Gå til innhold

Jeg hater knebøy--kan noen se på teknikken min??


Min treningslykke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser ikke hele deg. så får ikke gitt helt presise tilbakemeldinger. Synes det ser ut som du spenner litt dårlig opp før du går ned, og ser heller ikke ut som du klarer å holde noe særlig spenn når du begynner å komme ned mot bunnen. Prøv å fokusere på å spenne skikkelig opp før løftet. Ellers bør du også justere litt på nakkestillingen din, prøv å fokuser på et (tenkt) punkt på gulvet et par meter fremfor deg, ikke se opp i taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å stå ørlite grann bredere, press knærne ut og tenk at du skal ned "mellom låra" og ikke oppå de samt at tenker at du skal ha tyngdepunktet mer bak på hælen. Litt vanskelig å se når det er filmet rett fra siden, da man ikke ser begge beina og får noen forhold til avstand og knær etc.

Det jeg prøver å si er mindre slik:

squat.jpg

og mer slik:

squat-malasana.jpg

(sorry for de fæle modellene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å stå ørlite grann bredere, press knærne ut og tenk at du skal ned "mellom låra" og ikke oppå de samt at tenker at du skal ha tyngdepunktet mer bak på hælen. Litt vanskelig å se når det er filmet rett fra siden, da man ikke ser begge beina og får noen forhold til avstand og knær etc.

Det jeg prøver å si er mindre slik:

squat.jpg

og mer slik:

squat-malasana.jpg

(sorry for de fæle modellene)

Synes det var godt illustrert! Dette hjalp meg iallefall.. :p Jeg trengte også litt forklaring tydeligvis, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper faktisk veldig både under oppvarming og ellers å sitte som på nederste bildet, skyve knærne ut, og så holde spennet. Om man sliter med oppspenn kan man gå så langt ned man klarer, så evt holde i et møbel eller lignende og dra seg litt og litt ned mens man spenner opp.

Resultatet burde være noe slikt:

the-perfect-squat.jpg?w=468&h=349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper faktisk veldig både under oppvarming og ellers å sitte som på nederste bildet, skyve knærne ut, og så holde spennet. Om man sliter med oppspenn kan man gå så langt ned man klarer, så evt holde i et møbel eller lignende og dra seg litt og litt ned mens man spenner opp.

Resultatet burde være noe slikt:

the-perfect-squat.jpg?w=468&h=349

Er så rått det at de fleste babyer squatter korrekt når de setter seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med både eirich og Ole-Mats Moskvil. Litt vanskelig å se beinstillingen skikkelig. Kan tyde på at du står litt for smalt, pga. vinglingen. Også vanskelig å se dybden. Du kommer også veldig frempå, noe som kan tyde på litt for tunge vekter, da i forhold til den teknikken du har, vel og merke. Med bedre teknikk er nok 50 ganske greit. Illustrasjonene til eirich er ikke så halvdumme.

Ting å tenke på:

- Stå bredere (gjerne med føttene skrående litt ut)

- Spenn opp bedre på topp. Pust inn dybt, og stram magen og rumpa før du går ned.

-Tenk at knærne skal presse utover på vei ned, og holdes ut på vei opp.

- legg press bak på hælen. Kanskje lurt å skaffe noen skikkelig sko. De du har ser litt flate ut

Tipsene til Ole-Mats Moskvil om å fokusere på et spesifikt punkt rett frem, er ikke dumt. Samme med nakke-tipset.

Synes ikke denne videoen er så dum:

Han er av de bedre Jr-styrkeløfterene i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for så mange konstruktive tilbakemeldinger, nå vet jeg hva jeg har å jobbe med. Det er så jeg nesten gleder meg til neste knebøyøkt...( bare nesten..) Ang sko trodde jeg de SKULLE være flate? Jeg trener i converse og trodde det var fint til knebøy:)

Nei, men jeg vil si at hvis du ikke har noen skikkelige styrkeløft-/vektløftersko (hvor oppbygd man vil ha de bak varierer), så er ikke flate sko, type converse det verste å bruke. Heller det enn joggesko. Det er krise!

I Markløft er det mer vanlig å stå flatt. Mange står til og med uten sko i det hele tatt i konkurranser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for så mange konstruktive tilbakemeldinger, nå vet jeg hva jeg har å jobbe med. Det er så jeg nesten gleder meg til neste knebøyøkt...( bare nesten..) Ang sko trodde jeg de SKULLE være flate? Jeg trener i converse og trodde det var fint til knebøy:)

Jeg brukte Do-Win Rogue vektløftersko tidligere, men nå foretrekker jeg sokkelesten. Så lenge det ikke er glatt gulv er det helt topp. Enig med T-bone_84 ang. dybde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kult:)

Jeg har trent 5 uker etter x-press nå, kommer til å fortsette en månedstid før jeg går over til x-size tenkte jeg. Det er bare det at jeg hater knebøy og gruer meg til hver økt der den er med...da sliter jeg litt med å øke frekvensen... kanskje ikke så rart jeg aldri blir sterkere. Har økt godt i alle andre øvelser utenom denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sko så er dette en vanesak fra person til person. Noen bruker converse og andre bruker styrkeløftsko.

Selv gikk jeg til innkjøp av Adidas Power Perfect 2 og merket at bøyen ble annerledes med en gang. Utrolig hva sko har å si. Men som andre har skrevet over her så må du fokusere på å stå litt bredere med tærne utover. Fra start til stopp skal du holde fokus på å presse knærne ut og sette deg rumpa mellom bena. Også er det viktig å tøye for å ha bra med mobilitet i hofta.

Knebøy var også min hatøvelse nr. 1 når jeg startet å trene. Men med tiden så kom teknikken :)

André som sentadilla la ut en film av over her har jobbet mye med mobilitet i hofter for å få denne teknikken til å sitte skikkelig. Og han er ikke bare i toppen blant jr. men også senior. Ref: 3. plass NM i Juli.

Sentadilla: Ingen står helt barbeint i konkurranser da dette ikke er lov. Men mange som bruker markløft slippers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hater knebøy så mye som det virker, så hvorfor ikke bytte den ut? Jeg byttet til frontbøy pga mitt knebøy-hat og har nå en mye morsommere trening :sneaky:

Hvorfor følte du det var bedre? Jeg er heller ikke særlig glad i bøy, men har aldri tenkt på å bytte til frontbøy ettersom jeg følte det ville bli akkurat det samme bare med stanga foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...