Gå til innhold

Frokost starter forbrenningen


ram88

Anbefalte innlegg

Folkens. Jeg studerer idrett, friluftsliv og helse.

På skolen har vi undervisninger av en ernæringsfysiolog, som hevder at frokosten starter forbrenningen.

Jeg mener (etter å ha lest litt her på bloggen) at dette er feil, men finner dessverre ikke noen referanser jeg kan backe opp med.

Har lest denne: http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1471350.ece

Men finnes det noen gode studier/forskning som kan backe opp at frokost er uviktig/viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbrenning er ikke en prosess som kan stoppes og startes.

Kroppen trenger til en hver tid energi, men mengden som trengs avhenger av om du er i aktivitet, sitter eller sover osv.

Så "forbrenningen" er en kontinuerlig prosess.

Frokost kan for mange være et must, mens hos andre totalt unødvendig. For min egen del må jeg ha frokost da jeg blir sulten, kvalm og uvel av å gå for lenge på tom mage om morgenen. Andre har det helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, vet at det er veldig individuelt.

Men om det finnes noen studier som enten bekrefter eller avkrefter at frokosten "starter forbrenningen".

Eller som kan bekrefte at "forbrenning ikke er en prosess som kan stoppes og startes". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til forbrenning og energiforbruk så betyr ikkje frukosten noko som helst, det er for lengst stadfesta. Kroppen vil nødvendigvis forbrenne meir når magen er full av mat enn når den er "tom", men det betyr null og niks i forhold til energiforbruk.

Frukost er i praksis ein smakssak. Nokon et første måltidet klokka 06:00, andre 14:00. Det er totalen i løpet av dagen som betyr noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste frokosten gjør for forbrenningen der og da er at den øker den litt fordi kroppen bruker energi på å fordøye maten. Den totale forbrenningen gjennom døgnet er lik uavhengig av måltidsfrekvens, så lenge det totale inntaket er likt. Dvs at om du spiser en eller seks ganger om dagen ikke vil ha noe å si på totalforbrenningen.

Denne myten grunner i at man ofte ikke har energi til å utføre noe før man har spist frokost, og dermed konkluderte man med at frokosten var nødvendig for å komme igang. Dette ble så feilaktig videreformidlet som at frokosten satte igang forbrenningen.

Du kan jo spørre ernæringsfysiologen hva han/hun mener skjer med forbrenningen om du hopper over frokosten. Eller, hva er status for forbreningen før du spiser frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen. Studerer Ernæring, mat og kultur, og den myten går igjen om og om igjen.Det jeg har gjort før hver forelesning er å se hva vi skal ha- og funnet massevis av studier og artikler som beviser "mine" meninger.

http://fitnessbloggen.no/de-10-storste-mytene-om-faste/ - den artikkelen der begrunner vel en god del angående frokost og fasting;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen. Studerer Ernæring, mat og kultur, og den myten går igjen om og om igjen.Det jeg har gjort før hver forelesning er å se hva vi skal ha- og funnet massevis av studier og artikler som beviser "mine" meninger.

http://fitnessbloggen.no/de-10-storste-mytene-om-faste/ - den artikkelen der begrunner vel en god del angående frokost og fasting;)

Om du da argumenterer i mot foreleser, hva får du til svar? Veldig nysgjerrig på hvordan nyere vitenskap o.l faktisk blir mottatt i "systemet":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prata med eit par nyutdanna PT-er og vil påstå det er mykje i lærestoffet der som er utdatert for lengst. For å bli dyktig innan dette faget må ein nytta seg av internett og det som dukkar opp av ny informasjon gjennom forsking. Det er nok forskjell på det som blir lært vekk, men i det augeblikket du er ferdig med utdanninga kan det dukke opp noko nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du da argumenterer i mot foreleser, hva får du til svar? Veldig nysgjerrig på hvordan nyere vitenskap o.l faktisk blir mottatt i "systemet":)

Hehe, mye forskjellig! Det kommer veldig ann på hvilke forelesere vi har hatt. En av foreleserne gikk jeg ned å snakket med han, angående mettet fett og kolesterolverdier- noe vi forsåvidt hadde lært lite om, men som i ANDRE fag hadde lært av var roten til alt vondt (jadda). Han er flink, og svarer hvor infløkt det er osv, men han kan ikke lære bort noe annet enn pensum, og pensumet vårt er de nordiske anbefalingene. Problemet mitt har vært at i høst hadde jeg null peiling- bortsett fra at jeg hadde lest eller hørt at det ikke var sånn. Hadde jeg hatt samme diskusjonen NÅ hadde jeg hatt mye mer bakgrunn og informasjon, uten å bare bli ståendes å nikke.

Jeg hadde en ganske god diskusjon med den ene foreleseren min i idrettsernæring nå forrige uke også. Dette var om viktigheten av karbohydrater (Tusen hjertelig takk Vegard!) og om "frokost, og å spise ofte og lite". Hun var jo selvsagt skeptisk til fasting osv, men avblåste det ikke helt i det minste. Da hadde jeg også litt mer hold i argumenter! Føler min oppgave i klassen er å gjøre folk skeptiske og ikke høre 100% på foreleserne:P Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min forbrenning stopper opp nøyaktig 4 timer og 3 minutter etter et måltid. Når jeg våkner om morgenen er jeg romtemperert siden jeg ikke har egen forbrenning. Jeg kan derfor ikke bo alene, for jeg trenger noen som har spist mens jeg sov for å få liv i meg igjen.

Enten det, ellers så overlever jeg mine daglige 16 timer uten mat, og har det mye bedre enn jeg hadde på mange små måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det eneste frokosten gjør for forbrenningen der og da er at den øker den litt fordi kroppen bruker energi på å fordøye maten. Den totale forbrenningen gjennom døgnet er lik uavhengig av måltidsfrekvens, så lenge det totale inntaket er likt. Dvs at om du spiser en eller seks ganger om dagen ikke vil ha noe å si på totalforbrenningen.

Denne myten grunner i at man ofte ikke har energi til å utføre noe før man har spist frokost, og dermed konkluderte man med at frokosten var nødvendig for å komme igang. Dette ble så feilaktig videreformidlet som at frokosten satte igang forbrenningen.

Du kan jo spørre ernæringsfysiologen hva han/hun mener skjer med forbrenningen om du hopper over frokosten. Eller, hva er status for forbreningen før du spiser frokost?"

Ja, Vegard.

Men finnes det noe litteratur/forskning som kan backe opp for dette? Eller noe om dette med at "frokosten starter _ikke_ forbrenningen".

Jeg tør ærlig talt ikke å ha noen meninger om kosthold lenger, for jeg forstår at "jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan".

Kan sende det svaret du skrev der, Vegard, så kan vi se hva hun svarer tilbake. Så får jeg det da skriftlig og kan copy/paste det hit.

Føler min oppgave i klassen er å gjøre folk skeptiske og ikke høre 100% på foreleserne:p Haha.

Da er vi to med den samme oppgaven hvertfall!

Da er vi tre. Jeg blir bare kalt "skeptikern" i klassen, når vi har kosthold og ernæring... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det noe litteratur/forskning som kan backe opp for dette? Eller noe om dette med at "frokosten starter _ikke_ forbrenningen".

Det finnes i hvert fall mer enn nok bevis på at forbrenningen aldri stopper (om den hadde gjort det hadde man trengt varmeteppe i senga - ikke dyne, siden termodynamikk tilsier at det er den som gjør at du i det hele tatt har kroppstemperatur over temperaturen på luften rundt) og derfor er det ikke noen vits i å "starte" den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...