Gå til innhold

Undersøkelse av hjerte/årer


Aldara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ingen spesifik grunn til å undersøke hjerte og årene... Ingen i slekten har eller har hatt problemer og har heller ingen grunn til å mistenke noe.

Men, det er til stadighet friske mennesker som segner om med hjerte trøbbel. Ser og at det er endel privat klinikker som reklamerer med sjekk av "systemet." Aner ikke hva de tar, men tanken på en utsjekk av hjerte og årer for feil/mangler er jo interresant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært interresant å sett om den forfylla ungdomstia med mye røyk, preserverende drikke, lite sunn mat og lite aktivitet har satt sine preg... eller om jeg kom heldig ut av det og.

En må vell ha en henvisning og dermed en god medisinsk begunnelse for å få dette igjennom fastlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir henvist videre fra fastlegen. Det bør ikke være vanskeligere enn å si at du ønsker en solid helsesjekk.

En arbeids-EKG er en slik du tar på hjertesenteret, der du enten sykler eller løper på tredemølle. Tar "en stund", til du er ferdig;) En 24 timers EKG er som navnet tilsier, ledninger festet rundt på kroppen, ut fra et apparat som du f.eks går med i et belte rundt livet i ca ett døgn. Så kommer du tilbake til hjertesenteret og så sjekker de hvordan hjertet har oppført seg det siste døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare skyte inn at et EKG kun ser på de elektriske impulsene i hjertet, og ikke alltid gir et korrekt svar. Jeg har selv undersøkt flere pasienter som har et massivt hjerteinfarkt, men har samtidig hatt et normalt EKG. Dette er selvfølgelig ikke normalen, men det kan skje. Ved mistanke om hjerteproblemer burde man derfor gå grundigere til verks med bla blodprøver. Men som du sier mistenker du jo ikke at du har et hjerteproblem, og det er absolutt en interessant undersøkelse å ta et arbeids EKG :)

(En hospitant skulle ta EKG av meg for å trene på dette, og tolkningen til maskinen kom da ut som "patologisk EKG". Det var heldigvis ingenting alikevel :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er uinvidd eller virker det ikke litt paranoid å ha et ønske om å sjekke dette? De aller, aller fleste har normal hjertefunksjon. Det kan av og til skje at man faller om uten forvarsel, men det er sjeldent dette ville blitt avdekket på en vanlig EKG uansett. De fleste hjerte-kar-lidelser gir symptomer som gjør at man føler seg dårligere og går til legen hvor det vil oppstå mistanke basert på faktiske symptomer. Jeg kan absolutt se nysgjerrigheten, men ikke behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er uinvidd eller virker det ikke litt paranoid å ha et ønske om å sjekke dette? De aller, aller fleste har normal hjertefunksjon. Det kan av og til skje at man faller om uten forvarsel, men det er sjeldent dette ville blitt avdekket på en vanlig EKG uansett. De fleste hjerte-kar-lidelser gir symptomer som gjør at man føler seg dårligere og går til legen hvor det vil oppstå mistanke basert på faktiske symptomer. Jeg kan absolutt se nysgjerrigheten, men ikke behovet.

Man kan ha forstyrrelser i hjerterytmen uten at det gir ubehag eller symptomer. Det er en grunn til at hjertesjekk er obligatorisk for blant annet fotballspillere i eliteserien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som er uinvidd eller virker det ikke litt paranoid å ha et ønske om å sjekke dette? De aller, aller fleste har normal hjertefunksjon. Det kan av og til skje at man faller om uten forvarsel, men det er sjeldent dette ville blitt avdekket på en vanlig EKG uansett. De fleste hjerte-kar-lidelser gir symptomer som gjør at man føler seg dårligere og går til legen hvor det vil oppstå mistanke basert på faktiske symptomer. Jeg kan absolutt se nysgjerrigheten, men ikke behovet.

Det er litt som å spille lotto. For de aller fleste er det bortkastede penger, men for den ene personen som vinner så er det kanskje verdt det.

Screening ECG unnecessary for asymptomatic adults: USPSTF

"Potential harms of screening asymptomatic adults with resting or exercise ECG are at least small, according to evidence described as "adequate" by the USPSTF. These harms include unnecessary invasive procedures, overtreatment, and diagnostic mislabeling."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å sjekke hjertet ditt ville jeg ikke stolt på en EKG test da den ikke gir et fyldigsvar. Ville tatt en tur til feks stvg hjertesenter for en full sjekk med CT scan, ultralyd, blodprøver og en EKG. CT scan er vell det beste som jeg forstod det når jeg var til sjekk. Jeg slapp heldigvis å betale :whistle:

490kr er ikke akkurat mye + så er man iallefall sikker på at ting fynker slik de skal, why not sier jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En EKG gir selvfølgelig ikke et fullgodt svar, men for de aller fleste er det mer enn godt nok. Sjansene for at noe ikke er som det skal er rimelig små om det ikke avdekkes på EKG, men er man ekstra bekymret så kan man sjekke med andre metoder.

Det er noe med massestrategi vs høyrisikostrategi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...