Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sittende er vel regnet for å ta best på lårene, men begge er helt ok.

Press deg godt inn i setet med armene for å unngå at rumpa kommer fram og du får dårlig vinkel i ryggen. Også viktig å stille inn maskinen korrekt.

Siden begge "bare" er helt ok, hva er bedre? :D Altså jeg kjører andre øvelser som knebøy, markløft, beinpress, ettbeinspress, og tåhev på beina.. og bulgarsk utfall hjemme ettersom jeg hele tiden blir bulgarsk utfall-blocked på treningssenteret.

Det som utgjør forskjellen er hvorvidt hofteleddet er bøyd eller ikke. Hamstrings strekkes når hofteleddet bøyes, og man trener da hamstrings i en mer utstrukket stilling enn når hofta er strukket.

Hvis poenget er å isolert trene hamstrings kan du også strekke ankelen for å koble ut muskler i leggen (gastrocnemius).

Siden begge "bare" er helt ok, hva er bedre? :D Altså jeg kjører andre øvelser som knebøy, markløft, beinpress, ettbeinspress, og tåhev på beina.. og bulgarsk utfall hjemme ettersom jeg hele tiden blir bulgarsk utfall-blocked på treningssenteret.

Glute ham raise og nordic hamstring er bedre, men også endel tyngre. Strakmark er også bra for bakside lår. Strakmark kombinert med NH eller GHM og dype knebøy blir ganske komplett for bakside lår.

Men lårcurl er en av de få maskinøvelsene som absolutt kan forsvares. Spesielt når det gjøres i tillegg til dype knebøy, bulgarske utfall og andre beinøvelser så er det helt glimrende.

Annonse

Lårcurl liggende på magen med en manual mellom føttene. Pek tærne som en ballettdanserinne under hele bevegelsen. Stopp bevegelsen ligger før det "tipper over" på toppen. Stopp like før manualen treffer gulvet i bunnposisjon - altså konstant spenn på muskelen. Denne øvelsen kjennes godt i hamstrings :)

Gjest noen123
Lårcurl liggende på magen med en manual mellom føttene. Pek tærne som en ballettdanserinne under hele bevegelsen. Stopp bevegelsen ligger før det "tipper over" på toppen. Stopp like før manualen treffer gulvet i bunnposisjon - altså konstant spenn på muskelen. Denne øvelsen kjennes godt i hamstrings :)

tør ikke helt se for meg hva som vil kunne skje om man mister grepet på manualen på topp her.. :p

Sittende/liggende- Det spiller ingen rolle. Lårene dine vil se nøyaktig like ut om du velger den ene fremfor den andre de neste 6 mnd:)

Noen litt enklere varianter av glute ham:

Steg 1: Strikk og bosu. Strikk avlaster i bunn og bosuball gjør vektarmen mindre og dermed lettere.

Steg 2: Bosuball gjør vektarm mindre og dermed lettere. Jo lenger ned du plasserer knær på ballen jo lettere blir det.

Steg 3:

• 2 uker senere...

Annonse

Som Ptpro sier: Jatakk til begge to. Og sett over et år eller to, så tror jeg det er gunstig å være innom mange forskjellige øvelser for alle muskelgrupper. Det øker sjansen for å treffe muskelen over hele bevegelsesbanen, minsker sjansen for skader, og øker også muligheten for å utligne ujevnheter. Pluss at man lærer en masse. Og gir en god mulighet for at man finner nye "favoritter".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...