Gå til innhold

Råd og tips inspill for veien mot en fit kropp?


Jarleh

Anbefalte innlegg

Heisann.

navnet er Jarle er 190cm høy og veier i dag 93kg.

Historien min starter julen 2008 store 127kg (vedlagt bilde.) da jeg fikk meg sykkel av mor og far, hadde vel snakket om og begynne og sykkle litt men hadde aldri blitt noe til det. Sykkelen ble stående i garasjen frem til frosten var over og tempraturen var stigene. Mars måned begynte jeg og sykkle til og fra jobb 15km hver vei, og spiste mindre og sunnere. Diett hadde jeg ikke "spiste det som var på bordet hjemme hos mor" brukte bare litt mer vett. Juni måned var jeg overaskene nokk nede på 96kg og der stoppet det opp. har i senere tid har det gått opp igjen til 109kg.

Julen 2011 109kg (huffda) gitt faen i trening og kosthold 1/2år og lagt på meg 15kg. :S

Januar starter jeg med styrke trening og når været ble bedre var jeg i gang med sykklinga igjen. Bor nå for meg selv så spiser sunnere "lager min egen mat" og mai måned 2012 er jeg 95kg (lettere en noen gang. ) juni 94kg og stabilt 94kg til og med 06aug.

Nå trener jeg sykkling 5ganger i uka. Går mye tur i tilegg både i fjell og rundt om med venner og trener styrke 3ganger i uka.

06august heiv jeg meg på psmf diett. På 3 dager 1kg av. Jeg trodde jo selv eller håpet på at jeg var supermenneske så har trent like hardt som alltid disse 3dagene, noe som resulterte i at jeg nesten svima av på sykkel sete i dag.

har spist 200gram karbonadedeig eller kyllingfilet steikt i vann og 200gram grønnsaker 4ganger daglig noe som resulterte i ca 1200kcal (usunt høyt kcal underskudd)

så er det om jeg skal begynne og legge til karbohydrater i form av frukt ris og havregryn. Eller om jeg skal kutte ned på trenings mengden. målet er og forbrenne vekk resten av fettet har 14-15% kropps fett. og vil ha definerte muskler på hele kroppen.

legger ved noen bilder av "før julen 08" "etter sommer 12" :) setter stor pris på inspill og anbefalinger fra folk som har ærfaring og gjort dette før. mvh Jarle.

post-15130-14440876935843_thumb.jpg

post-15130-14440876934488_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk takk :) satt og mekka sammen en kostholdsplan som er psmf inspirert. det vil si 2måltid med psfm legger til litt ris på middagen og bytter ut frokosten med havregryn samt. spiser et eple i løpet av dagen og tar 1 protein shake.

legger ved et bilde. er dette noe som ser fornuftig ut? med tanke på sykkling 3mil 5ganger i uka, styrke trening 3ganger og litt tur gåing. er ca 1715kcal på en dag tenker og ligge under 2000 hvertfall.

post-15130-14440876992939_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"så er det om jeg skal begynne og legge til karbohydrater i form av frukt ris og havregryn. eller om jeg skal kutte ned på trenings mengden. målet er og forbrenne vekk resten av fettet har 14-15% kropps fett. og vil ha definerte muskler på hele kroppen."

Om du skal følge PSMF så skal du ikke trene mer enn styrke 3 ganger i uka og lett kardi, som 30 min gåtur dgl. Det er kostholdet som gir mest utslag når du skal ned i vekt, ikke trening i seg selv. En annen mulighet er å prøve å bytte ut karbo med fett, men spise grønnsaker med lite karboinnhold. Bare for å se om det hjelper noe og ikke innta mer elelr mindre kalorier enn du hadde tenkt å få i deg om du skulle spist ris osv. Jeg ville gått på psmf en stund og redusert treninga og inntatt mer fett etterpå og samtidig trent mer. Men det er meg, det er mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått mann! Ang de resterende prosentene du vil ned så må du nesten finne ut ca forbruk og prøve deg frem med antall kcal, om vekta står stille så er du i energi balanse, om vekta øker er du i overskudd og om du går ned i vekt så er du i underskudd.. Logisk nok egentlig ;) men er bedre å skynde seg sakte, enn å svi av mye muskelmasse :D Hehe

Litt bedre forklart:

Hvor mange kalorier trenger du? | Treningsfysiolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for inspill og kompliment :)

forsetter med psmf dietten til og med Mandag alså 1uke. så føler jeg at jeg må legge til litt karbohydrater. trenings mengde + jobben som Bil Mekaniker hvor jeg står oppreist og jobber fysisik 7,5timer. så ser jeg hvordan ting går...

kan nevne dag 3 og 4 på psmf har jeg vært ør i hode svimmel og sinnsykt trøtt :) liker ikke følelsen av og ikke vær "frisk"

kan si det letteste jeg har gjort var og gå fra svært overvektig til normal vektig. når du har store mengder og ta av raser kiloene av. er værre og gå fra normal til rippa.

så når vinteren kommer og snøen laver ned er psmf aktuelt igjen da det ikke blir sykkling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig en utrolig imponerende jobb du har gjort, Jarle!!! Bøyer meg i støvet for din vektnedgang.

(y):D

Jeg må bare si det:

Ut ifra bildene dine kan jeg ikke helt forstå behovet ditt for en ekstremdiett. ¨

Du sier du ønsker en lavere fettprosent og mer definerte muskler.

Jeg personlig synes du ser veldig tynn ut i dag, og tror faktisk du vil føle deg mye mer fit om du faktisk øker muskelmassen din fremfor å rase mer ned i vekt:)

Hvorfor ikke gå ned i vekt på en mer "behagelig" måte? Med et mindre kaloriunderskudd som faktisk tillater deg både å ha energi til å ha en aktiv jobb, trene styrke og sykle, tror jeg du i det lange løp vil få mye mer igjen for :happy:

Jeg håper også at du virkelig kutter ut de lange sykkelturene dine på PSMF. At du sier at du nesten svimte av på sykkelsetet, sier litt om at det du driver med ikke er bra for helsen din. Det er en grunn til at man på PSMF ikke skal ha mer en lette styrketreningsøkter. Du kan gjerne tro du er et supermenneske, men det er ikke bra for kroppen din.

Ikke meningen å blande meg så mye i løpet ditt, men følte bare at jeg måtte si det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for det Andrea.

Har forsatt fett på siden og litt over mage musklene, og bygge mer muskel masse vil jo ikke fjerne fettet. Så tenker og først gå ned såpass at 6packen kommer frem for og deretter bygge muskler.

(valgte bilen til jobb i dag og får ta en gå tur senere istedenfor sykkelen ja.)

Er jo veldig glad i og trene men når jeg setter meg et mål så skal jeg nå det koste va det koste vil. og når jeg første bestemte meg for og prøve en uke med psmf så skal jeg ta den uka :)

Men skal prøve og finne en måte og bli kvitt di siste 5kiloene som passer min livs stilen:)

Var egentlig derfor jeg lagte tråen for og få andre personers inspill og anbefalinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg skjønner. Mye man ikke ser på bilder!

Slik du beskriver at du holder på nå, med PSMF, alt for lite mat i forhold til treningsmengde. Så kan resultatet faktisk være at det går på bekostning av muskelmassen din. Du kan på den måten ende opp med at drømmen om en fit kropp, erstattes med en"skrapa" kropp, som se direkte usunn ut! Det er bra du er opptatt av og nå målene dine, men enkelte ganger er det lov å bryte når det man gjør ikke er bra for helsen.

Jeg tror du uten NOE som helst problem kan fjerne dine 5 kg på en mye "lettere" måte. Du er allerede superaktiv, og det i seg selv gjør at du ikke nødvendigvis trenger å spise så mye mindre for å komme ned i idealvekten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hardkjøret du utsetter kroppen din for vil snart smelle tilbake på deg. Overtrening er djevelen selv altså! Finn en litt mer skånsom måte for kroppen å gå ned på som Andrea nevner over her og husk at det blir bare vanskeligere og vanskeligere å ta av fettet etterhvert som fettprosenten minker uten at det går utover muskelmassen. Ville lagt meg litt under energibalanse når det gjelder kaloriene, kuttet tre dager med syklingen og heller lagt til en dag med styrke og kjørt en 2-splitt over 4 dager. Du vil brått føle deg enda bedre med litt mer fokus på styrke/muskelmasse og når resultatene kommer der ;)

Men igjen kompis.. Er virkelig imponerende det du har fått til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89,6kg på vekta i dag. var 94,4 mandag og begynte psmf på tirsdag. spiste 80gram havregryn i skummet melk til frokost og gikk på trening energien er ikke skikkelig på plass så skal begynne og spise mer karbohydrater neste uke men tenker og holde meg på et kcal inntak rundt 2000. Ja jeg hoppa av psmf det var sykt effektivt, men og gå rundt sløv og tung i hode er en straff. + følelsen av lav prestasjon under trening er helt for jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...