Gå til innhold

Kroppsvekt "Crossfit" for trening til Forsvaret ?


Ukjent8999

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har planer om å søke meg i Tmbn til neste år.

For øyeblikket ligger jeg på ca 35-40 Push ups, 10-14 Pull ups ( Varierer litt på dagsformen )

Det jeg lurer på jeg bør starte med Crossfit, men mest med kroppsvekt trening og ikke så særlig med vekter grunnet jeg liker det rett å slett ikke. Vil jeg kunne øke noe særlig i push ups & hangups in general med Crossfit grunnlag? ( Ikke Kipping Pull ups )

Tenker da på 1 min med Push ups så rett opp å ta Pull ups etc :)

Har dere noe tips/forslag? Let me know :D + dette hjelper jo på utoldenhet og kondisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir bedre på det du trener på. Nå har jeg ikke vært i hæren selv,så jeg vet lite om kravene der for å gjøre det bra/inntakskrav etc,men antar at det går mye i løping,armhevinger,pullups og situps. Dette er følgelig ting du burde trene mye av.

Det er synd du ikke vil trene med vekter,da dette vil gi deg rimelig awesome resultater, spesiellt på en så lang tidshorisont.

Crossfit driver apropos svært mye med vekttrening, så hvis du ikke er villig til å bruke de vil du få mindre ut av å trene Crossfit.

Det er f.eks enklere for en som klarer å ta 10 pullups med 50 kilo belastning som max å ta mange pullups,enn en som bare klarer 2 pullups med 10 kilo ekstrabelastning.

På samme måte vil det være enklere for en som benker 100 kilo, å bli flink til å ta mange armhevinger, enn en som bare klarer å presse 20 kg i benkpress.

Når du trener armhevinger, tren armhevinger. Ta så en pustepause, og tren pullups. Skal du bli flinkere til å løpe,så må du løpe. Du vil antageligvis ikke bli bedt om å gå direkte fra armhevinger til situps til pullups til armhevinger til pullups til situps på inntaksprøven til armyen, så liten vits i å trene som om så er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkpress ,pullups og dips vil gjøre det enklere for deg å bli sterkere i armhevinger, intervaller og langkjøring vil gjøre deg til en raskere løper, men du kan også få en del mer futt i beina ved å trene knebøy og markløft. Da blir du også mer robust og tåler mer juling før du blir skadet. Sleng på et godt kosthold,så snakker vi trønderbataljonen i notime:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nettopp ekskludert to av de mest sentrale øvelsene innen styrketrening. Du bør absolutt trene knebøy og benkpress. Skal du gjøre det bra på inntaksprøver, må du være sterk. Skal du ha det greit gjennom rekrutten, må du ha god kondis. Du blir vurdert på 3 styrketester, og 1 kondisjonstest. Du får best totaltscore av å gjøre det veldig bra på styrketestene, og sånn middels på kondisjonstesten, fremfor motsatt.

Som nevnt over, tren tung styrke, gå med sekk, gå inn et par M77-støvler, bli vant med å presse deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første greit du har kanskje rett om knebøy, men jeg trodde Opptaksprøver handlet mer om utoldenhet, minstekrava er jo ok men det å holde ut å være seig. jeg trodde det var viktigere ?

Istedenfor å trene med tung styrke å heller fokusere på flere reps og være seig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første greit du har kanskje rett om knebøy, men jeg trodde Opptaksprøver handlet mer om utoldenhet, minstekrava er jo ok men det å holde ut å være seig. jeg trodde det var viktigere ?

Istedenfor å trene med tung styrke å heller fokusere på flere reps og være seig.

Jeg har ikke _kanskje_ rett om knebøy. Jeg har rett. De sier at utholdenhet er viktig til alle rekruttene, og så ser man alle marinejegeraspirantene, som er noen seige stilker.

Etter det, ser man yrkessoldatene, som er sterke, skjeggete og med litt isolasjon. Det går fortere å bygge muskler med 8-12 reps, og siden du ikke har 10 år, er det lureste å satse på å bygge fortest mulig.

Det finnes egentlig tre faktorer, 1: Du må klare minstekravene. 2: Du må takle det mentalt. 3: Du må være skadefri.

Oppfyller du tilenhver tid disse kravene, kan du gjøre hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit gir gjerne ikke særlig ideell treningsstimuli. Har inntrykk av at mange detter av Crossfit-kjøret når de ser resultatene utebli. Såklart er det unntak. Ja, du gjør en del ting som likner de utfordringene du vil ha under førstegangstjeneste, men måten å bli bedre på dette er ikke nødvendigvis å trene med et virrvarr av stimuli slik man gjør med crossfit.

Muskelmasse bør du IKKE ha fokus på; det gjør deg tyngre og derfor dårligere til å løpe etc. Styrke derimot er noe helt annet.

Jeg ville hatt et todelt opplegg hvor du bygger opp toleranse mot den type aktivitet du skal gjøre, samt trene tung styrke. Det minst effektive jeg selv har gjort mtp. gains i pushups og hangups er faktisk å trene dette høyreps. Samtidig ser vi også at kondisjonsutøvere nå i dag typisk trener svært tungt med få reps, så jeg er nok inne på noe.

Verste jeg har vært borti er MJK-programmet som ligger på mil.no (gjorde før i hvert fall). Ble gradvis dårligere til å ta pushups. Der har de 20 sett med 20 reps som høyeste nivå, hvilket er 400 reps. Jeg var oppe i 1000 reps pr. økt på det meste. Ble svakere og svakere av det. :)

Så:

Tung styrke: 2-3 dager i uken, fullkropp.

Alle andre dager: Vekslende mellom tung, middels og lette kondisjonsøkter, fortrinnsvis løping og lange turer med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit handler jo om ikke å bli spesialisert, men utholdenhetstrening med medium styrkeøvelser. Hvis du trener crossfit for å øke i maksstyrke på enkeltøvelser, så kan du jo ikke skylde på crossfit.

Det er ingen problemer å bli sterkere, og større med kroppsvektøvelser, men du må på et tidspunkt gå videre fra vanlige chins og pushups for å ha progresjon. Da finnes det heldigvis andre kroppsvektøvelser.

Når det er sagt, så bør du trene på det du skal bli god på, dvs opptakskravene. Du vil helt sikkert klare å øke med crossfitstil på treninga, men det er ikke dermed sagt at det er det optimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt et todelt opplegg hvor du bygger opp toleranse mot den type aktivitet du skal gjøre, samt trene tung styrke. Det minst effektive jeg selv har gjort mtp. gains i pushups og hangups er faktisk å trene dette høyreps. Samtidig ser vi også at kondisjonsutøvere nå i dag typisk trener svært tungt med få reps, så jeg er nok inne på noe.

Enig. Jeg har trent utelukkende med 1-5 reps i chinups (med ekstra vekt) det siste året, men tok likevel 19 chinups på 94 kg kroppsvekt da jeg testet nå nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å trene med tung styrke å heller fokusere på flere reps og være seig.

Hvem er best til å gå lange marsjer med 40 kg ryggsekk? Mannen på 70 kg som løper 3000 meter på 10 minutter og tar 20 pullups, eller mannen på 95 kg som løper 3000 på 12 min, løfter 200 kg i markløft og knebøy og tar 15 pullups?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir jo han siste vil jeg tru. Er bare så forbanna flokete å sette opp plan. Vis jeg kjører push ups kjører for eks 7-8 reps. Eks:

Diamond 8 r

vanelige 8r

brede 8r

spider push 8r

"dykke" push 8r

1 7 sec push

og maxer etterpå.

4 set av det for eksempel. Tror jeg skal sjekke opp om jeg bør endre hele opplegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, om du tar 50 eller 70 pushups har ingenting å si.

Det er helt andre ting du kommer til å slite mye mer med.

Du har mer igjen for å sitte ute på plenen i pissregn, sulten og gretten.. Gjerne om natten.. ;-)

Misforstå meg rett.

Militæret handler om mye mer enn pushups og 3000m!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den... ser jo ut til at ukjent8999 er innforbi krava og vel så det. Jeg ville konsa hardt det neste året på å gå lange turer i det verste terrenget du kan finne, i det verste været du kan finne. Oppsøk alt du hater, gå med blemmer, i mørket, sulten og kald. Takler du det så ligger du godt an.

Angående kommentaren over om han på 70kg og han på 90 som er ute og går med sekk.... La selv merke til en artig ting der, kondistrolla blåste som regel krutte veldig tidlig (Lite reserver?) og de sovna jævla fort. Når mørke kom så sleit dem skikkelig med å holde seg våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondistroll kan du få billig av meg. Jeg har korte ben og har en BMI som vaker rundt 30 (riktignok 3-4 kilo lettere under førstegangstjeneste). Man har god tid under marsj - og begynner å gjøre rare beregninger og ha rare tankestrømmer mens man tusler. Jeg regnet blant annet ut at for hvert fjerde skritt snittet i troppen tok, måtte jeg ta fem. Tunge, korte og halvswole ben er ikke best egnet til høy fart.

MEN: Når det var tung bæring inne i bildet, snudde alt seg helt om. Jo lengre og tyngre marsj, jo mer pakkesel ble jeg. Kondistrollene faller fra - klarer ikke bære sambandet lenger, klarer ikke primusen, klarer ikke ditt og datt. En øvelse husker jeg spesielt godt. Jeg var i en jegertropp og vi skulle rekognosere et område hvor en i laget var lokalkjent. For å gjøre jobben lettere for speiderne fikk jeg nesten alt utstyret til de to i front. Så der gikk jeg med over 70 kilo last i flere timer slik at folk kunne navigere i fred. En utakknemlig jobb, men samtidig verdt det når de andre gutta på laget ikke klarer å flytte sekken din når den ligger på bakken og som konsekvens måper :D

Ekte menn beveger seg ikke fort - men de beveger seg i samme hastighet uavhengig av last :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, der jeg også er sterk, på tur delen. Men når det kommer til pakningsløp & 3000 er jeg litt low tror jeg. For øyeblikket er jeg på 14.00 - 14.20, men det går vel bare på presse seg mer.

Skal også invistere i en Norrøna sekk så for jeg gjøre som dere sier. Trene mark, knebøy, tunge øvelser som går mye på kroppen / bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kondis og styrke er vel og bra, her inne finner du mye om emnet. Men det beste du kan gjøre er å være mye utendørs på lange turer, i all slags vær, slik at du kjenner igjen situasjoner og vet hvordan det er å bli ordentlig ordentlig sliten.

Godt tips: Last opp sekken til ca 30-35 kg, ta toget til f.eks Harestua fredag kveld. Med eg har du en lapp over mange stedsnavn i marka. Der trekker du en lapp hvor det står f.eks Kikut. Gå dit og slå opp teltet. Still en god gammeldags vekkeklokke med visere bak ryggen, sov til den ringer (kan være alt fra 10 minutter til 12 timer. Når du våkner stiller du klokka på nytt og går til den ringer, du vet aldri hvor lenge. Gjenta prosessen 3-4-5 dager. Under uttaket får du aldri vite hvor lenge du får sove og aldri hvor langt man skal gå, og typisk er at idet du legger deg gørrsliten ned for å sove, er det opp og gå laaangt og leenge. Der faller mange av. Det sitter i hodet!

En annen god test for utholdenhet, styrke og ikke minst viljestyrke, gå Grenaderen i februar. 90 km turrenn, da får du vite hva det vil si å være sliten, og det er den typen sliten du blir under uttaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...