Gå til innhold

5x5


Evjo

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg skal begynne på det programmet som er nevnt her i denne posten (http://www.kalibergym.no/5x5_del3.php), men lurer på et par ting:

Er det hensiktsmessig å trene beinpress og lårcurl når man har både knebøy, utfall og strak mark?

Er det hensiktsmessig å trene stang curl når man har chins og foroverbøyd roing?

Er det hensiktsmessig å trene small benkpress når man trener dips?

Jeg sitter og vurderer om man får like mye ut av og kutte disse og heller får fokusert på å trene de resterende bra, men er veldig usikker så jeg er ute etter innspill=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på det programmet som er nevnt her i denne posten (http://www.kalibergym.no/5x5_del3.php), men lurer på et par ting:

Er det hensiktsmessig å trene beinpress og lårcurl når man har både knebøy, utfall og strak mark?

Er det hensiktsmessig å trene stang curl når man har chins og foroverbøyd roing?

Er det hensiktsmessig å trene small benkpress når man trener dips?

Jeg sitter og vurderer om man får like mye ut av og kutte disse og heller får fokusert på å trene de resterende bra, men er veldig usikker så jeg er ute etter innspill=)

I samtale med både Gunnar og Anneli på Kaliber var strofen den samme "DU SKAL IKKE BYTTE UT NOE" " Alt er satt opp slik for en grunn og for å få et maksimalt utbytte av treningen. Eneste vi bytta var markløft med maskin pg. av en ryggskade og det var på kanten fikk vi beskjed om :p Når det er sagt er det nok MANGE som er mer kompetent til å svare på dine spørsmål, men det var svaret jeg fikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ok, det står vel ganske klart i programmet at man ikke skal bytte ut noe også. Men det er jo ment som et 10 ukers powerbuilding program, min plan er å kjøre det over lengre tid så jeg tenkte det kanskje det kunne gi meg et bedre resultat på sikt og droppe noen isolasjonsøvelser. Noen som har erfaring med å kjøre dette programmet over lengre tid enn 10 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt: Dette vet du ikke noe om. Du kjenner ikke meg og min kropp. Flere studier hevder dessuten at kvinner klarer seg med kortere pauser. Jeg er også klar over hvordan man trener bøy;) Punktum.

Her er jeg helt enig med deg Evjo. Ser ikke poenget med lengre pauser for muskeloppbyggende trening (styrkeløft er noe annet). Perioden jeg trener mellom 8-12 rep har jeg kun ett minutt pause (bruker Gymboss for at dette skal være likt hver gang) Perioder hvor jeg trener for styrke har jeg 1,5-2 min pause.

Selvfølgelig vil man kunne trene med tyngre vekter med lengre pauser, men man må se det i forhold til hvilke mål man har.

Hvor lange skal pausene mellom settene være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører 5x5 med autoregulering nå, og får definitivt mer ut av 3-5 minutters pauser enn 1-3. Det er spesielt merkbart på øvelser som knebøy, markløft og chins som trener store deler av kroppen på en gang. Trente nylig Reverse Pyramid der jeg tok i som bare pokker, og da var 5 minutter nesten kort tid for å hente seg inn skikkelig mellom de tunge markløftsettene.

Mener at det har kommet noe ny forskning på at en bør ha lange pauser, nå har jeg rotet bort studiet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva slags 5x5 du mener. Min erfaring er med stronglifts (der stangroing er byttet ut med kabel), og synes det har fungert knall. Økt mye i styrke og det er enkelt å gjennomføre.

Kan jeg spørre hvorfor du byttet fra stangroing til kabel Fredrik? tenkt på å gjøre det selv, siden jeg rett og slett ikke liker stangroing. Hater den:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte Stronglifts 5x5, men uansett hvilket program du kjører, er pauser en viktig del av treningen. Dersom du føler deg klar for neste sett etter ett minutt pause, løfter du ikke tungt nok.

Hva er din erfaring med stromglifts 5x5 da?

Vurderer dette programmet som veldig aktuelt for meg i fremtiden. Evt. Børge Fagerlis variant.

F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din erfaring med stromglifts 5x5 da?

Vurderer dette programmet som veldig aktuelt for meg i fremtiden. Evt. Børge Fagerlis variant.

F.

Jeg trente SL 5x5 i et år, etter sommerferien (august) løftet jeg 100kg i knebøy 5RM. Tidlig i november løftet jeg 150kg 5RM. Børge sin variant er fin den, jeg trener etter hans prinsipper/metoder nå (myo-reps og autoregulering) og har en sykt god effekt. Gikk over fra SL til en 2-splitt over 4 dager fordi jeg følte jeg hadde en god styrke i alle baseøvelser. Alt for mange som begynner med trening med vekter begynner med bodybuilding rutiner (2/3/4/5-splitt), når det beste er å danne et grunnlag innenfor hyperplasi (styrke) med tunge vekter og få reps. RYP/5x5/Madcow/Starting Strength er alle bra alternativer, men det er viktig å spise nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente SL 5x5 i et år, etter sommerferien (august) løftet jeg 100kg i knebøy 5RM. Tidlig i november løftet jeg 150kg 5RM. Børge sin variant er fin den, jeg trener etter hans prinsipper/metoder nå (myo-reps og autoregulering) og har en sykt god effekt. Gikk over fra SL til en 2-splitt over 4 dager fordi jeg følte jeg hadde en god styrke i alle baseøvelser. Alt for mange som begynner med trening med vekter begynner med bodybuilding rutiner (2/3/4/5-splitt), når det beste er å danne et grunnlag innenfor hyperplasi (styrke) med tunge vekter og få reps. RYP/5x5/Madcow/Starting Strength er alle bra alternativer, men det er viktig å spise nok.

Takk for svar Christoffer. For tiden er jeg fornøyd med programmet jeg kjører (x-press), men en gang over nyttår, så ser jeg for meg at jeg forsøker en variant av 5x5.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...