Gå til innhold

Ekstra vondt i korsryggen når jeg våkner


Peter M.

Anbefalte innlegg

Etter nesten hver eneste nattesøvn så våkner jeg og har skikkelig vondt i korsryggen når jeg bøyer meg. Dette varer i cirka en time og så demper det seg, men det går aldri helt vekk heller. Jeg har blitt fortalt av legen min og bekjente at jeg først og fremst skal fokusere på å sitte rett i sofaen/stolen, for før så hadde jeg nemlig en hybrid ligge-sitte stilling, noe som tydligvis har lagt for mye press på ryggen.

Det har hjulpet litt på smertene men de er der fortsatt:(

Så for å summere spørsmålet mitt: Er det noen som har en liten anelse om hva det kan være som forårsaker disse smertene, og eventuelt hvorfor det er værre rett etter at jeg har stått opp?

NOTE: Det er ikke verk! Det gjør bare vondt når jeg bøyer ryggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ligger med en pute under knærne/leggene, og det gjør underverker for korsryggen min.

Jeg leste noe lignende når jeg søkte på google, men det virket litt for usansynlig:blush:

Men da har det visstnok en effekt alikevell da! Prøver det inatt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med det samme, fått beskjed av militærlege og vanlig lege: Det KAN være sengen, det KAN være dårlig blodsirkulasjon osv osv osv.. Man må faktisk nesten bare leve med det. Jeg har faktisk enkelte ganger grått når jeg har våknet pga jeg har hatt så vondt og klarer ikke bevege meg!:)

Men jeg vet selv at etter jeg fikk en hardere seng, så hjalp det godt på! I tillegg til god trening for ryggen!

Skal for øvrig ta til rette dette med pute, verdt å prøve!

Men jeg har da slitasje 2-3steder i ryggen+alltid hatt samme som trådstarter(liggende/sittende stilling)

Ps: trådstarter, du har ikke vurdert å ta røntgen/mr? Bare for å sjekke?:) Vet aldri om det er noe(uten at jeg skal skremme,hehe)!

Viss det ikke gir seg nå etter dette pute trikset og litt mer strukturert trening så blir det nok en legetime så får eventuelt han bestemme om det er nødvendig med røntgen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også være at du bare er generelt stiv i muskulaturen. Klarer du å ta deg på føttene med hendene uten å bøye knærne?

Ettersom jeg holder på med Mixed Martial Arts - som setter en del krav på flexibilitet - så er jeg en relativt myk person. Klarer å ta meg på tærne med fingertuppene, men skal jeg lengre så begynner det å ta litt i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg holder på med Mixed Martial Arts - som setter en del krav på flexibilitet - så er jeg en relativt myk person. Klarer å ta meg på tærne med fingertuppene, men skal jeg lengre så begynner det å ta litt i :D

Det er bra. Jeg driver med vektløfting og er derfor også ganske så myk. Men som Aurorarama sier kan det være at ryggstrekkerene er stramme. Jeg har hatt problemer med det den siste mnd, og det var lignende hva du beskriver. Det er viktig å passe på å strekke korsryggen godt ut. For meg hjalp det ekstremt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte vondt i korsryggen om jeg ligger mye på magen.. Men så har jeg veldig svai rygg. Så kompenserer med å legge en pute eller dyne under magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Jeg sliter med korsryggen. Vet ikke hva jeg har gjort, begynte bare brått å få vondt i slutten av mars. Så kom og gikk smertene en stund, men nå har jeg hatt konstant vondt i minst 2 mnd. Har endelig fått meg MR time på søndag, så blir det vel CT også for å se om de finner ut noe. Vet at jeg har utrolig stramme ryggstrekkere, og har fått beskjed om at når jeg har vondt så går musklene i forsvar når jeg er på behandling hos osteopaten min osv. Håper å finne ut hva det kan være og håper det ikke er noe alvorlig :) Har jo holdt meg igjen på treningsfronten litt. utrolig kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Etter nesten hver eneste nattesøvn så våkner jeg og har skikkelig vondt i korsryggen når jeg bøyer meg. Dette varer i cirka en time og så demper det seg, men det går aldri helt vekk heller.

Peter M. , Jeg vet ikke om du har fått hjelp for smertene i korsryggen, men selv kan jeg berette om et liv før og et liv etter at jeg ble kjent med hofteleddsbøyerene mine.....

FØR: Hver eneste morgen oppførte kroppen min seg som om jeg var 80år gammel, stiv og krokete, måtte hive innpå noen ibux og etter noen timer med bevegelse var det blitt litt bedre. Aldri helt bra, bare litt bedre....

NÅ: Etter en konsultasjon hos naparapat har jeg hatt fokus på å strekke hofteleddsbøyerene hver enste dag, aktivere rumpa hver eneste dag, og simsalabim......korsryggen har blitt god som gull:D

check it out: Om akupunktur - Naprapatlandslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter M. , Jeg vet ikke om du har fått hjelp for smertene i korsryggen, men selv kan jeg berette om et liv før og et liv etter at jeg ble kjent med hofteleddsbøyerene mine.....

FØR: Hver eneste morgen oppførte kroppen min seg som om jeg var 80år gammel, stiv og krokete, måtte hive innpå noen ibux og etter noen timer med bevegelse var det blitt litt bedre. Aldri helt bra, bare litt bedre....

NÅ: Etter en konsultasjon hos naparapat har jeg hatt fokus på å strekke hofteleddsbøyerene hver enste dag, aktivere rumpa hver eneste dag, og simsalabim......korsryggen har blitt god som gull:D

check it out: Om akupunktur - Naprapatlandslaget

Smertene vedvarer, selv etter alle de løsningene som er listet i poster over her, så tips tas fortsatt imot med glede! Prøver meg på det som du nevner her, så blir forhåpentligvis mindre smerter i ryggregionen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...