Gå til innhold

Er Mc Donalds burger bedre/billigere enn kylling fra butikken?

Anbefalte innlegg

Han refeferer ikke til en ungdomskolebok, leste du skikkelig hva han skrev? Han studerer akkurat dette, og fyren har ekstremt god peiling.

Du bør kanskje prøve å linke til riktig post først?

Fortsetter under...

Han refeferer ikke til en ungdomskolebok, leste du skikkelig hva han skrev? Han studerer akkurat dette, og fyren har ekstremt god peiling.

Ja, så det på etterskudd. Beklager det.

Det du forklarer her er argumentum ad verecundiam, så selv om Vegard er flink og utdannet ernæringsfysiolog så kommer han som regel med kilder til sine påstander, som til nå(vært en del av de) ikke har vært feilaktige ut i fra det jeg klarer å forstå.

Aminosyrene ødelegges altså ved f.eks denne reaksjonen og ved å bruke dette eksemplet så vil altfor høy temperatur+olje (mcern bruker som regel den samme frityroljen igjen og igjen kan føre til denaturing av aminosyrene som gjør at enzymene enten ikke kjenner dem igjen eller at strukturen rett og slett har blitt ødelagt. Husker ikke i farten hvor mye varme som må til, men dette er det altså stor fare for (og selvsagt for lenge varmebehandling)

Proteinene denatureres, aminosyrene denatureres ikke.

Vel, mye av disse sistnevnte kjemiske reaksjonene kan føre til AGE (avanserte glykoliserte endeprodukter) som videre kan koble seg "spontant" til ulike reseptorer og føre til inflammasjon(revmatisme etc) dette ser vi hos pasienter med metabolsk syndrom, nedsatt glukosetoleranse, diabetes 2, inaktive blabla (pommes fries = uff). Videre kan det føre til spontane celledeling da cellene gir faen i følge med på celleskolen hvor man lærer apoptose (programert celledød) En levercelle kan f.eks starte å tenke "nei, jeg gir faen i å være en levercelle, tror jeg stikker til bukspyttkjertelen og blir en celle der jeg") og da er man i risikosonen for "pre-stadie" for kreft. (Colon cancer er det mest aktuelle ved rødt kjøtt ++) Nok et emne hvor det forskes mye på for tiden.

Grunnen til at man ser AGE hos de nevnte grupperingene er at de har høyt blodsukker, og glukose er en reduserende sukkerart. Langtidsblodsukkeret måles som kjent ved Hb1ac, som er glykosylert hemoglobin, altså hemoglobin som er redusert av glukose. Jo mer blodsukker, jo mer Hb1ac. Dette har ingenting med AGE fra maten å gjøre.

Det andre markerte utsagnet syns jeg var minst like suspekt, kanskje du Lloyd kan mer om det?

Den riktige posten er den 3-4 poster over den jeg linket til.

My point exactly.

Men jeg har nå noen få innvendinger til den linken og,forsåvidt.

Hverken McD eller BK frityrsteker burgerne sine,så argumentet ditt om at de bruker ødelagt frityrolje til å herpe burgerne er svada. De har forsåvidt rimelig avanserte fritøser med innebygget oljefilter til pommes

frittesen sin, og oljen byttes sist jeg husket etter 3-4 dager. Det betyr fremdeles en god lang stund med oppvarming, men ikke på langt nær såpass mye(hverken med tanke på temperatur eller tid) til at oljen brytes ned blir harsk. Og den holdes som sagt LANGT unna burgerne.

Og selv om aminosyrene på overflaten brunes, er denne effekten svært lokal.Jeg tror derfor at det har svært lite å si for kjøttet som ligger under det ytterste laget med bruning.Følgelig burde tapet av næring fra denaturerte proteiner på overflaten være minimalt,med mindre burgern er på millimetertykkelse.

Hamburgerkjøtt er ikke automagisk verre enn annet kjøtt,hverken stekt,kokt, confitert,brasert eller rått.

Skal sies at siden duden du linker til ikke kommer med kildehenvisninger selv,så blir nå nødt til å ta det han sier med en klype salt og.

Annonse

Jeg har hørt om noen ulike måter av kreftdannelse, men det er ikke en av de. Nå lurer jeg på om vedkommende mener at det apotose ikke forekommer i en celle som får "beskjeden" av NK. Videre så blir den fraktet i blodet til bukspyttkjertelen hvor den da fester seg og begynner den ukontrollerte celledelingen. Uansett såt vil fremdeles cellen tidligere ha vært en levercelle(nå er den en tumorcelle).

Her antar jeg virkelig en del ting, så ikke hold meg til utsagnet mitt. Jeg har virkelig ikke en anelse om hva han som skrev det innlegget egentlig tenkte på, men det jeg skrev ovenforbi er mitt forsøk på å sette det inn i det vi har lært til nå. Det kan fint hende det faktisk er en avansert prosess som han prøvde å forkorte, men jeg stiller meg skeptisk til det inntil videre. Skal prøve å se om jeg finner ut av dette når jeg har litt tid til disposisjon :)

Annonse

Regner med det er de små hamburgerne som kan fås til 10 kroner. Dette er hva du da får (inkludert brødet):

Totalvekt 106 g

Energi 255 kcal

Protein 13 g

Karbohydrater 30 g

Sukker 7 g

Fett 9 g

Mettet fett 3 g

Fiber 2 g

Salt

1,3 g

10 kr for 13 gram protein er ikke billig protein, og her er det hele 9 gram med fett.

Kan noen forklare meg Hvordan har det seg at Mcdonals burgerne ikke råtner som annen mat? er jo ikke helt naturlig.

Legg et eple i et glass med varmpresset billig stekeolje i 5min, så tar du det ut og lar det ligge på kjøkkenbenken så skal du se det holder like lenge som en mcdonaldsvare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...