Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fra frokost til jeg får spist etter jobb går det en god del timer, og jeg blir fryktelig sulten halvveis ut i jobben. Ingen muligheter for å spise der.

Har prøvd å eksperimentere med ulik mat til frokost som kan mette lenge nok, men finner aldri noe som funker godt nok.

Tenkte vi kunne samle en tråd med måltider som metter godt over flere timer! Vet dette er veldig individuelt, men det er alltid fint med forslag.

Og nei, periodisk faste er ikke en mulighet, og ja, jeg vet man ofte blir mer mett av proteiner enn de andre næringsstoffene. Jeg spør etter måltider ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10492-tips-p%C3%A5-mettende-m%C3%A5ltider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Middagsrester er nok en ganske sikker vinner her.

Et stikkord bør være at måltidet inneholder en rimelig mengde proteiner og en solid dose med fett, en kombinasjon som burde fungere greit for de fleste når det kommer til metthet.

Kokte egg med smør har hvertfall holdt meg mett i en god del timer, det kan du jo prøve. Godt er det og!

Ha med GI i betraktning ved valg av matvarer:)

hva med omelett med litt diverse godsaker i? det blir allefall jeg mett av :eek:

Hva tenker du på med å ha med GI i betraktningen? GI er veldig misvisende og er stort sett ganske ubrukelig i praksis da det ikke sammenligner matvarer på et realistisk grunnlag.

Omelett er et godt forslag!

Tenker mest på Rask og langsom energi

Dette fører jo til ulik påvirkelse av blodsukkeret.

Om du hadde deltatt i et hardt maraton:confused: eks, så hadde du jo puttet i den energien som ga deg mest der og da nemmelig rask energi. Samme etter trening.

Man spiser jo med tanke på hvordan man vil prestere, spiser du bare dritt, er jo ikke dette noen langvarig energi som dekker appetitten og holder blodsukkeret stabilt, eks vektnedgang,diett, man velger og spise det som holder kroppen stabil:)

Annonse

Havregrøt med cottagecheese og mandler :) Stor nok porsjon, og det holder meg mett lenge!

Vet du sier du ikke får spist på jobb, men er virkelig å dytte i seg noen mandler/eple/skyr/proteinbar helt umulig? Jeg er hvertfall avhengig av det etter alt for mange timer.

Havregrøt med cottagecheese og mandler :) Stor nok porsjon, og det holder meg mett lenge!

Vet du sier du ikke får spist på jobb, men er virkelig å dytte i seg noen mandler/eple/skyr/proteinbar helt umulig? Jeg er hvertfall avhengig av det etter alt for mange timer.

Det er selvfølgelig mulig å bare hive innpå noen nøtter mens sjefen ikke ser det ;) Men jeg foretrekker og innta mat i ro og fred og ikke under hast, og da er det greit å ha noe som metter lenge. Men om det er nødstilfelle, selvfølgelig!

Hva tenker du på med å ha med GI i betraktningen? GI er veldig misvisende og er stort sett ganske ubrukelig i praksis da det ikke sammenligner matvarer på et realistisk grunnlag.

Dette var interessant, trodde GI og GI indeks var en av Fedons kampsaker ?

Kan du skrive noe mer utdypende om dette, uten at det går 5mil over hodet på noobs ?

PS - har registrert at det er himmelvid forskjell på hvordan kroppen opplever f.eks frukt. Røde epler, druer og pære kan jeg rett og slett ikke spise, blir så sulten 30 min etterpå at jeg blir uvel ( skikkelig uvel, svimmel, må sette meg ned osv ) mens vannmelon, jordbær, grønne epler osv går mye bedre.

Generelt tåler jeg frukt ekstremt dårlig nå som jeg spiser etter lavkarbo-prinsipper, så dårlig at jeg forsøker å unngå det i det lengste...

Annonse

Jeg har bare en ting å si:

Pizza, ja de fleste liker pizza. Og når man spiser lavkarbo er det den evige kampen for å finne en god pizza bunn. Det finnes flertallige forsøk der ute, med forskjellig resultat.

Etter å ha lest hos Makronella, som igjen hadde funnet det hos Kostdoktorn, var det bare å sette i gang.

Du trenger:

·Karbonadedeig

·1-2 egg

·salt

·pepper

·oregano

·vårløk

·skinke

·ost

·tomatsaus (jeg brukte en pastasaus som heter Felix sugo Fleisch Pikant)

Bland sammen kjøttdeig, egg, salt og pepper med en mikser, jeg brukte vanlig kjøkkenmaskin. Spre dette ut over en stekeplate. Ikke for tykt da det trekker seg sammen og blir mer kompakt.

Litt oregano over og inn i stekeovnen på 225 grader i 10min.

P1080768.jpg

Ta den ut, og man ser tydelig at den har krympet litt.

P1080769.jpg

Smør utover valgt tomatsaus og ha på det du måtte ønske.

P1080770.jpg

Jeg valgte bacon og vårløk under osten.

P1080771.jpg

Så osten og skinke over osten.

P1080774.jpg

Inn i ovnen igjen på 225 grader i nye 10-15min. Følg med da alle ovner er forskjellige.

P1080777.jpg

Man ser det er godt med bunn og fyll.

P1080775.jpg

_____________________________________________________________________________________________________

Ikke min oppskrift!

http://proteinfluff.com/pages/fluff/strawberryeggwhite.html

Ingredients

• 1 Scoop of protein powder (usually 30-40g)
  • 100g Milk
  • 3 Stiffened Egg Whites
  • 150g Strawberries

Nutrition

• 295 Kcal
  • 42,8g protein

How to

________________________________________________________________________________________________________

Ovnsbakt kylling med wokgrønnsaker

Næringsinnhold (401 kcal) per porsjon à 200 g kylling (med ost)50 g revet Synnøve Finden lettost (10% fett)

64 g proteiner

10 g karbohydrater

10 g fett

Næringsinnhold (291 kcal) per porsjon à 200 g kylling (uten ost)

48 g proteiner

10g karbohydrater

5 g fett

Ingredienser:

200 g kylling

1 fedd hvitløk

½ rød løk

½ paprika

½ ts fersk chili

1-2 ts chili explosion krydder (Santa Maria)

Salt

225 g wokgrønnsaker (frosne)

Sukkerfri ketchup

Oregano

50 g revet mozarellaost (kan droppes)

Fremgangsmåte:

Skjær kyllingen i terninger, stek sammen med hvitløk, løk og paprika. Tilsett krydder. Legg de frosne wokgrønnsakene i bunnen av en ildfast form. Legg kyllingen oppå. Skvis på litt ketchup. Fordel osten og dryss på oregano.

Stekes midt i ovnen på 225 g i ca 20 minutter.

Kan serveres med pasta eller ris. Evt. kan man legge pastaskruer i selve formen.

________________________________________________________________________________________________________

Proteinmuffins

Fra Kristine Weber

clip_image002.jpg1 beger cottage cheese

40g Mandelmel (kjøpes på enkelte butikker, eller online)

2 egg

1 eggehvite

40g proteinpulver (jeg brukte TN ProZyme med vanilje)

1 spiseskje bakepulver

1 spiseskje fiberhusk

1 spiseskje smeltet smør (Kan sløyfes)

Sukrin, kardemomme og kanel etter behov.

Vanilje essens

Vann etter behov. (evt fløte om du har plass til litt mer fett i hverdagen)

Mos Cottage Cheese og Egg og tilsett alt det tørre og rør godt. Stekes enten i panne, vaffeljern eller i muffinsformer i 200 grader i ca 20 minutter.

Denne røra blir relativt tykk, men det justerer du med væske.

Næringsinnehold i hele røra:

102 g protein

8,4 g karbohydrater

36g fett

Blåbær proteinkake

Fra Carl-Erik og Sandra

2 egg

2 eggehviter

bakepulver

kokosmel

mandelmel

yoghurt naturell

litt smør

salt, kanel, sukrin

Og drysset over med blåbær

25-35 min litt utifra hvor tykk man lager den i ovnen på 200 grader.

img_2107-800x600.jpg?w=600&h=450

Da bør du ha en del oppskrifter som kan berike ethvert måltid, eller være et måltid i seg selv!! :D

Mvh

Svein Erik Gjøsund

Coach

Fast Form (Fast Form - Individuelles Coaching - Oslo, Norway | Facebook)

PS!!

MAT <3

Mitt forslag, poteter som karbokilde. Alt ettersom hvilken type du velger så har det rundt 15g karbo per 100g. Mitt siste måltid inneholder ofte et halvt kilo potet. Skjærer de opp og baker de i ovn. Fantastisk godt og veldig mettende.

Middagsrester er nok en ganske sikker vinner her.

Et stikkord bør være at måltidet inneholder en rimelig mengde proteiner og en solid dose med fett, en kombinasjon som burde fungere greit for de fleste når det kommer til metthet.

x2

Ja, riktig, noen ganger er det litt på tryne:cool:

Men Man trenger ikke og bli en GI-freak for og bli mett heller^^

Kult profilbilde bro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...