Gå til innhold

Undersøkelse av hjerte/årer


Aldara

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som er uinvidd eller virker det ikke litt paranoid å ha et ønske om å sjekke dette? De aller, aller fleste har normal hjertefunksjon. Det kan av og til skje at man faller om uten forvarsel, men det er sjeldent dette ville blitt avdekket på en vanlig EKG uansett. De fleste hjerte-kar-lidelser gir symptomer som gjør at man føler seg dårligere og går til legen hvor det vil oppstå mistanke basert på faktiske symptomer. Jeg kan absolutt se nysgjerrigheten, men ikke behovet.

Det kan kanskje virke litt sånn paranoid og nødvendigheten kan kanskje diskuteres. Men, når man har muligheten for å få en komplett sjekk av hjerte for under 500,- lappen så tenker jeg at det er lommerusk sånn i forhold til kost/nytte verdien. Du bruker jo kjapt mer penger på eu kontroll av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kanskje starte med å sjekke kolesterolet først? Hvis ikke du kjenner ubehag (kraftig hjertebank, evt smerter) ved aktivitet eller i hvile, er veldig arvelig belastet mtp hjerte-karsykdommer, så er vel en full sjekk litt unødvendig.

Kolesterolet sier i seg selv svært lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilket kolesterol man tar utgangspunkt i.

Dersom LDL er utenfor referanseverdiene sier ikke nødvendigvis dette så mye, man må justere for totalkolesterol, total:HDL-ratio, LDL:HDL-ratio etc. Dersom HDL også er høy og ratioen er tilfredsstillende er det ikke sikkert det er nødvendig å behandle et evt. forhøyet totalkolesterol.

Husk også at det er de små, tette partiklene som evt. er skadelige, dersom det er skader på karsystemet vårt. Er det derimot stort sprik mellom LDL og HDL, og balansen er skjev, i tillegg til at man gjerne har høyt blodtrykk som skader årene våre, er det definitivt grunn til utredning.

Etter mitt syn er høye nivåer av triglyserider i blodet mer alarmerende enn forhøyet LDL alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir en indikasjon på hvor utsatt man er for hjerteinfarkt.

Som Thomas nevner så avhenger dette veldig av hvilke parametre man måler og hvordan man tolker dem. Det er heller ikke entydig hva man får ut av slike svar. Jevnt over har de som er innlagt med hjerteinfarkt ganske lavt kolesterol, samtidig som de med arvelig høyt kolesterol er mer utsatt for hjertesykdom enn normalpopulasjonen.

“75 % av inlagda patienter på sjukhus med hjärtattack har LÅGT kolesterol LDL!” | Mats Lindgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...