Gå til innhold

Hvordan få familie/ venner til å forstå?


Ell_a

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente på 26år, 169høy, 59kg.

For 4uker siden, valgte jeg å gjøre en endring med kostholdet mitt. I alt for lang tid har jeg fått i meg alt for lite næring iht. aktivitetsnivå, droppet lett måltider. Siden jeg la om kostholdet, har jeg merket stor forbedring med blant annet at jeg ikke er svimmel lenger, jeg har også gått ned noen cm i midjen. .

Jeg har vel aldri følt meg bedre. .

Derimot er det vanskelig for familie og venner og akseptere at jeg nå ikke spiser når det passer de, samt hva jeg spiser. Jeg har ikke noe problem med å si nei til godterier, kaker ol. når jeg er borte på besøk, men alikevel så føles det litt vanskelig/ slitsomt å måtte forklare hele tiden. .

Er det noen som har vært i liknende situasjon? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg mener selv at jeg har informert de godt nok, men de er kanskje som du sier bekymret. Jeg har prøvd å forklare at jeg har lagt om kosten for å få i meg mer næring. Fra å spise et par ganger og dagen til å spise 6 ganger om dagen. Jeg er konstant mett nå, så at jeg har godt ned et par cm i midjen er en bonus, at jeg har blitt litt strammer.

Om de tror jeg har lagt om kosten for å slanke meg så er det kanskje ikke så rart at de er beskymret. Må ta meg en prat til med alle sammen, slik at jeg ikke gruer meg/ utsetter det å dra på besøk til folk. Har prøvd å legge all besøk til lørdager, siden det er den dagen i uka jeg spiser godterier og ikke er så nøye med når jeg kan spise forskjellige matvarer til hvilke tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er et problem for de fleste som legger om kosthold og ofte spiser middag med venner/familie.

Bor hos familie for tiden, pga leiligheten min druknet i flom for et par uker siden.

Og der er det spisepress :p Sliter med å holde kostholdet mitt. Må spise minst mulig på jobb, så jeg ikke sprenger dietten når jeg kommer hjem og får middag og kvelds. Er veldig takknemmelig, men får som regel en pekefinger om jeg dropper potetene og bare spiser kjøtt og grønnsaker ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har nok vært i lignende situasjon, di færreste "godtar uten diskusjon" at noen i nær familie/vennekrets legger om kosthold og treningsmønsteret sitt, ofte reagerer de pga egen dårlig samvittighet for å ikke greie det samme eller bekymrelse for at du skal sulte deg ihjel. Så da er det ikke annet å si enn:

post-7229-14440880339789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man må vell egentlig bare drite i hva andre sier..jeg har bestemt meg for for lenge siden at jeg spiser sånn som jeg vil, så får andre tenke og mene hva de vil, bryr meg ikke :) vil jeg ha en muffins, spiser jeg den, men gidd ikke spise den for å gjøre andre glad..etterhver aksepterer de det også, og innser det er den livsstilen du har valgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 26. Voksen nok til å bestemme over deg selv. Din familie, og dine venner vil ALLTID bekymre seg og bry seg - de er glade i deg. Det kan du ikke gjøre noe med, det er naturlig. Du må rett og slett bare fortsette å si nei takk osv til de har blitt vant til at du spiser sånn og sånn. Det tar tid, men etter en stund er de vant til at du gjør som du gjør. Tror ALLE som gjør en sånn forandring, undertegnende også, har opplevd dette. Jeg opplevde også at mange av mine venner fulgte etter - OG inn på treningsstudioet, når de så forandringen over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du invitert på middag, eller lagd et måltid til dem, som du ville lagd til deg selv?

Det gjorde vi når vi la om, etter en beite,...reiste bort til mine foreldre og lagde middag til oss alle 4.

Godt tatt i mot, da kan du jo i samme slengen vise de at det er ikke sååå himla vanskelig, eller så mye som skal til for å legge om kostholdet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tilbakemeldinger. Jeg fortsetter å si nei takk til det jeg ikke vil ha i meg. Jeg antar at det vil roe seg med tiden, når de forstår at jeg ikke sulter meg, at jeg faktisk spiser mer nå enn noen sinne. Jeg får invitere venner og familie på middag til oss også i hverdagen, slik at de faktisk får se hva det innebærer. Det er nok kun mangel på kunnskap som gjør at de er skeptiske.

Heldigvis har jeg en ektemann som støtter meg fullt ut, og til tider bryter inn når blant annet familien maser i det uendelige om at jeg må spise "ordentlig" som de gjør.... Han har heldigvis stor forståelse og ser at ved at jeg nå spiser mer og regelmessig har mer til overs.

Kollegene på jobben har startet å forstå, morsomt er det når de ser jeg kommer med en STOR matpakke med 3måltider i hver dag. Skal legge til at jeg jobber på en fastfood restaurant, hvor ikke maten akkuratt er i henhold til kostholdet mitt. Tidligere hadde jeg alltid med meg to brødskiver med ost, men de dagene er over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å legge om kostholdet selv. Har foreløpig kuttet brød, og bruker sjelden poteter eller pasta.

Er veldig nysgjerrig på alle dietter som funker. Trenger ikke gå ned i vekt, men gjerne fettprosent , for å få mer markert muskler.

Fortell meg gjerne hva du spiser i løpet av en dag(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 1dl Havregryn m/bær eller syltetøy + proteinshake

Mellommål1: Eple, Kesam, aminosyre, proteinshake

Lunsj: MINIMUM 150g kjøtt (Magert) 150g pasta eller 75g poteter

Mellommål 2: Eple, kesam, aminosyre, proteinshake

Middag: MINIMUM 150g kjøtt, masse grønnsaker

Kveld: kesam

Jeg skal snakke med treneren min på mandag siden det ser ut til at jeg har startet å gå mye ned i vekt. Må nok legge til noe mer i måltidene mine. Har gått ned -2,9kg på fire uke. (ene uken var vi på ferie, så da ble det jo litt godterier også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Huff ja... Merker det selv. Men det er merkelig; jeg har merket det at hvis man har noen kilo for mye, nei, DA er det helt greit og ikke noe issues. Men så fort man begynner å tenke på hva man putter i seg, får en mindre kropp, kanskje går ned litt eller på noe måte utpreger seg på at man er annerledes enn alle andre. Folk bryr seg om hva andre gjør og putter i seg, som oftest fordi de er misunnelige. At du faktisk KLARER å si nei til den kaka ;) fordi innerst inne tenker de det kanskje selv... Tenk på det du :) Tenk du flink du er. Hehe. Masse lykke til, jeg har selv noen mil å gå der i forhold til de rundt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen som har ett glupt svar så rop ut. Brukt tre år nå på å prøve å få venner og familie til å skjønne dette med kosthold og trening men det eneste jeg har kommet fram til er at det beste er å holde kjeft om det, være subtil og ikke utagere meg i sosiale hendelser.

De fleste jeg nevner det til stempler meg på sekundet og gir meg bare tyn for å være sunn og trene mye. So what? Skal ikke jeg få gi en blank F i at jeg ikke har lyst til å sitte på ræva og stappe trynet fullt av dritt 24/7 bare for å være akseptert?

Får faktisk mer tyn for å trene og være tynn, enn når jeg veide alt for mye og brukte hele dagen på å sitte på ræva ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får faktisk mer tyn for å trene og være tynn, enn når jeg veide alt for mye og brukte hele dagen på å sitte på ræva ...

Sorry nå lo jeg litt!! Regner med at det skjer ofte...

Handler mer om kunnskaper igrunnen. For min del spiser jeg maten som blir laget på jobb / og hos familie. så man kan trygt si jeg har 2-3 små spisedager i uken og en stor med familien. Helt greit for jeg gidder ikke å diskutere det med dem.

Sier ikke så mye til vennekretsen, men fikk kommentar fra en som mente jeg så godt ut, nei faktisk så litt trent ut

og fulgte opp med spørsmålet: Hva har du gjort? Svaret mitt: Vært nøye med kostholdet!! diskusjonen stoppet der :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry nå lo jeg litt!! Regner med at det skjer ofte...

og fulgte opp med spørsmålet: Hva har du gjort? Svaret mitt: Vært nøye med kostholdet!! diskusjonen stoppet der :roflmao:

Det skjer alt for ofte ja ... Samtalen stoppet der ... Hmmm, det var mystisk. :p

Som du sa, kunnskapsnivået til folk er under dørstokken og de takler ikke å se at andre har prestert bedre enn de har og faktisk tar vare på seg selv. Til opplysning så ja, jeg spiser det jeg får servert hjemme og om noen spør om jeg blir med ut for å ete pizza eller noe så holder jeg heller kjeft og blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må venner og familie forstå? jeg gidder sjelden og forklare folk hvorfor jeg gjør hva jeg vil. Spør de hvorfor sier jeg: BECAUSE FUCK YOU, thats why! Neida, jeg gjør ikke det, men jeg lar aldri folks mening om meg påvirke min virkelighet, så om de forstår eller ei gir jeg blanke i. Ikke heng deg opp i hva folk synes, de er som regel dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...