Gå til innhold

5x5


Evjo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvor lange pauser har dere? Ser at det står 3-4 minutter mellom sett. Jeg er usikker på om jeg klarer dette, har mark i ræva og synes pauser er et unødvendig onde:eek: Jeg prøver altså, men blir umotivert av å vente så lenge mellom settene og hele treninga blir gørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økte fra 100kg i knebøy til 150 på 3 mnder, så ja, det funker bra. Angående pauser har jeg aldri brukt tid, men hvor hardt hjertet banker. Er pulsen rolig, kjør på, men er ikke vits å vente mer enn 4-5 minutter, 3 minutter skal funke bra. Evjo; det er ikke intervalltrening du trener, det er styrke, og du trenger pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veeet:) men jeg bruker å føle meg klar for neste sett etter rundt ett minutt da. Har alle dere trent 5x5 programmet som jeg har linket til over her? Ser det er mange varianter, hvor flere av de kjører de store baseøvelsene i samme økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil jo alltid være en periode i et nytt program der du opplever at repsantall, pauser etc, ikke blir helt som du hadde planlagt. Det kan godt være at du ikke trenger 3-4 minutters pause mellom hvert sett i begynnelsen, men etterhvert som du nærmer deg nye maksløft så vil du se at det kommer godt med.

Jeg starter alltid et nytt program submaksimalt (kjører 5x5 nå), istedenfor å begynne å stange i veggen fra dag 1. På den måten kommer jeg inn i eventuelle nye øvelser, og programmet "sitter bedre i kroppen" både teknisk og mentalt. Da føler jeg også at jeg kan utfordre gammel maks "i fart" og ikke hoppe rett på, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt: Dette vet du ikke noe om. Du kjenner ikke meg og min kropp. Flere studier hevder dessuten at kvinner klarer seg med kortere pauser. Jeg er også klar over hvordan man trener bøy;) Punktum.

Selvfølgelig, men jeg har trent 5x5 lenger enn deg, og sier ting utifra erfaringer! Du har rett i at jeg ikke kjenner deg, men du må vite at et treningsprogram skal være tilpasset deg, og ikke omvendt. Dersom du trener et såpass tungt program som 5x5, skal jeg love deg at du trenger mer enn 1 minutt pause når du løfter 1,5-2x din egen vekt i knebøy. Hvor mye løfter du nå? Hvor mye veier du? Hvor gammel er du? Hvor høy er du? Hvilke tidligere treningserfaringer har du? Disse spørsmålene kan hjelpe deg/meg å forstå hvorfor du ikke trenger mer pause =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hva maksløftet mitt i bøy er, da jeg har slitt med en strekk i hams i et par år og ikke turt å trene så tungt (jeg håper det går bra nå:) Jeg løftet rundt 90 før strekken. Jeg veier 59. Jeg er 166, og er 36 år. Jeg har trent styrke i flere år, hovedsaklig push/pull splitter med RPE og myoreps periodiseingsmodeller. Jeg trener mye supersett, hovedsaklig for å få opp arbeidskapasiteten min, og fordi jeg liker kjappe økter. Jeg trener også mye intervaller 4x4. Når jeg trener pullups for eksempel tar jeg heller aldri mer enn ett minutt mellom settene, og jeg klarer like mange reps på sett 1 som på sett 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...