Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Kortsagt er jeg en pingle på 64.5Kg som er 180cm høy og prøver å gå opp i vekt.

Jeg trenger tips om hvordan jeg kan få i meg flere kalorier. Her er det jeg normalt spiser i løpet av en hel dag:

- en pakke bixit 300g

- 1 Kg nakkekotteletter

- 400 mL kokkosmelk

- 1.5 L brus (ikke lett, 440 Kcal/L)

Regner dette til å bli: 3800 Kcal minst (med sikkerhets margin, altså dette er en underdrivelse)

Mesteparten av kaloriene kommer fra fett. (50% fett 25 % protein og 25% karber)

Spiser mineral og vitamin tilskudd. Hva mer kan jeg gjøre for å øke i vekt? Trenger desperat hjelp.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12555-seri%C3%B8s-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vell går ut i fra at jeg kan bytte ut bixiten med knekkebrød men da synker kalori inntaket. Brusen er jo istedet for vann så den får stå. Kokkosmelka er jo en næringsbombe av fett. Kanskje næringstett mat ikke er så bra å fokusere på alikevel Dette godiset det er snakk om er jo for å balansere kostholdet ut med karbohydrater. Det var kanskje ikke en så god idee?

Annonse

Du sier jo ikke noe om hvor mye/hva du trener, men hvis du er ute etter å vokse med positive fortegn så er du pukka nødt til å begynne i andre enden. Proteinene er din ledestjerne, fett og karbs er kun til støtte for proteinsyntese og generell metabolisme og har ingen selvstendig verdi*

*uten fett dauer du, men det er på siden av temaet

For all del, du går opp mer av å spise næringstett mat enn salat,men... det er viktig å ha et variert og godt kosthold, og 1.5 liter brus og en kilo nakkekotteletter all day errday er definitivt ikke variert.

Du kan med fordel bytte ut brus og kokosmelk med melk.

Ser ikke en eneste grønnsak av noe slag heller, ikke noe frukt, ikke noe meieriprodukter.

Bytte ut bixit med godt grovt brød, eller havregrøt, eller egg og bacon, om det spises til frokost?

Spe på nakkekottelettene med enten annet svinekjøtt, eller storfe, kylling, eller fet fisk som laks, kveite eller makrell?

Kokosmelk er greit. Litt nakkekoteletter også, men du burde variere med litt annet kjøtt og fisk også. 1,5 liter sukkerholdig brus er ikke spesielt bra. Dette gir hele 150 gram sukker og med sukkeret fra bixit kjeksen er du nok oppe i 200 gram totalt noe som er langt over det som er bra i forhold til et fornuftig inntak.

Hva med ris, havregryn, søtpoteter, bananer, avokado, nøtter, oliven, fløte, helmelk, ost, egg for å nevne noe?

Nei jeg går ikke opp med det jeg spiser nå. Jeg har jo et variert næringsinntak. Jeg valgte nakkekoteletter fordi det innholder mye proteiner og fett. Men først å fremst er det billig. Jeg vet ikke hvilken effekt det vil ha å variere med sommerkoteletter. Jeg setter vektoppgang før helsa. Bryr meg lite om jeg det jeg øker i vekt er fett eller muskler. Skader ikke å ha litt nistepakke underhuden.

Aktiviteten min er ingenting. Vandre fra klasserom til klasserom er det meste fysiske aktiviteten jeg gjør.

Annonse

Usikker, drev aktivt med trening i 2 år uten å få resultater. Kanskje jeg hadde gått opp ved å kjøre kostholdet mitt x2. Men da er jeg redd jeg må dra en Askeladden, dessværre..

Du sier du drev med trening,men hvis du da levde på et kosthold som førte til at du ble 180 høy og veide seksti kilo,så høres det ut som at det er for lite totalt til at du skal klare å vokse greit, OG gå opp i muskelmasse fra trening.

Legg deg i bra kalorioverskudd,og prøv å trene litt igjen, gjerne med et bra program(er masse av de her inne) og jeg vil personlig garantere deg at det blir bra resultater=)

Meste parten av fettet i kokkosmelka er MCT. Grønnsaker tar mye plass. Men har planer om å innføre 1kg bananer i dietten min.

Ris er noe jeg kan innføre også. Jeg må ha ting som er lett fordøyelig. Hvis ikke får jeg ikke plass til nok mat i løpet av dagen.

Sumobryterne har jo hatt suksess med ris så hvorfor ikke.

Aurelius, planen min er netopp å komme i kalorioverskudd og trene som en gærning. Men når jeg skal opp til 70 kg før jeg begynner.

Kan komme med et innspill om at kostholdet ditt er alt for lite variert. I et sunt kosthold bør man ikke ha kun én kilde til protein, én til fett og to til karbohydrater. (Hvis man grovt sett ser på bixit + brus er karb, koteletter er prot og kokosmelk fett.)

Hvis du ønsker vektøkning er det selvfølgelig viktig med lette kalorier, men vil absolutt ikke anbefale denne måten. Blant annet er det en dårlig idé å planlegge brus inn i kostholdet fordi det er mange kalorier. Ja, de er lette, men de er ikke bra for kroppen din. Bytt ut sukkeret med andre, mer næringsrike matvarer. Du har all forutsetning for å kunne oppta masse vitaminer og mineraler samtidig som du øker i vekt, noe som er veldig bra for kroppen på alle mulige måter (google it if you have to).

Forslag til "ordentlig" mat har du overalt her på fb :) Som bl.a. Anny sier, er nøtter et veldig bra alternativ. Sunt fett, kaloritett og både vit+min. Håper jeg fikk fram det jeg ville på en forståelig måte, lykke til! :)

Nei jeg går ikke opp med det jeg spiser nå.

Då lyg du, har ein snodig sjukdom, eller så har du ikkje så godt kontroll på inntaket som du trur.

Jeg har jo et variert næringsinntak.

I kva univers er ein diett beståande av nakkekotelettar, Bixit-kjeks, kokosmjølk og brus eit variert kosthald?

I utgangspunktet trur eg dette er tull og tøys, men eg lar tvilen koma deg til gode.

Det første du kan gjere er å lese det du finn av relevante artiklar på FB om kosthald og vektauke. Der finn du alt du har bruk for.

Om du har eit kalorioverskot utan å trene så er det ikkje spørsmål om du vil legge på deg musklar eller feitt, du vil legge på deg utelukkande feitt. Noko eg ikkje ser poenget med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...