Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg baker brødet selv, for jeg klarer ikke de seige kjøpebrødene. Ungene foretrekker det hjemmelagde brødet selv om de liker superbrød fra coopen ;)

4 dl sammalt rug, grov

4 dl sammalt hvete, grov

2 dl havregryn

2 dl kruskakli

1 dl hvetekim

8 dl hvetemel

1 ss sukker

3 ts salt

1 pk gjær

4 ss olje

1 liter lunka væske (jeg bruker 5 dl vann og 5 dl melk)

Denne blir klissete å elte med hendene, så jeg klæsjer det rett oppi et par bakepapirkledde brødformer og lar de heve i 45-60 min, og steker de nederst i ovnen på 200 grader i 45 min.

Fortsetter under...

Jeg spiser ikke så mye brød, men liker å variere litt og teste ulike typer brød. For øyeblikket er jeg blitt helfrelst på "Karboknekker" fra Solbrød. Og, det er ikke fordi det er et lavkarbobrød, men rett og slett fordi det er det beste og saftigste brød jeg har funnet i butikker på lenge :) Utrolig godt!

Ellers liker jeg også kjempegodt, som flere andre ovenfor her, å bake brød og rundstykker selv :)

Jeg spiser ikke så mye brød, men liker å variere litt og teste ulike typer brød. For øyeblikket er jeg blitt helfrelst på "Karboknekker" fra Solbrød. Og, det er ikke fordi det er et lavkarbobrød, men rett og slett fordi det er det beste og saftigste brød jeg har funnet i butikker på lenge :) Utrolig godt!

Ellers liker jeg også kjempegodt, som flere andre ovenfor her, å bake brød og rundstykker selv :)

Er det brød?

Annonse

Jeg baker brødet selv, for jeg klarer ikke de seige kjøpebrødene. Ungene foretrekker det hjemmelagde brødet selv om de liker superbrød fra coopen ;)

4 dl sammalt rug, grov

4 dl sammalt hvete, grov

2 dl havregryn

2 dl kruskakli

1 dl hvetekim

8 dl hvetemel

1 ss sukker

3 ts salt

1 pk gjær

4 ss olje

Denne blir klissete å elte med hendene, så jeg klæsjer det rett oppi et par bakepapirkledde brødformer og lar de heve i 45-60 min, og steker de nederst i ovnen på 200 grader i 45 min.

So... hvor mange brød blir det av den oppskriften? ... Har etter mye om og men funnet et brød i lokale butikken som faktisk er grovt... men det brødet inneholder endel omega3 og får litt smak... den smaken liker jo ikke kidsa i huset .. Så nå vurderer jeg faktisk å bake selv.

vilken butikk kjøper du det?

Skulle kanskje formulert meg litt bedre; jeg kjøper dette brødet på Solbrød bakeri i Bergen. Det er sikkert mulig å finne lignende typer brød på andre bakerier og kanskje også i butikk? :)

So... hvor mange brød blir det av den oppskriften? ... Har etter mye om og men funnet et brød i lokale butikken som faktisk er grovt... men det brødet inneholder endel omega3 og får litt smak... den smaken liker jo ikke kidsa i huset .. Så nå vurderer jeg faktisk å bake selv.

Det blir to brød - bruker former på 1,5 liter som disse. Da blir brødene litt kortere, men høyere :)

trend-broedform-25cm-trend-bakery.380.700.2.jpg

Annonse

Vet dere, når jeg først spiser brød så blir det altså ofte svært lite grove brød, type restaurantkneip eller noe. Jeg kan ikke fordra grove brød, spesielt de som er så grove at det er som å tygge murstein.

Vet dere, når jeg først spiser brød så blir det altså ofte svært lite grove brød, type restaurantkneip eller noe. Jeg kan ikke fordra grove brød, spesielt de som er så grove at det er som å tygge murstein.
Da har du ikke smakt et godt hjemmelaga grovbrød:D

4 dl sammalt rug, grov

4 dl sammalt hvete, grov

2 dl havregryn

2 dl kruskakli

1 dl hvetekim

8 dl hvetemel

1 ss sukker

3 ts salt

1 pk gjær

4 ss olje

Nå har jeg bakt... :cool: og det ble forsåvidt veldig bra det... mindre arbeid enn jeg hadde regnet med. Men, bruker du over, under, vifte, bakenfor foranfra varme? Det var litt antydning til deigete midt inni der og begynte å bli bra stekt på toppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...