Gå til innhold

Trening for styrke, ikke størrelse?


Regulus

Anbefalte innlegg

Jeg tror det ulrik vil fram til er at programmet er ikke optimalisert for ren styrketrening som trådstarter ønsker.

Jeg har lest over programmet og stiller meg kritisk til det faktum at det ikke inneholder noen tunge repetisjoner, som skal til for å bygge styrke.

Edit:

F.eks i Pushups, hvorfor maksreppe og ikke gjøre øvelsene tyngre? Elevated eller kanskje til og med Pseudo Lean om teknikken og styrken smeller til? Det er tunge øvelser som man skjelden klarer mye mer en til fem riktige utførte repetisjoner, altså trening for styrke.

Jada, misforstå meg rett. Dette må sees i sammenheng med at han sier han ønsker å kjøre dette EN dag i uka, og vekttrening resten. Målet mitt var da å komme med supplerende øvelser, og øvelser som trener utholdenhet, eksplosivitet og kjernemusklatur og balanse. Min erfaring er at et program som dette fungerer veldig bra til akkurat slike mål.

Som jeg sier så kan man såklarte modifisere dette til den store gullmedalje, og gjøre det så tungt man bare vil; men trådstarter er helt grønn, og da regner jeg ikke med at han er klar for å begynne på vertikale pushups.

Dette er basics, for at han skal bli kjent med muligheter i kroppsvekttrening, og lære å kjenne sine egne styrker og svakheter bedre.

Bottom line er uansett at styrke bare er en komponent i det han ønsker :)

Edit: Det er såklart helt opp til han om han ønsker å gå for det, og om han evt ønsker noe annet. Jeg deler bare min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jada, misforstå meg rett. Dette må sees i sammenheng med at han sier han ønsker å kjøre dette EN dag i uka, og vekttrening resten. Målet mitt var da å komme med supplerende øvelser, og øvelser som trener utholdenhet, eksplosivitet og kjernemusklatur og balanse. Min erfaring er at et program som dette fungerer veldig bra til akkurat slike mål.

Som jeg sier så kan man såklarte modifisere dette til den store gullmedalje, og gjøre det så tungt man bare vil; men trådstarter er helt grønn, og da regner jeg ikke med at han er klar for å begynne på vertikale pushups.

Dette er basics, for at han skal bli kjent med muligheter i kroppsvekttrening, og lære å kjenne sine egne styrker og svakheter bedre.

Bottom line er uansett at styrke bare er en komponent i det han ønsker :)

jeg forstår, og det er der jeg syns det skurrer for meg.

Min erfaring er at du klarer ikke en repetisjon i en gitt teknikk om du ikke er hverken sterk nok, eller har faktisk har teknikken som forøvrig er en av de store skillene mellom trening med vekter og trening med kroppsvekt.

I tillegg søker han eksplosivitet, det du har gitt han er stikk motsatt. I mine øyne er 1 til 5 repetisjoner i 5 til 8 øvelser mer enn nok for denne fyren. Smidighet og balanse kommer med teknikkene progresjonen i kroppsvekttreningen.

Til TS:

Se om du forstår deg på denne, et minus for deg er at denne løsningen ikke gir deg eksplosivitet med det første. Men styrke og teknikk vil du få. Noen får det til å funke, andre gjør det ikke, se om du skjønner.

Programmet baserer seg mest på hvordan turnere trener.

http://db.tt/ObJgA3XN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår, og det er der jeg syns det skurrer for meg.

Min erfaring er at du klarer ikke en repetisjon i en gitt teknikk om du ikke er hverken sterk nok, eller har faktisk har teknikken som forøvrig er en av de store skillene mellom trening med vekter og trening med kroppsvekt.

I tillegg søker han eksplosivitet, det du har gitt han er stikk motsatt. I mine øyne er 1 til 5 repetisjoner i 5 til 8 øvelser mer enn nok for denne fyren. Smidighet og balanse kommer med teknikkene progresjonen i kroppsvekttreningen.

Til TS:

Se om du forstår deg på denne, et minus for deg er at denne løsningen ikke gir deg eksplosivitet med det første. Men styrke og teknikk vil du få. Noen får det til å funke, andre gjør det ikke, se om du skjønner.

Programmet baserer seg mest på hvordan turnere trener.

http://db.tt/ObJgA3XN

Jeg forstår hva du sier, men er ikke enig :)

Max reps betyr ikke 'hold på i 1 minutt', det betyr 'gjør så mye du klarer'. Er det stopp så er det stopp; om det er etter 5 reps eller 20, det er samma. Klarer du 5, så prøver du på 6 neste gang. Klarer du ikke 6 neste gang så er det også helt greit. Man søker alltid progresjon, men aldri på bekostning av form.

Max reps er max reps med god form. Det er ikke å peise seg gjennom, det er å ta ut det man har. Og er han ikke sterk nok til å gjøre dette, så gir det vel ingen mening å foreslå at han skal gjøre TYNGRE øvelser.

På samme måte som man trener opp alt annet, så trener man også opp teknikk.

Og balanse er noe man må trene. Det har jeg selv erfart med å ha aktivt trent på balanse de siste månedene. Det kommer ikke av seg selv. Men det hjelper å trene kjernemusklatur, som det er mye av i programmet jeg satte opp.

Forøvrig teller jeg 5 eksplosive øvelser i programmet; men igjen. Dette er for at han selv skal bli kjent med hva man kan gjøre, og hva han bør fokusere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du sier, men er ikke enig :)

Max reps betyr ikke 'hold på i 1 minutt', det betyr 'gjør så mye du klarer'. Er det stopp så er det stopp; om det er etter 5 reps eller 20, det er samma. Klarer du 5, så prøver du på 6 neste gang. Klarer du ikke 6 neste gang så er det også helt greit. Man søker alltid progresjon, men aldri på bekostning av form.

Max reps er max reps med god form. Det er ikke å peise seg gjennom, det er å ta ut det man har. Og er han ikke sterk nok til å gjøre dette, så gir det vel ingen mening å foreslå at han skal gjøre TYNGRE øvelser.

På samme måte som man trener opp alt annet, så trener man også opp teknikk.

Og balanse er noe man må trene. Det har jeg selv erfart med å ha aktivt trent på balanse de siste månedene. Det kommer ikke av seg selv. Men det hjelper å trene kjernemusklatur, som det er mye av i programmet jeg satte opp.

Forøvrig teller jeg 5 eksplosive øvelser i programmet; men igjen. Dette er for at han selv skal bli kjent med hva man kan gjøre, og hva han bør fokusere på.

Det er nettop "gjør så mye du klarer" som gjør meg skeptisk. Trening for styrke er ikke trening for utholden muskel. Jeg mener at om han klarer over fem reptisjoner så burde han enten legge til flere sett, eller øke vanskelighetsgraden.

Poenget mitt uansett er at øvelsene og måten det er satt opp på mener jeg ikke stemmer overens med målet. Jeg ser det er eksplosive øvelser der, men hva hjelper dem når settene ikke er lagt opp for å trene eksplosivt?

Jeg mener han bør fokusere på helt andre ting, f.eks å utvikle de fem basiske kroppsvektferdigheten (se link) samt de to dynamiske ferdighetene der balanse, teknikk og styrke går sammen.

Jeg er e nstor forkjemper for at kroppsvekttrening bærer samme prinsipper som trening med vekter; da tenker jeg på sett, repetisjoner og hvile.

Det jeg også undres over er hvorfor øvelser for rygg og skuldre er utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettop "gjør så mye du klarer" som gjør meg skeptisk. Trening for styrke er ikke trening for utholden muskel. Jeg mener at om han klarer over fem reptisjoner så burde han enten legge til flere sett, eller øke vanskelighetsgraden.

Poenget mitt uansett er at øvelsene og måten det er satt opp på mener jeg ikke stemmer overens med målet. Jeg ser det er eksplosive øvelser der, men hva hjelper dem når settene ikke er lagt opp for å trene eksplosivt?

Jeg mener han bør fokusere på helt andre ting, f.eks å utvikle de fem basiske kroppsvektferdigheten (se link) samt de to dynamiske ferdighetene der balanse, teknikk og styrke går sammen.

Jeg er e nstor forkjemper for at kroppsvekttrening bærer samme prinsipper som trening med vekter; da tenker jeg på sett, repetisjoner og hvile.

Det jeg også undres over er hvorfor øvelser for rygg og skuldre er utelatt.

Med all respekt Tor, jeg tror du ikke er helt med på konseptet her; dette ER ikke styrketrening, og er heller ikke ment til å være det. Trening er ikke svart/hvitt, og det vet du. Jeg anbefaler dette fordi jeg selv har kjørt det, og VET at det fungerer. Jeg anbefaler ut ifra egne erfaringer. Du argumenterer med dine egne meninger, og det er greit, men har du prøvd det?

HICT heter det; hvis du vil ha faglitteratur, så les denne:

http://journals.lww.com/acsm-healthfitness/Fulltext/2013/05000/HIGH_INTENSITY_CIRCUIT_TRAINING_USING_BODY_WEIGHT_.5.aspx

Edit: Når det er sagt så påstår jeg ikke at dette er det ultimate programmet; og det er heller ikke 100% ferdig (derav 0.5b versjoneringen); men det står i sterk kontrast til "Starting Strength" som alle anbefaler som om det skulle være den hellige gral; og det er et helt annet konsept med et helt annet fokus. Det finnes gråsoner mellom gymnastikk og vekttrening; og det er her dette kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulus: Jeg kjørte som sagt Starting Strength først. Jeg kjørte dette ganske strikt fram til mai. I mai så ble det vanskelig å komme seg på treningssenter, så jeg kjøpte meg en bok som heter Convict Conditioning. Jeg liker veldig godt tanken bak lineær progresjon (at man legger på vekt på hver økt). Dette har en paralell i Convict Conditioning i at man fokuserer på 6 sentrale øvelser der hver har 10 vanskelighetsgrader. Alle øvelsene i CC er kun basert på kroppsvekt, men gradvis tyngre øvelser med egen kropp. Alltid få repetisjoner for max styrke.

De 6 øvelsene er:

- Knebøy (går fra enkle bøy-øvelser til en-bens bøy)

- Pushups (fra wall-pushups til 1-arm)

- Pullups (fra liggende roing til 1-arm pullups)

- Benløft (fra liggende benløft - hengende strake benløft)

- Håndstående pushups (fra å stå på hodet - 1-arm hspu)

- Bro (enkel hip-thrust til stående nedgang til bro og opp igjen)

Mitt program baserer seg på en kombi av Starting Strength og dette. Jeg bytter litt om på økter om det ikke funker å dra på senter, ute å reiser osv. Jeg har klart å både øke i styrke og få bedre koordinasjon av dette. Jeg har ikke gått opp i vekt, men merker at enkelte klær er blitt tightere på litt andre steder enn før (over brystkassen og lår f.eks)

Program en typisk uke:

Mandag:

Starting Strength A:

3x5 Squat

3x5 Bench Press

1x5 Deadlift

Tirsdag:

Lett mobilitetstrening, evt øve på teknikk (stå på hodet eller lignende) 15 mins tid eller noe sånt

Onsdag:

Convict Conditioning B

Bøy, Handstand, Benløft, Chinups

Fredag:

3x5 Squat

3x5 Press

5x3 Power Cleans

Mandag:

Convict Conditioning A

Bøy, Pushups, Bro, Chinups

osv

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler alle å lære seg de grunnleggende øvelsene og gjerne starte rett på Starting Strength. Grunnen til det er at det bygger grunnstyrke fort og det er motiverende å se framgangen.

Det er nok sikkert ikke lurt å begynne med Power Cleans som jeg skrev over her. Kan være fint å enten kjøre et sett med markløft eller foroverlent roing som erstatning de første ukene. Jeg har først nå begynt med Power Cleans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler alle å lære seg de grunnleggende øvelsene og gjerne starte rett på Starting Strength. Grunnen til det er at det bygger grunnstyrke fort og det er motiverende å se framgangen.

Det er nok sikkert ikke lurt å begynne med Power Cleans som jeg skrev over her. Kan være fint å enten kjøre et sett med markløft eller foroverlent roing som erstatning de første ukene. Jeg har først nå begynt med Power Cleans.

Hvis man går inn for det er det ingenting som tilsier at man ikke skal klare å lære seg power cleans selv, så litt uenig med vurderingen din. At det kreves mye jobb, det er riktignok helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt Tor, jeg tror du ikke er helt med på konseptet her; dette ER ikke styrketrening, og er heller ikke ment til å være det. Trening er ikke svart/hvitt, og det vet du. Jeg anbefaler dette fordi jeg selv har kjørt det, og VET at det fungerer. Jeg anbefaler ut ifra egne erfaringer. Du argumenterer med dine egne meninger, og det er greit, men har du prøvd det?

HICT heter det; hvis du vil ha faglitteratur, så les denne:

http://journals.lww.com/acsm-healthfitness/Fulltext/2013/05000/HIGH_INTENSITY_CIRCUIT_TRAINING_USING_BODY_WEIGHT_.5.aspx

Edit: Når det er sagt så påstår jeg ikke at dette er det ultimate programmet; og det er heller ikke 100% ferdig (derav 0.5b versjoneringen); men det står i sterk kontrast til "Starting Strength" som alle anbefaler som om det skulle være den hellige gral; og det er et helt annet konsept med et helt annet fokus. Det finnes gråsoner mellom gymnastikk og vekttrening; og det er her dette kommer inn.

Jeg vet ikke med deg, men han poengterer i førsteposten at han vil trene styrke. Så jeg regnet med at han ville trene styrke og ikke utholdenhet.

Og når det er sakt kan det fint hende at å trene vekter fungere enda bedre for TS en hva kroppsvekttrening gjør, starting strength kan således passe han ypperlig, og det er noe jeg anbefaler han å teste ut. Det er en grunn til at det blir behandlet som den hellige gral.

Veldig bra at kroppsvekttrening fungerer for deg, men det vil ikke si det fungerer for andre og om det skulle være noe tvil har jeg trent både HICT skolen, "Chalistenics" skolen og nå en skole som Coach Sommers følger. Kan gjærne splitte det i egen tråd anngående kroppsvekttrening for å fortsette diskusjonen der, men å "selge" en treningsplan som skulle følge HICT - som forøvrig først og fremst er forsket på i forhold til vektnedgang på hjemmefronten - blir merkelig for meg når en person spesifikt ber om styrke.(Les helt nederst på linken du selv postet så står det hva HICT er utviklet til. Forøvrig så brukes HICT mer en bare til kroppsvekttrening selv om linken du poster hennviser kun til det.

Og attpåtil så ser jeg ikke sammenligningen med HICT og programmet du la opp? Regner med det var derfor du nevnte HICT.

Skal ikke kuppe resten av tråden, men vi kan fortsette diskusjonen her inne der vi allerede diskutere samme tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går inn for det er det ingenting som tilsier at man ikke skal klare å lære seg power cleans selv, så litt uenig med vurderingen din. At det kreves mye jobb, det er riktignok helt klart.

Kan godt hende man kan begynne med det tidlig. Jeg har ikke så mye erfaring. At det er mye jobb er jeg helt enig i. Må vel jobbe hardere selv og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regulus.

Hvis du ønsker eksplosiv styrke og smidighet, bør du vurdere å ta deg et kurs i vektløfting.

http://www.vektlofting.no/omvektlofting/Sider/default.aspx

Du finner sikkert en vektløfterklubb i nærheten av der du bor.

Selv trener jeg de øvelsene som går under kategorien styrkeløft (knebøy,markløft,benkpress), men jeg tror at det er bør være lov å si at øvelsene i vektløfting stiller større krav til eksplosivitet og smidighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med deg, men han poengterer i førsteposten at han vil trene styrke. Så jeg regnet med at han ville trene styrke og ikke utholdenhet.

Og når det er sakt kan det fint hende at å trene vekter fungere enda bedre for TS en hva kroppsvekttrening gjør, starting strength kan således passe han ypperlig, og det er noe jeg anbefaler han å teste ut. Det er en grunn til at det blir behandlet som den hellige gral.

Veldig bra at kroppsvekttrening fungerer for deg, men det vil ikke si det fungerer for andre og om det skulle være noe tvil har jeg trent både HICT skolen, "Chalistenics" skolen og nå en skole som Coach Sommers følger. Kan gjærne splitte det i egen tråd anngående kroppsvekttrening for å fortsette diskusjonen der, men å "selge" en treningsplan som skulle følge HICT - som forøvrig først og fremst er forsket på i forhold til vektnedgang på hjemmefronten - blir merkelig for meg når en person spesifikt ber om styrke.(Les helt nederst på linken du selv postet så står det hva HICT er utviklet til. Forøvrig så brukes HICT mer en bare til kroppsvekttrening selv om linken du poster hennviser kun til det.

Og attpåtil så ser jeg ikke sammenligningen med HICT og programmet du la opp? Regner med det var derfor du nevnte HICT.

Skal ikke kuppe resten av tråden, men vi kan fortsette diskusjonen her inne der vi allerede diskutere samme tema.

Tor, jeg enig i at det ikke er noe poeng i å kapre tråden, så det teoretiske kan vi la ligge.

Men jeg må si at jeg reagerer på argumentasjonen din som ensidig går på at trådstarter vil trene styrke, og at dette ikke gjør det. Selv om jeg ettertrykkelig har sagt at det heller ikke er poenget. Hvis du leser tråden så har jeg spurt om TS ønsker å kjøre for ytelse, noe han har bekreftet. Ytelse er mange ting; men utholdenhet er en vesentlig komponent.

Styrke får han sikkert gjennom starting strength og tilsvarende; det begir ikke jeg meg ut på. Jeg har gitt er opplegg som fungerer supplerende med fokus på andre områder, og som han kan gjøre uten å dra på treningssenter.

Du ser dette fryktelig svart hvitt, og argumenterer litt rundt i ring, uten at jeg helt ser formålet. Nei, det trener ikke styrke i den forstand, men når jeg sier at det heller ikke er formålet så skjønner jeg heller ikke hvorfor det er et argument for noe som helst. Jeg "selger" ingenting, jeg deler min erfaring. Og hvis det skal bli sablet ned på dette forumet, så ser jeg for å være helt ærlig ikke poenget.

Nei, "kroppstrening er ikke for alle", men det er det jo vitterlig ingenting som er. La ham vurdere hva som passer for det han ønsker og vil. Han sier selv at han ikke ønsker størrelse, så hvorfor alle andre innspill om vektløfting ikke blir kommentert finner jeg litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tor, jeg enig i at det ikke er noe poeng i å kapre tråden, så det teoretiske kan vi la ligge.

Men jeg må si at jeg reagerer på argumentasjonen din som ensidig går på at trådstarter vil trene styrke, og at dette ikke gjør det. Selv om jeg ettertrykkelig har sagt at det heller ikke er poenget. Hvis du leser tråden så har jeg spurt om TS ønsker å kjøre for ytelse, noe han har bekreftet. Ytelse er mange ting; men utholdenhet er en vesentlig komponent.

Styrke får han sikkert gjennom starting strength og tilsvarende; det begir ikke jeg meg ut på. Jeg har gitt er opplegg som fungerer supplerende med fokus på andre områder, og som han kan gjøre uten å dra på treningssenter.

Du ser dette fryktelig svart hvitt, og argumenterer litt rundt i ring, uten at jeg helt ser formålet. Nei, det trener ikke styrke i den forstand, men når jeg sier at det heller ikke er formålet så skjønner jeg heller ikke hvorfor det er et argument for noe som helst. Jeg "selger" ingenting, jeg deler min erfaring. Og hvis det skal bli sablet ned på dette forumet, så ser jeg for å være helt ærlig ikke poenget.

Nei, "kroppstrening er ikke for alle", men det er det jo vitterlig ingenting som er. La ham vurdere hva som passer for det han ønsker og vil. Han sier selv at han ikke ønsker størrelse, så hvorfor alle andre innspill om vektløfting ikke blir kommentert finner jeg litt spesielt.

Forholder meg kort og greit til hva trådstarter forteller i førstepost.

Som nevnt kan vi ta finspissende diskusjon der jeg linket til, men uavhengig av hva du legger i ytelse mener jeg bastant programemt du har satt opp ikke tjener andre mål enn utholdenhetstrening for muskelatur, nada spenst, nada styrke og nada utvkiling mtp. kroppsvektøvelser. Min helt ærlige mening. Forøvrig - noe jeg ikke har kommentert tidligere - så finner jeg kommentarene dine om "Fordelen er at man så godt som aldri isolerer muskler" og at "Calisthenics er kroppstrening 101" som i beste fall missvisende da begge regelrett er feil. Da kan du likesågodt si at vekttrening bare isolerer og at Crossfit er vektløfters 101.

For tråden syns jeg det er greit å poengtere at vektløfter og/eller styrkeløfter ikke er av "størrelse" og da mener jeg vektløftere spesielt så vektløfting er et genialt forslag sånsett.

Siden jeg har vært med på å dra tråden ut av kontekst kan jeg kjapt oppsumere tipsene:

- Starting Strength

- Vektløfting

- Kroppsvekttrening

3 konkrete fine tips som gjør deg sterkere, og bare litt større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg kort og greit til hva trådstarter forteller i førstepost.

Som nevnt kan vi ta finspissende diskusjon der jeg linket til, men uavhengig av hva du legger i ytelse mener jeg bastant programemt du har satt opp ikke tjener andre mål enn utholdenhetstrening for muskelatur, nada spenst, nada styrke og nada utvkiling mtp. kroppsvektøvelser. Min helt ærlige mening. Forøvrig - noe jeg ikke har kommentert tidligere - så finner jeg kommentarene dine om "Fordelen er at man så godt som aldri isolerer muskler" og at "Calisthenics er kroppstrening 101" som i beste fall missvisende da begge regelrett er feil. Da kan du likesågodt si at vekttrening bare isolerer og at Crossfit er vektløfters 101.

For tråden syns jeg det er greit å poengtere at vektløfter og/eller styrkeløfter ikke er av "størrelse" og da mener jeg vektløftere spesielt så vektløfting er et genialt forslag sånsett.

Siden jeg har vært med på å dra tråden ut av kontekst kan jeg kjapt oppsumere tipsene:

- Starting Strength

- Vektløfting

- Kroppsvekttrening

3 konkrete fine tips som gjør deg sterkere, og bare litt større :)

Behagelig for deg å forholde deg til første post og ikke oppfølgingsposter da; da kan du konsentrere deg om å ha rett uten å være relevant.

Min helt ærlige mening er at du er i overkant eplekjekk rundt dette temaet; holdningen at dine erfaringer og referanser er gyldige, men ikke mine, bidrar ikke til annet enn kverulering. Å dra inn andre kommentarer ut av kontekst er forøvrig ikke bare misvisende men også på grensen til ufint i forumsammenheng.

Dette er jo brønnpissing på moderat nivå.

Når du i tillegg ikke ser koblingen til HICT; så blir jeg oppriktig forundret over hvordan du har gjort HICT som ikke baserer seg på mange øvelser på forskjellige muskelgrupper i rask suksesjon uten særlig hvile, for å bygge opp under oksygenopptak og generell muskelutholdenhet og styrke. Som er det fundamentale prinsippet i HICT. Dette er ikke tradisjonell HICT; men mer i retning av MRT.

Utifra det trådstarter sier (hvis du hadde giddet å engasjere deg nok til å lese alt) og ønsker så sier du selv at programmet oppnår noe vesentlig i dette. Eksplosiviteten kan sikkert diskuteres, men som jeg gjentatte ganger har sagt, så er ikke dette noe ultimat eller endelig program.

Ettersom du åpenbart ikke har respekt for andres erfaringer og velvilje til å dele disse, så trekker jeg meg fra denne diskusjonen; men jeg skal legge ved noen linker som understøtter/forklarer formålet. Programmet er en slags hybrid (som jeg som sagt har hatt god erfaring med).

Takk for meg!

http://chadwaterbury.com/can-you-build-muscle-with-high-reps/

http://journals.lww.com/acsm-healthfitness/Fulltext/2013/05000/HIGH_INTENSITY_CIRCUIT_TRAINING_USING_BODY_WEIGHT_.5.aspx?sessionEnd=true

http://www.wildmantraining.com/“conditioned-strength”/ (subjektivt, men samme erfaringer som meg)

http://www.earlytorise.com/how-to-use-your-bodyweight-with-metabolic-resistance-training/#

http://www.bodybuilding.com/fun/metabolic-resistance-training-build-muscle-torch-fat.html

Regulus: send meg en mld hvis du fremdeles er intressert da. Helt opp til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mening å tråkke deg på tærne. Beklager at jeg gikk til person-angrep.

Jeg har lest innleggende videre etter første tråd mange ganger, føler fremdeles TS er ute etter hva som er i overskriften, ikke at det er noe feil med hva du foreslår med tanke på kroppsvekttrening.

Uten å skulle kuppe tråden videre - ehh.. joda, er jo det jeg gjør? - så påpeker jeg følgende i mer seriøs tone, og håper du svarer på dem, siden jeg føler spørsmålene ble utelatt svart på tidligere.

a) Jeg rakker ikke ned å erfaringene dine, men stiller meg uenig. Jeg tviler ikke DU har hatt fin progresjon av det, men jeg stiller meg kritisk til hvordan TS bærer nytte av det. Selv etter all dokumentasjon du kommer med som jeg kommer til å diskutere lenger ned.

B) kommentarene dine er uten kontekst fra begynnelsen av, og du må gjærne utdype dem. Slik de står nå er slik jeg har sitert dem, og poenget mener jeg er like relevant. (Kroppsvekttrening og ingen isolasjon og calisthenics som kroppstrening 101).

c) HICT kroppsvekttrening som du hinter til er laget for effektiv hjemmetrening og designet først og fremst for trening til kunder som skal ned i vekt. Dette bekrefer din egen link allerede i indeksen, og i oppsumeringen. Generelt er HICT bygd opp på effekti trening, minimalt med hvile (som du skriver) og for tap av fett og/eller gå ned i vekt. På godt norsk sirkeltrening tar jeg ikke helt feil.

d) TS er ikke ute etter å bygge volum, du har også nevnt at det ikke bygger volum, alikevel er to av linkene dine rettet mot bygging av volum og begge artiklene - sånn utenom at de er fra bodybuildingsider - sier dette selv.

e) Fint at du først nå nevner at det egentlig ikke er HICT du bruker, men MRT. Og når du først er inne på MRT (Metabolic Resistance Training) så stiller jeg meg bak det som blir sagt. Men hvilken relevans MRT - som igjen er for fettreduksjon eller vektnedgang - skal gjelde TS vet jeg ikke.

f) Jeg fikk aldri noe konkret svar på hvorfor du ikke valgte å ta med øvelser for rygg, og skuldre. Spesielt siden både HICT og MRT bygger på å trene hele kroppen.

g) jeg ser heller ikke hva du mener hva som er gråsonene mellom vekttrening og kroppsvekttrening. Programmet, og dokumentasjonen du gir er sirkeltrening og har vært der lenge. Så jeg ser ikke gråsonen, eller sammenligningen, utdyp gjerne.

h) Fikk heller aldri noe godt svar om hvorfor det er så spesielt at ingen har påpekt vektløfting i forhold til størrelse, hva er spesielt med det? Etter hva TS skriver så er jo egentlgi vektløfting mitt i blinken - ref han vil bruke god tid, vil bli eksplosiv og sterk og ikke få størrelse.

Og siden jeg har blitt misforstått, jeg har lest hele tråden, og jeg forsøker ikke å rakke ned på dine erfaringer, men jeg føler du har unngått å svart på en del spørsmål stilt og jeg har latt meg rive med. Og missforstå meg jeg rett, jeg puster, lever og er en forkjemper for kroppsvekttrening, men akkurat her under disse omstendigheten vil jeg personlig ha anbefalt noe annet til TS, men det er min mening og den skal du slippe å diskutere mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke ha muskelmasse, vil man mest sannsynlig aldri få det.

Det er ikke programmene som er avgjørende for folk flest. Det er mer hva man legger ned i treningen og hvor mye/bra mat man klarer å få seg over tid.

Like artig å se folk som diskuterer hvordan man trener for å få muskelmasse/vekst og så ser man selv helt random ut. hoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke ha muskelmasse, vil man mest sannsynlig aldri få det.

Sier meg enig med Emil her. Etter å ha skumlest igjennom tråden synes jeg det er merkelig at folk ikke tar tak i dette tidligere. TS sier at han vil bli sterk men at han ikke ønsker "mer muskelvekst enn nødvendig". Det minner meg veldig mye om typiske jenter uten treningserfaring som er redde for å bli for svære av tunge vekter, proteinpulver og kreatin.

Med mindre han går inn for å bli større enn nødvendig er det urealistisk at muskelmassen hans blir unødvendig stor. Hva er det TS egentlig legger i mer muskler enn nødvendig? Er han mest komfortabel som gummitarzan? Er han allerede så svær at han simpelthen ikke kan bli større før dama sier takk for seg? Dreier det seg om kroppsbyggersterotyper og et feilaktig inntrykk av hva som ligger bak en slik utvikling? Det er det greit å finne ut av i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gjennomført og oversiktlig program, Kristobal!

Siden det er litt forvirring rundt målene mine kan jeg jo forsøke å utdype dem:

Jeg ønsker et treningsopplegg som vil gi meg smidighet, spenst og styrke (balansert, men med fokus på eksplosiv), uten å gi meg mer muskelvekst enn nødvendig (jeg vil ha mest mulig styrke per kg, om du vil). I den grad jeg blir større vil jeg gjerne at det skal foregå over tid, for det tror jeg kroppen har bedre av. Jeg vil gjerne lære meg å bruke kroppen som en enhet, ikke bare som isolerte deler.

For å oppnå dette vil jeg, dersom dere ser det som fornuftig, trene vekter 1-2 ganger i uken, løpe intervall e.l. 1-2 ganger i uken og trene med egen kroppsvekt 1-2 ganger i uken. Vekttreningen ser det ut til at jeg kommer til å gjøre i form av SS, eller en versjon av det.

TheThomas: Jeg spiser allerede en sunn, proteinbasert diett. Så vidt jeg vet er det lite belegg for å tro at proteinpulver har noen effekt, så dersom jeg øker kaloriinntaket mitt vil ikke kostholdet mitt være en faktor som hindrer meg i å bli stor? Forøvrig har jeg venner med et ganske tilfeldig kosthold som har oppnådd langt mer muskelmasse enn jeg ønsker meg. Dersom økt kaloriinntaket ikke er en forutsetning for effektivt å bli sterkere, men er det for å bli større, har jeg ikke noe problem. Da kan jeg bare unngå å spise mer.

Mulig jeg ikke ønsker å bli større en din ide av en gummitarzan, det vet jeg ikke noe om. Jeg syns f.eks. du har fin størrelse, og har ikke noe imot å nærme meg den, langsomt, over flere år, dersom jeg kan beholde en så høy styrke/vekt ratio som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...