Gå til innhold

druer


Katarina

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om druer kan være med på å ødelegge kostholdet mitt. Jeg Elsker druer, og kan fort spise opp en hel boks med stenfrie druer. Det er fort en halv kilo druer. Gikk inn på diett,no og når jeg legger inn 500 g med druer alene , er jeg allerede oppe i 370 kalorier og 62% av anbefalt karbohydrat mengde. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frukt generelt har en del karbohydrater i seg, så er ikke dumt å se på næringsinnholdet om du skal spise frukt og tenker på karbohydrater :)

Om du velger å droppe druer, eller erstatte det med noe velger du selv, men bær (blåbær, bringebær osv) er det en del mindre karbohydrater i :) Er målet å gå ned i vekt så ville jeg ikke snacka så veldig mye utenom faste måltider uansett, for å heller spare kaloriene/karbsa til hovedmåltidene. Ta heller ta snackinga i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å droppe druer, eller erstatte det med noe velger du selv,

Eller så kan du jo også velge å spise druer i stedenfor noe annet ;)

Dersom det gjør det lettere for deg å gjennomføre dietten (og leve sunnere etterpå), hadde jeg heller gjort dette.Dropp feks. potetene og sausen til middag og sleng heller på en boks med druer til dessert!

Husk at det som til slutt er avgjørende for om du går ned i vekt eller ikke er antall kcal inntatt, ikke hvor de kommer fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men for oss som skal ha mye karbs etter trening, gjør vel ikke det noe?

Eller før trening :)

Også spørs det jo litt hva målet ditt er da - er det å gå ned i vekt vil det jo spille en rolle dersom det ender med at du i løpet av dagen ligger i energibalanse/ overskudd.

Også fører gjerne masse druer til at du blir oppblåst som en ballong, men det er jo en annen historie :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer generelt er en ganske næingsløs frukt, det er på grunn av alt fruktsukkeret/karbohydratene at det heter druesukker vettu ;)

Men litt av og til skader ikke! Dessuten er det en god ting å erstatte snop med! Hvis du tenker på kalorier tror jeg forresten at de mørke har mindre kalorier enn de grønne så like greit å heller velge dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druer generelt er en ganske næingsløs frukt, det er på grunn av alt fruktsukkeret/karbohydratene at det heter druesukker vettu ;)

Men litt av og til skader ikke! Dessuten er det en god ting å erstatte snop med! Hvis du tenker på kalorier tror jeg forresten at de mørke har mindre kalorier enn de grønne så like greit å heller velge dem :)

Fra helsekostopplysningen.no (antioksidantinnholdet-i-matvarer)

Frukt: Granateple er særdeles rikt på antioksidanter. Sitrusfrukter, druer, plommer, ananas, kiwi og friske dadler har også relativt høye verdier. Det laveste innholdet finner vi i pærer og meloner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut druene med bær eller melon!

100 gram jordbær: 34 kcal (her får du masse C-vitamin på kjøpet!! 100 g inneholder 69 mg - anbefalingene ligger på ca 50 mg/daglig. C-vitamin er vannløselig, så ingen fare for "overdosering".)

100 gram cantaloupemelon: 34 kcal

Du trenger kanskje ikke å slutte med druene på livstid, men jeg mener at bær og melon er en smartere løsning for sunt hverdagsgodteri. Har selv gått i druefråtsefella mang en gang, men nå er det jordbær som gjelder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de over her :) Spis bær! Sunt og godt, kan blandes med nesten alt og inneholder masse vitaminer og næringsstoffer :thumbsup:

Prøv å kjøp inn litt frossne bær, tin de og ha på litt søtning og spis sammen med mager vaniljekesam - får du i deg litt proteiner også, supergodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Carbo <3

Meningsløst å kutte ut druer hvis du elsker det. Det er også lov å spise mindre enn hele boksen når man først spiser.

Det eneste fornuftige skrevet i denne posten er dette:

Eller så kan du jo også velge å spise druer i stedenfor noe annet ;)

Dersom det gjør det lettere for deg å gjennomføre dietten (og leve sunnere etterpå), hadde jeg heller gjort dette.Dropp feks. potetene og sausen til middag og sleng heller på en boks med druer til dessert!

Husk at det som til slutt er avgjørende for om du går ned i vekt eller ikke er antall kcal inntatt, ikke hvor de kommer fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...