Gå til innhold

Lavkarbo, fordeler og ulemper?


Nils Odin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det kommer litt an på hva du mener med lavkarbo...

Min erfaring med "moderat" lavkarbo hvor jeg er veldig restriktiv på raske kbh som hvitt brød, pasta, ris og poteter, men inkluderer litt grovt rugbrød, litt frukt, havregryn og ubegrenset med grønnsaker, er :

- Dempet søtsug

- God kontroll på apetitten og ingen trang til overspising.

- Generellt en bedre livskvalitet.

Min erfaring med "ekstrem" lavkarbo, hvor nesten ingenting er lov, er:

-Voldsom og belastende overopptatthet av mat

-Stort tap av energi, og totalt fraværende evne til å trene.

-Generellt en bedriten hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er mange av matrettene gjerne tidkrevende å tilberede.

Hvor tidkrevende? Du slipper å vente på å koke poteter, som gjerne tar en god stund. Tidkrevende sammenlignet med å smøre noen brødskiver, ja. Tidkrevende sammenlignet med å lage mat som inngår i et normalt norsk kosthold, nei.

Ellers kan du jo ta utgangpunkt i mine artikler om lavkarbo og kostdebatt:

http://fitnessbloggen.no/lavkarbo-prinsipper/

http://fitnessbloggen.no/et-innspill-til-kostdebatten/

Hvis du tar med vinklingen om bærekraft, så ville jeg understreket forskjellen på anbefalinger til en befolkning, som absolutt må være bærekraftig, og anbefalinger til enkeltindivid, som i større grad kan være basert på helseeffekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidkrevende? Du slipper å vente på å koke poteter, som gjerne tar en god stund. Tidkrevende sammenlignet med å smøre noen brødskiver, ja. Tidkrevende sammenlignet med å lage mat som inngår i et normalt norsk kosthold, nei.

Enig, bruker ikke mye tid på matlaging, selv om jeg lager MYE mat!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidkrevende?

Da jeg forøkte meg på en ketosediett for en stund tilbake (bare for utfordringens skyld), valgte jeg å lage blant annet brød, knekkebrød og noe "snacks" fra bunnen, noe som faktisk var tidkrevende og oppvaskkrevende. Dessuten ble det temmelig dyrt. Men gøy å prøve, nonetheless!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg forøkte meg på en ketosediett for en stund tilbake (bare for utfordringens skyld), valgte jeg å lage blant annet brød, knekkebrød og noe "snacks" fra bunnen, noe som faktisk var tidkrevende og oppvaskkrevende. Dessuten ble det temmelig dyrt. Men gøy å prøve, nonetheless!

Dyrt per energimengde eller dyrt per brød? Jeg spør fordi da Dagbladet kjørte en prissammenligning for en stund siden, så sammenlignet de prisen på et lavkarbobrød og et vanlig brød (begge hjemmelaget), og da var såklart lavkarbobrødet dyrest, ca 4 ganger så dyrt. Men, hvis vi så på innholdet i brødet, så inneholdt lavkarbobrødet vesentlig mer energi, og det vanlige brødet bestod stort sett av hvetemel, og inneholdt dermed ikke så voldsomt mye gunstig.

Jeg har bakt lavkarbobrød et par ganger (Kwasiniewski sitt mandelbrød), og synes ikke det er spesielt tidkrevende. Selve blandeprosessen tar ca 10min, og deretter lager brødet seg selv i stekeovnen mens jeg gjør andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt per energimengde eller dyrt per brød?

Per brød. På den tiden jeg prøvde dette talte jeg ikke kalorier, og jeg vet at det er mange lavkarbo"fanatikere" som ikke bryr som om kalorier fordi de rett og slett ikke forstår/vet om det grunnleggende ved energi inn/ut. Når det er sagt så mener jeg å erindre at lavkarbobrødene jeg lagde hadde en mye mer mettende effekt (naturlig nok) enn vanlig luftbrød en får i butikken.

Men poenget er at når jeg ønsket noe som jeg ikke kunne spise på ketose-diett lagde jeg en etterligning, noe som i lengden ble tidkrevende, med tanke på å finne tilfredsstillende oppskrifter, kjøpe inn de ofte sære ingrediensene og det å faktisk tilberede.

Nå skal det sies at dersom jeg ikke hadde vært fulltidsstudent med to jobber ved siden av så ville kanskje oppfattelsen vært noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per brød. På den tiden jeg prøvde dette talte jeg ikke kalorier, og jeg vet at det er mange lavkarbo"fanatikere" som ikke bryr som om kalorier fordi de rett og slett ikke forstår/vet om det grunnleggende ved energi inn/ut. Når det er sagt så mener jeg å erindre at lavkarbobrødene jeg lagde hadde en mye mer mettende effekt (naturlig nok) enn vanlig luftbrød en får i butikken.

Men poenget er at når jeg ønsket noe som jeg ikke kunne spise på ketose-diett lagde jeg en etterligning, noe som i lengden ble tidkrevende, med tanke på å finne tilfredsstillende oppskrifter, kjøpe inn de ofte sære ingrediensene og det å faktisk tilberede.

Nå skal det sies at dersom jeg ikke hadde vært fulltidsstudent med to jobber ved siden av så ville kanskje oppfattelsen vært noe annerledes.

Dette er også en av grunnene til at jeg ikke vil anbefale folk å starte på en ketogen diett. Den blir rett og slett for ekstrem, og folk vil ikke klare å følge den over lengre tid (det finnes selvfølgelig unntak)!

En balansert lavkarbodiett gir mye større spillerom i forhold til hva man kan spise, og vil derfor være mye enklere å følge. Når det gjelder brød og korn så mener jeg at dette er matvarer de fleste vil ha helsemessig gunstige effekter av å redusere/kutte ut, uansett kosthold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig. Jeg mener også at den gylne middelvei er det beste alternativet for folk flest.

Jeg må nevne at jeg personlig spiser lavkarbo i relativ forstand de dagene jeg ikke trener. Det er ikke verre enn å sløyfe brød, ris, pasta og poteter. Særdeles enkel og effektiv måte for å få ned kaloriinnholdet - og selvfølgelig en av de viktigste positive egenskapene til et lavkarbokosthold med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg mener også at den gylne middelvei er det beste alternativet for folk flest.

Jeg må nevne at jeg personlig spiser lavkarbo i relativ forstand de dagene jeg ikke trener. Det er ikke verre enn å sløyfe brød, ris, pasta og poteter. Særdeles enkel og effektiv måte for å få ned kaloriinnholdet - og selvfølgelig en av de viktigste positive egenskapene til et lavkarbokosthold med måte.

Riktig. Lavkarbo er værken komplisert eller skummelt, og når du kommer inn i det er det absolutt ikke noe vanskelig å redusere kraftig på de matvarene du nevner. At man kutter ut sukker er jo med i alle anbefalinger, og i så måte ikke unikt for lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ketogent og opplever det hverken tidkrevende eller utmattende :) Nå skal det sies at det godt kan gjøres tidkrevende, men det MÅ ikke være det. Som mor til to, fulltidsarbeidende og pendler er planlegging nøkkelordet. Det tar ikke lenger tid å steke kjøtt/fugl/fisk, koke brokkoli/andre grønnsaker og koke ut pannen med fløte/creme fraiche enn det tar å steke frossenpizza. Jeg har levd slik i rett over ett år, og nå går det av seg selv. Jeg baker knekkebrød (lavkarbo) en og annen søndag, men spiser lite slikt. Det hender også vi har farsemat (pølser, hamburgere og slikt), men selvfølgelig uten høykarbtilbehøret. Jeg har spist kake to ganger i løpet av det siste året. Jul og bursdagen min. Hadde definitivt ikke orket å leve slik dersom ikke jeg fikk mer energi og det lot seg forene med en ganske travel hverdag. Slik jeg ser det er det bare fordeler. Vi sparer penger, på tross av at vi kjøper dyrere mat (halvfabrikata, snop og pottis er jo sjeldenheter hjemme hos oss), vi spiser mat kroppene våre nyttiggjør seg bedre av enn kornprodukter og stivelsesmat, vi er generelt mindre syke og har mer overskudd. I tillegg er allergiplager, atopisk hud og slikt også svært mye bedre. Må få understreke at det kun er jeg som lever ketogent - resten av familien (mann og barn) spiser mer moderat lavkarbo. Men MIN kropp liker seg best med strengt kostregime :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...