Gå til innhold

Et spørsmål om biomekanikk .. I guess:P


BadWolf

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål med tanke på knebøy og markløft.

Jeg det ene låret mitt er 2,5 cm ( anisomeli )kortere enn det andre. Har lagt merke til at selv med oppbygning er jeg fremdeles skeiv når det kommer til øvelser som bøy, hvor begge beina blir brukt.

Oppbygningen gjør at venstre kne rett og slett kommer høyere opp enn det til høyre.

Burde jeg droppe bøy øvelser?

edit: Bøy øvelser hvor begge beina blir brukt samtidig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, merker du tydelig at det hemmer bøyingen din? Gjør det vondt, eller ser du bare at det går utover teknikken?

På teknikk er det vell mer det at det ser ut som noe er veldig feil. Men i bekkenet, får samme type problem som når jeg går uten oppbygning ( kompanserer med å bøye meg mot høyre og får kompresjon på bekken ) og det gir ubehag i opp til en dag etterpå :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe kompetanse på dette området, men jeg vil tro det er ugunstig å belaste kroppen skeivt på den måten.

Jeg ville tatt kontakt med ART-klinikken eller andre dyktige behandlere og hørt om dette var noe som kan korrigeres ved behandling, eller evt hvordan du bør legge opp treninga for å unngå andre skader dersom dette er noe som ikke kan fikses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noe kompetanse på dette området, men jeg vil tro det er ugunstig å belaste kroppen skeivt på den måten.

Jeg ville tatt kontakt med ART-klinikken eller andre dyktige behandlere og hørt om dette var noe som kan korrigeres ved behandling, eller evt hvordan du bør legge opp treninga for å unngå andre skader dersom dette er noe som ikke kan fikses.

Har vert hos ART klinikken, de som oppdagen ugjevnheten og sente meg til ortoped. :) Hos ortoped får en bygd opp under foten, som løser alle problemer i stående tilstand, men det fører også til at det ene kneet kommer høyere opp :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha. Da ville jeg nok hørt med ART eller ortopeden om de har noen tips der, for best mulig svar. ;) Om du er heldig (og lager et mer beskrivende trådnavn) så er et kanskje noen andre her inne som har vært borti samme problem, men generelt sett ville jeg tatt svar over internett med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også jeg ville gått for ettbeinsøvelser ja, 2,5cm er jo ganske mye.

Ja fikk beskjed om at det var rart jeg ikke hadde mer ryggsmerter:P

men generelt sett ville jeg tatt svar over internett med en klype salt.

Joda , men er jo en del kompetanse her på fitnessbloggen. Kommer antagligvis til å kjøpe veiledning om jeg må bytte ut 2 av de store :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål med tanke på knebøy og markløft.

Jeg det ene låret mitt er 2,5 cm ( anisomeli )kortere enn det andre. Har lagt merke til at selv med oppbygning er jeg fremdeles skeiv når det kommer til øvelser som bøy, hvor begge beina blir brukt.

Oppbygningen gjør at venstre kne rett og slett kommer høyere opp enn det til høyre.

Burde jeg droppe bøy øvelser?

edit: Bøy øvelser hvor begge beina blir brukt samtidig*

Om hele benlengdeforskjellen ligger i låret, vil du jo effektivt bli 2,5 cm lengre på den "Korte siden" når du er i bunnposisjon siden oppbygningen blir som en forlengelse av leggen. Siden kneet da står høyere (som er helt ufravikelig når denne leggen "er lengre") vil du med parallele hofter fort ha en bekkenhelning ned mot den "lange" siden samt at den korte siden står lengre frem. Når vi da fort legger et tresifra antall kilo på stanga synes jeg det høres litt skummelt ut for korsryggen din. Det er ikke sikkert at det går galt, men det er utvilsomt en risikofaktor.

Om det er en ekte anisomeli målt ved rtg/CT så er det jo helt umulig å behandle det konservativt. Alternativet er jo en forlengelsesoperasjon, men det er ingen kirurg i verden som vil kunne klare å argumentere for at du skulle få dekket det. Så da må du i så fall punge ut av egen lomme for å kappe låret ditt i to, montere på rammer fiksert med skruer og sakte men sikkert skru bruddet fra hverandre mens det gror. Det er det ikke verdt ;)

Som det nevnes over her syes jeg etbensøvelser er et godt alternativ. Det er kjipt å droppe bøy, men prolaps er enda kjipere. Du kan kjøre bein som et beist med etbensøvelser også. Noen hefige belastede etbens plyoworkouts gir deg eksplosivitet som en løve, og det er ganske awesome det og.

lionafrican082210sa22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hele benlengdeforskjellen ligger i låret, vil du jo effektivt bli 2,5 cm lengre på den "Korte siden" når du er i bunnposisjon siden oppbygningen blir som en forlengelse av leggen. Siden kneet da står høyere (som er helt ufravikelig når denne leggen "er lengre") vil du med parallele hofter fort ha en bekkenhelning ned mot den "lange" siden samt at den korte siden står lengre frem. Når vi da fort legger et tresifra antall kilo på stanga synes jeg det høres litt skummelt ut for korsryggen din. Det er ikke sikkert at det går galt, men det er utvilsomt en risikofaktor.

Om det er en ekte anisomeli målt ved rtg/CT så er det jo helt umulig å behandle det konservativt. Alternativet er jo en forlengelsesoperasjon, men det er ingen kirurg i verden som vil kunne klare å argumentere for at du skulle få dekket det. Så da må du i så fall punge ut av egen lomme for å kappe låret ditt i to, montere på rammer fiksert med skruer og sakte men sikkert skru bruddet fra hverandre mens det gror. Det er det ikke verdt ;)

Som det nevnes over her syes jeg etbensøvelser er et godt alternativ. Det er kjipt å droppe bøy, men prolaps er enda kjipere. Du kan kjøre bein som et beist med etbensøvelser også. Noen hefige belastede etbens plyoworkouts gir deg eksplosivitet som en løve, og det er ganske awesome det og.

Takk for veldig utfyllende svar :)

Tror jeg bytter over til ettbeindsøvelser da. Kjenner det alt for godt i bekken når jeg belaster dagen etterpå. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...