg hørte "trene hver dag" (som typisk er et faresignal). Jeg tror simpelthen du ble litt midlertidig frustrert, men bare vær tålmodig så kommer resultatene hvis du fortsetter som du gjør nå :) Fettklype kan absolutt anbefales (koster knapt et par hundre kroner), bruk dette sammen med vekta og målebånd for å fastslå helhetlig fremgang: det har veldig mye å si at man ikke ser seg blind på èn metrikk. Det kan også være en idè å ikke sjekke hver eneste dag, men heller ta en måling hver uke eller lignende (og da ta 2 dager på rad og bruke gjennomsnittet for å redusere varians feks), slik at du ikke blir fanatisk ;)

Håper dette hjalp!

Gjør ingenting med lange svar, dess bedre å gå utfra :)

Du har et vedlikeholdsnivå på minst 2300kcal (sannsynligvis noe mer, typ 2500-2600) så 2000kcal skal i prinsippet være nok til å gå ned en halv til en kilo i uka (fornuftig tempo).

Hva øktene dine angår synes jeg ikke du trenger å trene hardere. Det høres tvert imot ut som om du trener veldig mye på lav intensitet, som er en bra ting når man trener så og si hver dag. Hvis samtlige joggeturer og flesteparten av fotballøktene virkelig er så rolig at du kan snakke så tror jeg ikke treningen din er for hard/for mye (gitt at styrketreningen er fornuftig programmert).

Kostholdet ditt høres veldig bra ut :) Overall leser jeg mellom linjene her at du virker til å være veldig fornuftig og treningen var ikke på langt nær like hard som jeg fryktet da jeg hørte "trene hver dag" (som typisk er et faresignal). Jeg tror simpelthen du ble litt midlertidig frustrert, men bare vær tålmodig så kommer resultatene hvis du fortsetter som du gjør nå :) Fettklype kan absolutt anbefales (koster knapt et par hundre kroner), bruk dette sammen med vekta og målebånd for å fastslå helhetlig fremgang: det har veldig mye å si at man ikke ser seg blind på èn metrikk. Det kan også være en idè å ikke sjekke hver eneste dag, men heller ta en måling hver uke eller lignende (og da ta 2 dager på rad og bruke gjennomsnittet for å redusere varians feks), slik at du ikke blir fanatisk ;)

Håper dette hjalp!

Tusen takk for svar igjen :-) Har planer om å gå til anskaffelse av en fettklype, ja. Nå gjelder det å få optimalisert styreprogrammet mitt, da jeg er så usikker på om jeg gjør ting riktig fordi jeg fortsatt har for lite kunnskap til å vite akkurat hva jeg driver med.

Hvor lenge har du trent styrke? Hvis du er relativt fersk ville jeg sett på denne: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Hvis du derimot har litt erfaring (minst et halvt år samt at du har trent tunge baseøvelser) så ville jeg sett på 5x5 :)

Dette beskriver jo godt hva som skjer, fant det inne på siden til en venninne som er PT, forklarer godt hva som skjer :)

Noen opplever at at de legger på seg når de starter med styrketrening. Spesielt damer synes det er kjipt at klærne blir strammere og jeg tror det gjør at mange slutter etter en stund. Denne volumøkningen er som regel forbigående og skyldes verken muskler eller fett! Tung styrketrening fører til væskeansamling i de hardt arbeidende musklene (glykogen lagres og det binder vann). Vektoppgangen og volumøkningen dette gir er forbigående.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...