Gå til innhold

Dips vs franskpress


gammelkaffe

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt til denne øvelsen i mitt styrkeprogram fordi franskpress ikke tar på tricepsen min. Trolig pga dårlig teknikk, men pr nå har jeg ingen til å korrigere dette - derav ny øvelse.

187408-main_Full4.jpg

Da jeg skulle finne bildet ble jeg imidlertid litt i tvil hvorvidt det er en god ide, siden et av de første artiklene jeg fant inneholdt setningen "this is why I never recommend bench dips" og skulder i unaturlig og utsatt posisjon var hovedargumentet.

Så.. mitt spørsmål er: Fransk press tar på alle andre muskler enn triceps for meg (dvs det er tungt som f, men jeg er aldri øm i tricepsmuskelen verken under eller etter trening - det er jeg derimot med øvelsen over), mens ordinær dips er for tungt.. What to do?

Jeg tar fransk press med ez-stang, med håndgrep på den ytterste krøllen. Tar jeg lenger inn protesterer albuleddet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke kjenner det i trieps så er det mest sannsynlig dårlig teknikk (bevegelse over for mange ledd f eks). Det er kun albueleddet som skal være i bevegelse - håndledd(og skulderledd) skal være låst og det er vel den mest utbredte feilen ved øvelsen at en ikke klarer dette. I tillegg vil det være vanskelig å oppdage da en ikke ser seg selv utføre øvelsen, samt det er en vesentlig ting man ikke tenker over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt til denne øvelsen i mitt styrkeprogram fordi franskpress ikke tar på tricepsen min. Trolig pga dårlig teknikk, men pr nå har jeg ingen til å korrigere dette - derav ny øvelse.

187408-main_Full4.jpg

Da jeg skulle finne bildet ble jeg imidlertid litt i tvil hvorvidt det er en god ide, siden et av de første artiklene jeg fant inneholdt setningen "this is why I never recommend bench dips" og skulder i unaturlig og utsatt posisjon var hovedargumentet.

Så.. mitt spørsmål er: Fransk press tar på alle andre muskler enn triceps for meg (dvs det er tungt som f, men jeg er aldri øm i tricepsmuskelen verken under eller etter trening - det er jeg derimot med øvelsen over), mens ordinær dips er for tungt.. What to do?

Jeg tar fransk press med ez-stang, med håndgrep på den ytterste krøllen. Tar jeg lenger inn protesterer albuleddet mitt.

Kanskje dette funker for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riptoe sa i en video jeg så engang at franskpress var en flerleddsøvelse. Jeg har, av ukjente årsaker, fått det til å også involvere skulderleddet. Fått korreksjon i dag, så prøver igjen med franskpress på neste økt.

Dude sa også at dips mellom benk ikke er farlig hvis man passer på å holde seg tett inntil benken. Hvis baken vipper ut, mot beina får man feilbelastning i skulderen.. så nå vet jeg det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rippetoe avskyr jo tanken om at man på død og liv skal "isolere" musklene sine for å trene "triceps" og "biceps". Tanken til Rippetoe er at man skal gjøre de bevegelsene som gjør en sterk, ikke prøve å isolere en og en muskel.

Personlig tar jeg franskpress som Rippetoe foreskriver, men tar dumbbell extensions over hodet uten bevegelse i skulderleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dips-øvelsen er ikke spesielt bra for skuldrene, nei. Noen kan såklart kjøre den uten problem, mens hos andre vil skader/smerter komme over tid. Hvis du skal ha progresjon der må motstanden gradvis øke, noe som også betyr økt belastning på skuldrene. For min del kom jeg ganske langt opp i vektene før jeg kjente noe i skuldrene, men holder meg unna den øvelsen nå ettersom jeg kjenner det i skuldra med en gang jeg prøver meg nå.

Gå ned på vektene og få inn korrekt teknikk i franskpressen. Prøv deg litt frem med ulike posisjoner og versjoner av øvelsen (de som har blitt linka til her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...